ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 10 فروردين 1403
جمعه 10 فروردين 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 1 بهمن 1398     |     کد : 190849

ظریف:

پرونده ایران به شورای امنیت ارجاع شود، خروج از NPT مطرح می‌شود

وزیر امور خارجه گفت:طبق نامه رئیس‌جمهور در سال ۱۳۹۷، اگر پرونده ایران به شورای امنیت ارجاع شود، خروج از NPT مطرح می شود.

وزیر امور خارجه گفت:طبق نامه رئیس‌جمهور در سال ۱۳۹۷، اگر پرونده ایران به شورای امنیت ارجاع شود، خروج از NPT مطرح می شود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خانه ملت، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه در توضیح برنامه وزارت امور خارجه در مقابله با تصمیم اخیر کشورهای اروپایی برجام مبنی بر پیگیری ساز و کار حل اختلاف، اظهار داشت: وزارت امور خارجه از مسیر حقوقی موضوع را دنبال می‌کند.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران بحث روش حل اختلاف را به صورت رسمی اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۷ بعد از خروج آمریکا از برجام آغاز کرد. سه نامه در ۱۰ می سال ۲۰۱۸، ۲۶ اوت سال ۲۰۱۸ و نوامبر سال ۲۰۱۸ نیز به خانم موگرینی نوشته شد و در آن رسماً اعلام شد که ایران روش حل و فصل اختلافات را شروع کرده است.

وزیر امور خارجه گفت: در نامه‌ای که در نوامبر ۲۰۱۸ به خانم موگرینی نوشته شد، تاکید کردیم که ایران مکانیزم حل و فصل اختلافات را شروع کرده و به پایان رساندیم. لذا ناگزیریم که برنامه کاهش تعهدات برجام را اجرایی کنیم.

ظریف افزود: جمهوری اسلامی ایران پس از نامه مذکور، هفت ماه به اتحادیه اروپا فرصت داد و در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۸ (می سال ۲۰۱۹) کاهش تعهدات برجام را آغاز کرد که تقریباً دو ماه پس از آن، آثار عملی داشت.

وی یادآور شد: اظهارات اروپایی‌ها هیچ وجه قانونی ندارد؛ لذا ما از بلاوجه بودن اقدام اروپایی‌ها استفاده می‌کنیم. اگر اروپایی‌ها اقدام دیگری انجام دهند طبق نامه رئیس‌جمهور در همان اردیبهشت ۱۳۹۷، موضوع خروج ایران از NPT مطرح می‌شود.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه ایران پنج گام در راستای کاهش تعهدات برجام برداشته است و قرار نیست گامی دیگری برای کاهش تعهدات بردارد، تصریح کرد: در صورتی که اروپایی‌ها به تعهدات خود برگردند، ایران هم کاهش تعهدات را متوقف می‌کند؛ اما اگر اروپایی‌ها به رویه خود بر اساس بازی‌های سیاسی ادامه دهند که هیچ محمل قانونی ندارد ما امکانات متعددی داریم. در نامه رئیس جمهور آمده اگر این موضوع به شورای امنیت ارجاع شود، خروج ایران ازNPT مطرح خواهد بود؛ اما پیش از آن برنامه‌های دیگر را می‌توان در دستور کار قرار داد.

ظریف در پاسخ به این سوال که وزارت امور خارجه چه اقدامی در ارتباط با لغو میزبانی تیم‌های فوتبال ایران در لیگ قهرمانان آسیا انجام داده است، اضافه کرد: امروز صبح جلسه یک ساعت و ۴۰ دقیقه‌ای با حضور همه مدیران و معاونان وزارت امور خارجه و دستیاران منطقه‌ای، وزیر ورزش و جوانان و رئیس کمیته ملی المپیک برگزار کردیم و روش‌های مختلف برای بررسی و مقابله با این موضوع مطرح شد.

وی خاطرنشان شد: روش‌های مختلفی در رابطه با اقدام بدون مبنا مطرح شد. ایران امن‌ترین کشور منطقه است از این رو اقداماتی تدارک دیدیم، زیرا مشخص است که بازی غیر ورزشی شروع شده است. امیدواریم به طریق معمول ورزشی با این موضوع برخورد شود.


برچسب ها
نوشته شده در   سه شنبه 1 بهمن 1398  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
 
Refresh
SecurityCode