ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 30 فروردين 1403
پنجشنبه 30 فروردين 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 7 بهمن 1398     |     کد : 190930

حجت‌الاسلام لطفیان بیان کرد:

ضرورت پرداختن به «اسلام هویت» در جهت تحقق تمدن نوین اسلامی

حجت‌الاسلام لطفیان ضمن اشاره به اینکه اسلام عبادت، اسلام جماعت، اسلام سیاست و اسلام قدرت کارایی‌هایی دارند، تصریح کرد: وقتی همه اینها با هم پیوند برقرار کنند و اسلام هویت را تشکیل دهند، اسلام تمدن‌ساز شکل خواهد گرفت.

حجت‌الاسلام لطفیان ضمن اشاره به اینکه اسلام عبادت، اسلام جماعت، اسلام سیاست و اسلام قدرت کارایی‌هایی دارند، تصریح کرد: وقتی همه اینها با هم پیوند برقرار کنند و اسلام هویت را تشکیل دهند، اسلام تمدن‌ساز شکل خواهد گرفت.

به گزارش ایکنا؛ نشست «الگوی وحدت مذاهب اسلامی در نظام جمهوری اسلامی ایران؛ زمینه‌ساز تحقق تمدن نوین اسلامی صبح امروز، چهارشنبه، ۲ بهمن‌ماه، در دبیرخانه شورای نمایندگان ولی فقیه در مناطق قومی برگزار شد.

در ابتدای نشست حجت‌الاسلام لطفیان، دبیر شورای برنامه‌ریزی مدارس علوم دینی، به ایراد سخن پرداخت و اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین مباحثی که امروز در دنیا وجود دارد گونه‌شناسی فرهنگ‌هاست. یکی از بزرگان در حوزه گونه‌شناسی فرهنگی، گونه‌‌شناسی فرهنگ‌ها را تقسیم کرده است. یکی از گونه‌های فرهنگی، گونه فلسفی است. گونه ادبی، گونه صوفیانه، گونه مذهبی و دینی هم از جمله سایر گونه‌های فرهنگی است. گونه‌ای که فرهنگ ما با آن عجین شده، گونه مذهبی و دینی است.

وی افزود: این گونه آن قدر قوت پیدا کرده است که وقتی در مطالعات تمدنی غور می‌کنید قطعاً مهم‌ترین هماورد در برابر تمدن‌هایی است که به اصطلاح خودشان را دیرپا و مقتدر در عرصه حاکمیت می‌دانند، همین تمدنی است که بر پایه گونه فرهنگی و مذهبی با رهبری جمهوری اسلامی ایران تحقق پیدا کرده است.

حجت‌الاسلام لطفیان گفت: اگر از تمدن شکوهمند اسلامی سخن به میان می‌آوریم، باید مبانی این تمدن را در معارف اسلامی خودمان هم جست‌وجو کنیم و هم به اثبات برسانیم. خیلی کوتاه به معارف توحیدی و قرآنی آن اشاره می‌کنم. اگر شما رسالت پیامبران و امامان را در قرآن و در تاریخ جست‌وجو کنید، مخصوصاً آن دسته از پیامبران که صاحب شریعت یا اولوالعزم بوده‌اند، باید هر کدام از آنها را مؤسس یک نظام یا بخشی از نظام قلمداد کنیم.

وی افزود: حضرت آدم و حضرت نوح مؤسس یک نظام در گستره بشریت بودند. نظام روابط فردی و اجتماعی در تاریخ بشر به نام حضرت نوح رقم می‌خورد. روح حاکم بر زندگی این پیامبر بزرگ(ص) نشان از تأسیس یک نظام در ساحت اجتماعی است. اگر زندگی پیامبر بزرگی دیگری را بخواهیم با نگاه تمدنی کنکاش کنیم، حضرت ابراهیم است. ایشان هم با نگاهی مبتنی بر توحید و معاد به تأسیس نظام پرداخت. در نتیجه نظام مبتنی بر توحید و معاد از سوی حضرت ابراهیم تأسیس می‌شود.

دبیر شورای برنامه‌ریزی مدارس علوم دینی یادآور شد: در ادامه این روند، با اراده پروردگار و پایمردی پیامبران بزرگ الهی بخش دیگری از این نظام کلی در قالب یک نظام کوچک در گستره جامعه آن روز از سوی حضرت موسی شکل می‌گیرد. آیاتی که در ارتباط با زندگی این پیامبر بزرگ الهی است، از این حکایت دارد که نظامی که ایشان در گستره جامعه آن روز تأسیس می‌کند، مبتنی بر خودشناسی و خداشناسی است. آنچه بین او و خداوند متعال می‌گذرد نشان از تأسیس یک نظام دارد.

وی تصریح کرد: سپس به حضرت عیسی می‌رسیم. ایشان بخش تربیتی این نظام را تأسیس می‌کند. به عبارت دیگر، روح ارتباط ماده و غیب از سوی ایشان تأسیس می‌شود. نظامی را که ایشان تأسیس کرد می‌توان نظام مبتنی بر ماده و معنا یا غیب و شهود و همچنین نظام تربیتی نامید. اگر در روند نظام‌سازی انبیای بزرگ الهی دقت کنید، نظام روابط فردی و اجتماعی مبتنی بر توحید و معاد، خودشناسی و خداشناسی و رابطه ماده و معنا یا نظام تربیتی شکل گرفته است.

حجت‌الاسلام لطفیان اظهار کرد: در تداوم این حرکت بزرگ الهی نوبت به پیامبر اسلام می‌رسد و او حکومت اسلامی را تأسیس می‌کند. عصاره هرآنچه در نظام‌سازی از سوی پیامبران اولوالعزم تحقق پیدا کرده است، با یک معجزه یعنی تشکیل حکومت اسلامی توسط پیامبر اسلام به تکامل می‌رسد. پس تشکیل حکومت قطعاً یکی از معجزات پیامبر اسلام(ص) در امتداد نظام‌سازی است که انبیای الهی عهده‌دار آن بودند.

وی ابراز کرد: اسلام عبادت، اسلام جماعت، اسلام سیاست و اسلام قدرت همه اینها کارکردهایی دارند، اما باید به اسلام هویت منتهی شوند؛ یعنی اسلام عبادت به تنهایی کارایی ندارد. نه اینکه به طور کلی کارایی نداشته باشد، بلکه در عرصه اجتماعی کارایی ندارد. کتابی به نام «آینده اسلام و غرب» را شیرین هانتر نوشته است. ایشان دو گونه از اسلام را مورد بحث قرار می‌دهد؛ یک بخش از اسلام که ناظر به قلمرو زندگی خصوصی افراد است و فقط توصیه‌ها و سفارش‌هایی دارد. او می‌گوید که این نوع اسلام اساساً هیچ خطری برای ما ندارد، اما یک بخش از اسلام قلمرو فردی و اجتماعی را به هم گره می‌زند و این به اسلام خطرساز علیه منافع غرب تبدیل می‌شود.

حجت‌الاسلام لطفیان تأکید کرد: قطعاً تمدن اسلامی یعنی اسلامی که بین هویت فردی و هویت اجتماعی رابطه‌ای ایجاد کرده است. اسلام عبادت، اسلام جماعت، اسلام سیاست و اسلام قدرت، همه این‌ها ممکن است در بخشی کارایی داشته باشد، ولی وقتی همه این‌ها با هم پیوند برقرار کنند و تبدیل به اسلام هویت شوند، این اسلام هویت همان اسلام تمدن‌ساز است.


برچسب ها
نوشته شده در   دوشنبه 7 بهمن 1398  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
 
Refresh
SecurityCode