ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 31 فروردين 1403
جمعه 31 فروردين 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : جمعه 27 دي 1398     |     کد : 190783

روز شمار تاريخ

جمعه27دی 1398-21جمادی الاول 1441-17ژانویه 2020

شهادت "سيدمجتبي نواب صفوي"، رهبر جمعيت فداييان اسلام و يارانش (1334ش)

شهادت "سيدمجتبي نواب صفوي"، رهبر جمعيت فداييان اسلام و يارانش (1334ش)

شهادت "سيدمجتبي نواب صفوي"، رهبر جمعيت فداييان اسلام و يارانش (1334ش)
شهيد سيدمجتبي نواب صفوي در سال 1303ش در خاني‏آباد تهران به دنيا آمد و پس از اتمام دروس ابتدايي، به آبادان سفر كرد. سيد مجتبي سپس براي ادامه تحصيل به نجف اشرف مهاجرت نمود و در آن‏جا از محضر مدرسين حوزه علميه نجف اشرف بهره‏مند گرديد. وي پس از چهار سال اقامت در نجف به دستور آيت‏اللَّه سيدابوالحسن اصفهاني جهت مبارزه با كجروي‏هاي كسروي به ايران آمد و با تشكيل "جمعيت فداييان اسلام" به مبارزه با بدخواهان و بدانديشان پرداخت. ترور وابستگان استعماري مانند احمد كسروي، عبدالحسين هژير، علي رزم‏آرا و حسين علاء از جمله فعاليت‏هاي سياسي اين جمعيت مي‏باشد. شهيد نواب صفوي همچنين با حكومت دكتر مصدق به خاطر عدم عمل به احكام اسلامي به مخالفت برخاست و به همين جهت در ايام نخست وزيري مصدّق، دستگير و به زندان افتاد و تا سقوط حكومت مصدق در زندان بود. سرانجام اين مجاهد خستگي‏ناپذير به همراه سه تن از همرزمانش به نام‏هاي خليل طهماسبي، مظفر علي ذوالقدر و سيدمحمد واحدي در بيدادگاه رژيم پهلوي محكوم و در صبحگاه 27 دي 1334 شمسي تيرباران شده و به خيل شهدا پيوستند. بدين ترتيب پرونده ده سال فعاليت سياسي و اجتماعي جمعيت فداييان اسلام بسته شد و جنايت ديگري در پرونده سياه خاندان پهلوي ثبت گرديد.

پيام امام خميني به مناسبت فرار محمدرضا شاه پهلوي از ايران (1357 ش)

پيام امام خميني به مناسبت فرار محمدرضا شاه پهلوي از ايران (1357 ش)
حضرت امام خميني(ره) به مناسبت فرار شاه از كشور در پيامي خطاب به ملت ايران فرمودند: "فرار محمدرضا پهلوي را كه طليعه پيروزي ملت و سرلوحه سعادت و دست يافتن به آزادي و استقلال است به شما ملت فداكار تبريك عرض مي‏كنم" امام در ادامه اين پيام، علاوه بر درخواست از ملت ايران به ادامه دادن تظاهرات پرشور خود بر ضد رژيم سلطنتي و دولت غاصب بختيار، بار ديگر از قواي نظامي و انتظامي خواستند كه به ملت بپيوندند. از سوي ديگر با فرار شاه از ايران، مردم، مجسمه‏هاي شاه فراري را در شهرهاي مختلف پايين كشيدند. در شهرهاي آمل، نهاوند، اليگودرز و ايلام نيز، مأموران رژيم شاه، به مردم حمله و شماري از آنان را شهيد و مجروح كردند.

تولد "ابوجعفر احمدبن ابراهيم قيرواني" معروف به "ابن‏جزّار" جغرافي‏دان، طبيب و فيلسوف مسلمان مغرب زمين(320 ق)

احمد بن ابراهيم بن ابي خالد، معروف به ابن جزار از مشاهير اطباي اسلامي قرن چهارم هجري مي‏باشد. وي براي رعايت شرافت مقام علم، به خانه‏ي كسي از ملوك و حكام نمي‏رفت و بيماران را تنها در خانه‏ي خود معاينه مي‏نمود. ابن جَزّار بيش از هشتاد سال به قناعت و گوشه‏گيري زندگي كرد و بر خلاف ديگر پزشكان مغرب، از نزديك شدن به سلاطين خودداري مي‏كرد. مشهورترين كتاب وي، زادُالمُسافر در طب است كه به چند زبان نيز ترجمه شده است. همچنين كتب الاعتماد، طِبُّ الفقرا و نيز كتاب اخبارُ الدّولَه در ظهور حضرت مهدي(عج) به مغرب از آثار ابن جزّار مي‏باشند. مرگ اين طبيب مسلمان، در اوايل قرن پنجم هجري روي داد.

كشف "اِوِرِسْت" بلندترين قله جهان در رشته كوه هيماليا (1841م)

كشف "اِوِرِسْت" بلندترين قله جهان در رشته كوه هيماليا (1841م)
قله اورست با بيش از 8848 متر ارتفاع به عنوان بلندترين قله دنيا در مرز كشور نپال و تبَّت در چين و در رشته كوه‏هاي هيماليا واقع شده است كه در 17 ژانويه 1841م توسط جورج اِوِرِست كوهنورد و نقشه‏بردار انگليسي كشف، اندازه‏گيري و به نام وي نام‏گذاري شد. با اين حال، جورج اورست نتوانست اين قله را خود فتح كند. كوشش‏هاي بسياري براي صعود به قله اورست به عمل آمد و انسان‏هاي زيادي نيز جان خود را بر سر اين كار گذاشتند. در سال 1951م يك كوهنورد انگليسي راهي از جنوب اورست كشف كرد كه صعود به قله را ممكن ساخت. نهايتاً در 29 مه سال 1953م عده‏اي از كوهنوردان سوئيسي عازم بالا رفتن از اورست شدند و تا ارتفاع 8/600 متري از آن صعود كردند و اين بيشترين ارتفاعي بود كه بشر تا آن تاريخ از كوه بالا رفته بود. اين قله سرانجام در سال 1953 توسط دو كوهنورد از هند و انگلستان فتح شد.

مرگ "ريچارد هايْز" نوزدهمين رئيس جمهور امريكا (1893م) (ر.ك: 4 اكتبر)

مرگ "ريچارد هايْز" نوزدهمين رئيس جمهور امريكا (1893م) (ر.ك: 4 اكتبر)
رادرفورد بیرچارد هِیز (به انگلیسی: Rutherford Birchard Hayes) (۴ اکتبر, ۱۸۲۲ - ۱۷ ژانویه ۱۸۹۳)، نوزدهمین رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا انتخاب هیز برای سومین بار به عنوان فرماندار اوهایو زمینه جلب توجه جمهوریخواهان را به وی فراهم آورد. انتخاب وی به عنوان رئیس جمهور آمریکا در سال ۱۸۷۶ با بحث و شبهات زیادی همراه بود. او با اختلاف یک رای الکترال بر رقیبش پیروز شد. اما وعده‌های هیز برای مصالحه با جنوب باعث شد تا افکار عمومی آمریکا نسبت به نتایج این انتخابات سختگیری نکرده و آن را بپذیرد.
 


نوشته شده در   جمعه 27 دي 1398  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode