ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 6 ارديبهشت 1403
پنجشنبه 6 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 10 بهمن 1398     |     کد : 190958

روز شمار تاريخ

پنجشنبه10بهمن 1398-4جمادی الثانی 1441-29ژانویه2020

فروش تانك از سوي چين به عراق در جريان جنگ تحميلي عليه ايران (1361ش)

فروش تانك از سوي چين به عراق در جريان جنگ تحميلي عليه ايران (1361ش)

فروش تانك از سوي چين به عراق در جريان جنگ تحميلي عليه ايران (1361ش)
چين به منظور حفظ توازن در جنگ در دسامبر 1982 (آذرماه 1361) قريب به صد فروند جت جنگنده اف ــ 6 با كشتي در اختيار عراق قرار داد و در ژانويه 1983 (دي‌ماه 1361) بر اساس يك معامله يك‌ ميليارد دلاري، دويست‌وشصت تانك تي ــ 69 مجهز به فاصله‌ياب ليزري و تجهيزات اشعه مادون قرمز ديد در شب به عراق فروخت.

آغاز دوران صدراعظمي "آدولف هيتلر" ديكتاتور نژادپرست آلماني (1933م)

آغاز دوران صدراعظمي "آدولف هيتلر" ديكتاتور نژادپرست آلماني (1933م)
آدولف هيتلر صدراعظم مستبد آلمان در سال 1925م حزب ناسيونال سوسياليست معروف به حزب نازي را كه به تعصب شديد نژادي مشهور شد، تأسيس كرد. اين حزب در انتخابات سال 1930م، 107 كرسي از پارلمان آلمان موسوم به رايشْتاگ را به دست آورد. هيتلر از اين پس درصدد برآمد تا در انتخابات رياست جمهوري آلمان نيز شركت كند. اما در اين انتخابات، هينْدِن‏بورگ، رئيس جمهور وقت پيروز شد و هيتلر نفر دوم گرديد. با اين حال، هيتلر تلاش خود را براي پيروزي در انتخابات پارلماني تابستان 1932م متمركز ساخت و در اين دوره، مقام اول را به دست آورد. با وجود پيروزي نازي‏ها در انتخابات، هيندن‏بورگ از تعيين هيتلر به صدراعظمي آلمان خودداري كرد و ادامه اين كشمكش به انحلال رايشتاگ و تجديد انتخابات در ششم نوامبر 1932م انجاميد. نازي‏ها اين بار آراء كمتري به دست آوردند ولي مقام اول خود را در ميان احزاب ديگر حفظ كردند و هيندن‏بورگ علي‏رغم ميل باطني خود، روز سي‏ام ژانويه 1933م، حكم صدراعظمي هيتلر را امضا كرد. هيتلر از آن پس قدرت را در آلمان به دست گرفت و حكومت ديكتاتوري خود را آغاز كرد. با مرگ هيندن‏بورگ در اوت سال بعد، هيتلر مقام صدر اعظمي و رياست جمهوري را در هم ادغام كرد و خود را رهبر اين كشور ناميد. وي با ايجاد سازمان مخوف امنيتي با نام مخفف اِس اِس و تأسيس شكنجه‏گاه‏هاي بزرگ، مخالفان خود را روانه اردوگاه‏هاي كار اجباري كرد. هيتلر برنامه‏ريزي متمركز براي كشور جهت به سامان آوردن امور متشتّت آلمان پس از جنگ جهاني اول را عملي ساخت و با نظارت قاطع بر توليد و توزيع، از آلمانْ كشوري نيرومند و پيشرفته از لحاظ صنعتي پديد آورد. از طرف ديگر با گسترش صنايع نظامي، هيتلر، خدمت زير پرچم را اجباري كرد و شروع به مسلح نمودن سربازان نمود. اين ديكتاتور قدرت طلب و زورگو، در پي به دست آوردن سرزمين‏هاي بيشتر، جنگ جهاني و خانمانسوز دوم را به راه انداخت و ميليون‏ها انسان را قرباني اهداف نژاد پرستانه خود كرد. سرانجام با شكست آلمان و متحدانش از نيروهاي متفقين آدولف هيتلر دست به خودكشي زد و به جنايات ننگين خود خاتمه داد. (ر.ك: 4 اوت)

ترور "مهاتما گاندي" رهبر آزادي‏ خواه و استعمار ستيز هند (1948م)

ترور "مهاتما گاندي" رهبر آزادي‏ خواه و استعمار ستيز هند (1948م)
موهنداس كرام چاند معروف به مهاتْما گاندي معمار استقلال هندوستان در 12 اكتبر 1869م در سواحل غربي هند به دنيا آمد. وي فارغ التحصيل رشته حقوق از انگلستان بود و مدتي نيز در بمبئي به كار وكالت پرداخت. گاندي در سال 1907م به افريقاي جنوبي رفت و طي هفت سال اقامت و كار وكالت در آنجا، رهبري نهضت مبارزه با تبعيضات نژادي در افريقاي جنوبي را در دست گرفت. وي در سال 1915م به هند بازگشت و پس از عضويت در حزب كنگره هند، به رهبري آن انتخاب شد. در اين زمان، گاندي به عنوان يك رهبر مردمي، مبارزه سياسي آرامي را با استعمار انگليس در هند آغاز كرد كه به مقاومت منفي معروف شد. نهضتي كه گاندي آن را تبليغ مي‏كرد مبتني بر عدم خشونت، تمرد از قوانين استعمارگران، عدم تقبّل پُست‏هاي دولتي، عدم همكاري با مأموران انگليسي و تحريم كالاهاي بريتانيايي بود. اصل مقاومت منفي گاندي متضمن دو هدف اصلي بود. اول، مبارزه با سلطه انگليسي‏ها، دوم، بازگشت به سنت‏هاي اصيل هندي و كنار نهادن رسوم و تعصبات فرقه‏اي. اين مبارزه تا سال 1922م ادامه يافت و در اين مدت، بريتانيا با وجود تمام دسيسه‏هايي كه صورت داد، ضربات شديدي را از نظر اقتصادي و سياسي متحمل شد. گاندي در طي مبارزات خود چهار بار دستگير و زنداني شد و در مدت بازداشت با دست زدن به اعتصاب غذا، به هيجان عمومي عليه انگليسي‏ها دامن زد. پس از آخرين بازداشت گاندي، موج اعتراضات و تظاهراتي هندوستان را فرا گرفت كه انگليسي‏ها براي آرام كردن اوضاع، چاره‏اي جز مصالحه و اعطاي استقلال هند نيافتند. دراين ميان مذاكرات استقلال شبه‏قاره هند به ايجاد دو كشور هند و پاكستان انجاميد و از شبه قاره، دو كشور با دو نظام سياسي جداگانه شكل گرفتند. با اين حال، گاندي در هندوستانِ مستقلْ حاضر به قبول مقامي در حكومت جديد نشد و عنوان رهبر معنوي هند يافت. مهاتما گاندي كمتر از شش ماه پس از اعلام استقلال هند به دست يك هندوي متعصب افراطي كه مخالف روش‏هاي صلح‏جويانه او بود و قبول تقسيم هندوستان را خيانت به شمار مي‏آورد، در سي‏ام ژانويه 1948م در هفتادونه سالگي به قتل رسيد. او به پاس رهبري مردم محروم هند در مبارزه با دولت استعمارگر انگلستان به "مهاتْما" يعني داراي روحِ بزرگ معروف شد. گاندي در راه استقلال ميهنش متحمل سختي‏هاي فراوان و رنج زندان گرديد و مبارزه منفي وي عليه استعمارگران و نيز تلاش براي از بين بردن اختلاف ميان هندوها و مسلمانان، ضربه مهلكي بر پيكر استعمار انگليس در هند وارد آورد. گاندي يكي از بزرگ‏ترين رهبران سياسي قرن بيستم محسوب مي‏شود و به دليل مبارزه عليه استعمار، نامي نيكو در ميان مردم شبه قاره‏هند دارد.

درگذشت "اُرْويلْ رايْتْ" سازنده اولين هواپيماي موتوردار جهان (1948م)

درگذشت "اُرْويلْ رايْتْ" سازنده اولين هواپيماي موتوردار جهان (1948م)

اُرويلْ رايت، مبتكر امريكايى و يكي از سازندگان اولين هواپيماي موتوردار جهان در 19 آگوست 1871م در ايالت اوهايو در امريكا به دنيا آمد. اُرويل كه چهار سال از برادرش ويْلبِر كوچك‏تر بود. آنها فرزندان كشيشي بودند كه وي به سبب تنگ‏دستي نمي‏توانست وسيله تحصيل آنان را فراهم آورد. از اين رو اين دو برادر كه به كارهاي فني و ساختمان موتورها و ماشين‏ها علاقه‏مند بودند يك كارگاه دوچرخه سازي تأسيس كردند. زماني كه اُرْويل رايْتْ، هفت ساله بود، شخصي يك اسباب سازي به شكل بالگرد به وي داد كه پس از كوك كردن، كمي به هوا مي‏رفت. اين بازي‏چه چنان اُرويل را شيفته خود ساخت كه بر آن شد خودْ، بالگرد بزرگ‏تري بسازد. اُرويل مي‏پنداشت اگر بتواند بالگرد بزرگي بسازد خواهد توانست با آن پرواز كند. علاقه روز افزون او به پرواز باعث شد كه هر روز بادبادكي درست كند و آن را به پرواز در آورد.

از اين رو به زودي به ساختن بادبادك‏هاي جعبه‏اي كه مي‏توانستند بسيار بالا بروند، توفيق يافت. اُرويل پس از آنكه از جريان ساخت بالن‏هاي پرنده در آلمان مطلع شد، با كمك برادرش ويلبر، هواپيماي بي‏موتور كوچكي ساخت و آن را به پرواز درآورد، ولي آنان پس از چندي متوجه شدند كه با اين وسيله كسي قادر به پرواز نخواهد بود چرا كه اين هواپيما فقط تابع جريان باد است. از اين رو به تكميل بادبادك جعبه‏اي خود پرداختند. تكميل اين بادبادك باعث ساخت هواپيماي بي‏موتور ديگري گرديد كه تا حدودي قابل كنترل بود.

برادران رايْت در سال 1899م با اين هواپيما پرواز كردند. با اين حال از تلاش دست بر نداشتند و بالاخره پس از زحمات فراوان، بر روي هواپيماي خود موتور نصب كردند. سرانجام در روز هفدهم دسامبر 1903م آرزوي ديرينه آنان تحقق يافت و اولين هواپيماي موتوردار جهان به مدت 59 ثانيه در آسمان پرواز كرد. پس از اين پرواز، برادران رايت شهرتي فراگير يافتند، با اين حالْ باز هم براي تكميل اختراع خود تلاش كردند تا اين‏كه در پروازهاي بعد، موفق به ثبت ركورد پرواز 56 دقيقه در آسمان گرديدند. هر چند ويلبر رايت در سال 1912م درگذشت ولي اُرويل مدت‏ها بعد از او دنباله اختراع بزرگ خود را گرفت و در تكميل بيشتر آن كوشيد و جهان را با دنياي هواپيما آشنا كرد. اُرويل رايت پس از ده‏ها سال تلاش خستگي‏ناپذير سرانجام در 30 ژانویه 1948م، درستْ 45 سال پس از آزمايش موفقيت‏آميز اولين پرواز هواپيماي موتوردار جهان، در اوج شهرت و افتخار در 77 سالگي درگذشت. ساخت هواپيماهاي غول پيكر و سريع امروزي و جابجايي فوري بار و مسافر در اقصي نقاط عالم، مرهون تلاش‏هاي فراوان برادران رايت مي‏باشد.


نوشته شده در   پنجشنبه 10 بهمن 1398  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode