ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 10 فروردين 1403
جمعه 10 فروردين 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 5 بهمن 1398     |     کد : 190878

روز شمار تاريخ ‏

شنبه5بهمن 1398-29جمادی الاول 1441-25ژانویه2020

ادامه اجتماعات مردمي ضد رژيم طاغوت (1357 ش)

ادامه اجتماعات مردمي ضد رژيم طاغوت (1357 ش)

ادامه اجتماعات مردمي ضد رژيم طاغوت (1357 ش)
با وجود اين كه عوامل رژيم شاه، اجتماع بيش از دو نفر را در اكثر شهرهاي ايران منع كرده بودند، قشرهاي مختلف مردم، بدون اعتنا به هشدارهاي حكومت نظامي، به راه‏پيمايي و تظاهرات عليه رژيم ادامه دادند و مزدوران شاه، علي رغم توسل به شديدترين شيوه‏هاي سركوب، موفق به كنترل مردم نشدند. در اين ميان برخوردهاي خشونت‏آميز مأموران حكومتي با مردم، منجر به شهادت تعداد زيادي از مردم در شهرهاي مختلف كشور شد.

شهادت فقيه ارجمند "ملامحمد تقي بُرغاني" معروف به "شهيد ثالث" (1264ق)

شهادت فقيه ارجمند "ملامحمد تقي بُرغاني" معروف به "شهيد ثالث" (1264ق)
ملامحمد تقي بن محمد معروف به شهيد ثالث در سال 1184 در برغان متولد شد و در قزوين، قم و اصفهان به تحصيل علوم اسلامي پرداخت. سپس درعتبات عاليات از محضر شيخ جعفر كاشف الغطاء، صاحب رياض و سيد مجاهد بهره گرفت. وي بيشتر اوقات خود را صرف ترويج احكام دين مي‏كرد. اثرهاي ارزنده‏اي چون كتاب "عيون الاصول" در اصول فقه، "مجالس المؤمنين" در مواعظ و "منهج الاجتهاد" درشرح شرايع الاسلام از تأليفات او مي‏باشند. شهيد ثالث در سال 1264 قمري كه اوايل ظهور فتنه‏ي بابيه و سال اول جلوس ناصرالدين شاه بود در اثر مجاهدت‏ها و مدافعات ديني عليه فتنه‏ي ظهور "بابيّت" به دستور برادرزاده‏اش قرةالعين در حالي كه به نماز شب مشغول بود، از سوي چندتن از افراد فرقه مذكور مضروب گشت و پس از دو روز به شهادت رسيد.

كشف ميكروب جذام (1871م)

كشف ميكروب جذام (1871م)
بيماري عفوني و مزمن جذام با زخم‏هاي شديد توأم است كه بافت‏هاي مبتلا شده را از بين مي‏برد. هم‏چنين عامل مولد بيماري جذام در سلسله اعصاب نيز انباشته و سبب از بين رفتن بخش عمده عصب‏هاي حسي مي‏شود. اين بيماري بيشتر درمناطق گرمسير بروز مي‏كند اما مردم ساير مناطق نيز از خطر آن مصون نيستند. در 25 ژانويه 1871 دكتر هانزن موفق به كشف ميكروب اين بيماري گرديد و در راه درمان آن گامي اساسي برداشته شد. اما با وجود پيشرفت‏هاي قابل ملاحظه در كنترل بيماري جذام، هنوز راه درمان قطعي اين بيماري شناخته نشده است و افراد زيادي در كشورهاي مختلف از اين بيماري رنج مي‏برند.

ساخت اولين ساعت جيبي در نورنبرگ توسط "پيتر هلانْسْ" (1600م)

ساخت اولين ساعت جيبي در نورنبرگ توسط "پيتر هلانْسْ" (1600م)
در 25 ژانويه 1600م اولين ساعت جيبي جهان در شهر نورنبرگ آلمان توسط يك صنعت‏گر معروف آلماني به نام پيتر هِلانْسْ ساخته شد. اين ساعت شبيه تخم مرغ بود و روي اين اصل، تا مدت‏ها به آن، تخم مرغ نورنبرگ مي‏گفتند. پيترهلانس مخترع اين ساعت، با ابزار كاري كه خودش ساخته بود و با استفاده از تجربيات ساير مخترعين كه در اين راه تلاش كرده بودند، موفق به ساخت اين ساعت شد.

چاپ نخستين كتاب جهان توسط "گوتنبرگ" مبتكر آلماني (1456م)

چاپ نخستين كتاب جهان توسط "گوتنبرگ" مبتكر آلماني (1456م)
تا عصر گوتنبِرگ، مبتكر آلماني، كتاب‏ها با صرف وقت و زحمت بسيار با دست نوشته مي‏شد و در نتيجه، كم و گران قيمت بود و اين امر موجب شده بود كه تنها ثروت‏مندان قادر به تهيه كتاب باشند. از اين گذشته نسخه‏هاي خطي غالباً داراي غلطها و اشتباهات زيادي بود. در آن زمان نوعي چاپ موسوم به چاپ قالبي وجود داشت كه با حك كردن حروف و مطالب به صورت معكوس، آن را به سطح نرمي مي‏فشردند تا نقش ايجاد شود. گوتنبرگ در سال 1450م تمام توان خود را براي ابداع روشي براي چاپ مصروف داشت. او به اين فكر افتاد كه در ابتدا بايد ماده‏اي ارزان قيمت كه قابل دسترسي همگان باشد تهيه نمايد. وي پس از تهيه مُركب مخصوص چاپ، حروف ريز و نازك و يك اندازه را از فلز تهيه كرد و با قالب‏بندي آنها و زحمت فراوان موفق شد تا در 25 ژانويه سال 1456م، صنعت چاپ را به جهان علم عرضه كند. گوتنبرگ براي چاپ اولين كار چاپي خود كه كتاب مقدس در 1282 صفحه بود دست به قرض زد و چون نتوانست دين خود را ادا نمايد سر و كارش به دادگاه كشيده شد و محكوم گرديد تا چاپ‏خانه و كليه لوازم چاپ را به طلبكارانش تسليم كند. با چاپ كتاب مقدس شامل تورات و انجيل به وسيله حروف سربي متحركي كه گوتنبرگ مخترع آلماني ساخته بود، صنعت چاپ، متولد شد. هم‏چنين با اختراع حروف سربي متحرك، تحولي عظيم در فرهنگ نشر و مطالعه به وجود آمد و كتاب با تيراژ بالا در دسترس عموم مردم قرار گرفت و از انحصار خواص خارج شد. امروز به جز چند برگ، چيزي از چاپ اول كتاب مقدس باقي نمانده و آنها نيز درموزه‏هاي مهم جهان نگهداري مي‏شوند. (ر.ك: 23 فوريه)


نوشته شده در   شنبه 5 بهمن 1398  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
 
Refresh
SecurityCode