ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 28 فروردين 1403
سه شنبه 28 فروردين 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 6 بهمن 1398     |     کد : 190906

روز شمار تاريخ ‏

یکشنبه6بهمن 1398-29جمادی الاول 1441-25ژانویه2020

اعلام ملي شدن جنگلهاي ايران (1341ش)

اعلام ملي شدن جنگلهاي ايران (1341ش)

اعلام ملي شدن جنگلهاي ايران (1341ش)
در ۶ بهمن ۱۳۴۱ در چهار چوب منشور انقلاب سفید جنگل‌های ایران ملی اعلام شد.جنگل‌های ایران که آن‌ها را معادن طلای سبز لقب داده‌اند و مراتع کشور ملی شد و با این نزدیک یه ۱۲۰ میلیون هکتار جنگل‌های و مراتع کشور برای بهره برداری ملی در اختیار دولت قرار گرفت. در پهنه‌ای (مساحتی) نزدیک یه 28000هکتار جنگل‌های مصنوعی ایجاد شد. بیش از 5000هکتار فضای سبز دور شهرهای بزرگ ویا پارک‌های جنگلی بیشماری در منطقه‌های گوناگون کشور به وجود آمد. برنامه‌های گسترده‌ای در باره زنده کردن دوباره منابع جنگلی و حفاظت خاک و مهار کردن شن‌های روان و جلوگیری از پرشدن مخزن‌های سدها، جلوگیری از پیشرفت کویر و واپس راندن آن از راه نهال کاری کویری در ایران پیاده شد.

آغاز جنگ بين قواي روس و عثماني در آذربايجان ايران در جريان جنگ جهاني اول (1293ش)

آغاز جنگ بين قواي روس و عثماني در آذربايجان ايران در جريان جنگ جهاني اول (1293ش)
با آغاز جنگ جهاني اول و علي‏رغم اعلام بي طرفي ايران در اين جنگ، سپاه عثماني در اوايل دي ماه 1293 ش به آذربايجان ايران يورش برد و آن را به تصرف خود درآورد. پس از تجاوز عثماني، دولت روسيه نيز قواي خود را وارد ايران نمود و بر سر تصرف شهرهاي ايران، نبرد سختي بين دو طرف در خاك ايران صورت گرفت. اين جنگ با شكست عثماني در هشتم دي 1293 به پايان رسيد و تا چند سال، سپاه روسيه در شمال و غرب ايران به انواع جنايت و غارتگري ادامه مي‏داد. در اين زمان، دولت ايران نهايت ضعف خود را مي‏گذراند و كمترين مقاومتي در برابر متجاوزان كه شمال و جنوب كشور را به اشغال خود در آورده بودند، از خود نشان نمي‏داد.

اجتماع بزرگ مردم تهران براي ملي شدن نفت ايران به دعوت آيت‏اللَّه "كاشاني" (1329ش)

اجتماع بزرگ مردم تهران براي ملي شدن نفت ايران به دعوت آيت‏اللَّه "كاشاني" (1329ش)
از آغاز اكتشاف و استخراج نفت در ايران، شركت‏هاي نفتي بيگانه، همواره دست‏اندركار امور نفت بوده و ثروت هنگفتي از اين راه به جيب مي‏زدند، ولي در اين ميان سود اندكي عايد ايران مي‏گرديد. از اين رو كميسيون نفت مجلس شوراي ملي در نظر گرفت تا قراردادهاي خارجي را لغو و نفت را ملي اعلام نمايد. اما در اين مسير، سپهبد رزم آرا، نخست وزير پهلوي، با حمايت انگلستان درصدد انعقاد قراردادهايي به نفع انگليس و به ضرر كشور بود. در اين ميان اختلاف مجلس و مردم با نخست وزير شدت گرفت تا اين كه آيت‏اللَّه كاشاني رهبر مذهبي و روحاني سرشناس وقت، براي آگاهي مردم و نيز در خواست جهت ملي شدن نفت، اجتماع بزرگي را در ششم بهمن 1329 در مدرسه شاه برگزار كرد. در نهايت، رزم آرا كه تصميم جدي براي تصويب لايحه الحاقي نفت داشت، توسط خليل طهماسبي، از ياران فداييان اسلام ترور شد و در پايان اسفند 1329، مجلس، ملي شدن صنعت نفت را به تصويب رساند.

درگذشت "ادوارد جِنِر" پزشك انگليسي و كاشف واكسن آبله (1822م) (ر.ك: 17 مه)

درگذشت "ادوارد جِنِر" پزشك انگليسي و كاشف واكسن آبله (1822م) (ر.ك: 17 مه)

ادوارد آنتونی جنر (به انگلیسی: Edward Jenner)(تولد :17 می 1749 مرگ : 26 ژانویه 1823 ) یک پزشک انگلیسی بود که کاربرد واقعی واکسیناسیون را کشف کرد.او را همچنین پدر ایمنی شناسی می دانند و گفته می شود کار او بیش از هر کس دیگری جان انسان ها را نجات داده است. ادوارد در 17 ماه می 1749 در برکلی به عنوان هشتمین بچه ی خانواده زاده شد. به علت موقعیت پدرش توانست از تحصیلات ابتدایی خوبی برخوردار شود و از سن چهارده سالگی به مدت هشت سال تحت تعالیم یکی از جراحان بود. در سال 1770 وی به بیمارستان سنت جورج رفت و تحت تعالیم جراح جان هانتر قرار گرفت. وی به همراه دوستانش حلقه ای را بعدها تشکیل دادند که به خواندن مقالات پزشکی و چاپ آنان همت می گماشت . وی پسری را در برابر بیماری آبلهٔ گاوی واکسینه کرد. این بیماری مانند بیماری آبله ولی کم‌خطرتر از آن است. پس از آن جنر میکروب بیماری آبله را به آن پسر تزریق کرد؛ اما چون واکسن آبلهٔ گاوی در وی مصونیت ایجاد نموده بود، به بیماری آبله مبتلا نگردید.

درگذشت "آنا ماري شيمل" مستشرق و اسلام شناس آلماني (2003م)

درگذشت "آنا ماري شيمل" مستشرق و اسلام شناس آلماني (2003م)

خانم آنا ماري شيمل خاورشناس آلماني و متخصص در تاريخ مذاهب و مطالعات اسلامي و ايرانشناسي، در هفتم آوريل 1922م در شهر اروفورت آلمان به دنيا آمد. وي از 15 سالگي و هم‏زمان با تحصيلات اوليه، پس از آشنايى با فرهنگ شرق، به تحقيق درباره اسلام و فراگيري زبان‏هاي عربي، تركي، فارسي و ديگر زبان‏هاي شرقي پرداخت. اين مسئله باعث گرايش او به تحصيل در زبان‏هاي شرقي گرديد و ماري شيمل در 19 سالگي موفق به اخذ درجه دكترا از دانشگاه برلين آلمان شد. او پس از جنگ جهاني دوم دانشيار بخش مطالعات اسلامي دانشگاه ماربورگ آلمان گرديد. ماري شيمل سپس به عنوان اولين زن به تدريس تاريخ مذاهب در دانشگاه آنكارا پرداخت و طي ساليان متمادي در دانشگاه هاروارد امريكا نيز مشغول تدريس گرديد. پروفسور شيمل هم‏چنين بيش از يك‏صد جلد كتاب در رابطه با اسلام و عرفان اسلامي و حافظ و گوته نگاشته است كه غزليات شرقي، سيره ابن خفيف شيرازي و جلال الدين رومي از آن جمله‏اند. آنا ماري شيمل همواره در زندگي سرشار از فعاليت خود، به طور خستگي‏ناپذير براي تفاهم بيشتر بين مسلمانان و غير مسلمانان تلاش كرد و سفرهاي متعددي به شرق و نيز ايران نمود. وي علاوه بر اخذ چندين جايزه جهاني، در سال 1995م جايزه صلح كتابفروشان آلمان را دريافت كرد. او هم‏چنين در ماه‏هاي پاياني عمر، دكتراي افتخاري از دانشگاه الزهراي جمهوري اسلامي ايران اخذ نمود. دكتر آنا ماري شيمل سرانجام در 26 ژانويه 2003 م در 81 سالگي درگذشت.

 


نوشته شده در   يکشنبه 6 بهمن 1398  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
 
Refresh
SecurityCode