ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : شنبه 1 ارديبهشت 1403
شنبه 1 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 23 دي 1398     |     کد : 190735

روز شمار تاريخ

دوشنبه23دی 1398-17جمادی الاول 1441-13ژانویه 2020

درگذشت "ثَعْلَب" نحوي و لغت شناس شهير عرب(291 ق)

درگذشت "ثَعْلَب" نحوي و لغت شناس شهير عرب(291 ق)

درگذشت "ثَعْلَب" نحوي و لغت شناس شهير عرب(291 ق)
ابوالعباس احمد بن يحيى معروف به ثَعلَب، نحوي و لغوي، اديبي پرهيزكار و از مشاهير اهل لغت مي‏باشد. وي در پايان تحصيلات متداولِ عصرِ خود، با جديّت بسيار به تحصيل ادبيات عرب اهتمام ورزيد و پس از سال‏ها مطالعه‏ي پي‏گير، در اين رشته، به مقامي شامخ دست يافت. اَخْفَشِ اَصغر، مُطَرَّز و ابنُ‏الحائِك از شاگردان برجسته‏ي ثَعلَب مي‏باشند. او داراي حافظه‏اي قوي و معلومات بسيار بوده است. ثعلب داراي تاليفات فراواني از جمله: الفَصيح، اِعرابُ القرآن، اَمالي و الْاَلفاظ مي‏باشد.

تولد "ابوحامد امام محمد غزالي"، دانشمند شهير و فيلسوف نامي ايران(450 ق)

تولد "ابوحامد امام محمد غزالي"، دانشمند شهير و فيلسوف نامي ايران(450 ق)
ابوحامد امام محمد غزالي، در سال 450 هجري قمري در طوس به دنيا آمد. در مدت كمي بر اثر ذكاوت فطري، مقدمات را فرا گرفت و سپس عازم نيشابور شد و در حوزه‏ي درس امام الحَرَمين جُوِيني مراتب كمال را پيمود. ابوحامد در سال 480 ق و در 30 سالگي به مدرسه‏ي نظاميه‏ي بغداد كه از پر اهميت‏ترين حوزه‏هاي درسي آن زمان بود، رفت و به صدها تن از افاضل درس گفت. پس از مدتي كه آوازه‏اش همه جا را فرا گرفته بود، بر اثر تحول عظيم روحي درس و بحث و مقام را رها كرد و عُزلت گزيد و پس از مدتي از بغداد هجرت كرد. امام محمد غَزّالي سپس راهي حجاز، شام و بيت المقدس گرديد و ديگر به بغداد نرفت. وي سرانجام به طوس رفت و در آن جا به تدريس پرداخت و طريقت صوفيه را برگزيد. امام محمد غزالي داراي تاليفات فراواني مي‏باشد از جمله: احياءُ علوم الدين، كيمياي سعادت، تفسيرُ القرآن، الاقتِصاد و المُسْتَصْغي. غزالي سرانجام در سال 505 ق در 55 سالگي در طوس درگذشت.

تولد "سيدمحمدعلي شاه عبدالعظيمي" فقيه، نويسنده و عالم مسلمان(1258 ق)

تولد "سيدمحمدعلي شاه عبدالعظيمي" فقيه، نويسنده و عالم مسلمان(1258 ق)
سيدمحمدعلي شاه عبدالعظيمي معروف به هدايت حسيني براي تحصيل به نجف رفت و در پي سال‏ها تحقيق و مطالعه در محضرِ شيخ مرتضي انصاري، به مقام والاي علمي و اجتهاد دست يافت. هدايت حسيني كه در علوم حديث و رجال از دانش بسياري بهره‏مند بود، تاليفاتي دارد كه از آن ميان مي‏توان به كتاب "وسيلة الرضوان" اشاره كرد. شاه عبدالعظيمي در سال 1343 ق در 85 سالگي در نجف اشرف، بدرود حيات گفت.

تولد "بارتولو دياز" دريانورد و كاشف پرتغالي (1450م)

تولد "بارتولو دياز" دريانورد و كاشف پرتغالي (1450م)
بارتولو ميو دياز دريانورد و كاشف پرتغالي در سيزدهم ژانويه 1450م در پرتغال به دنيا آمد. به سبب استقبال فراوان جوانان آن زمان از نيروي دريايى، او نيز كه اجدادش دريانورد بودند به اين كار پرداخت و پس از سالياني به مقام ناخدايى رسيد. دياز از آن زمان سفرهاي دريايى فراواني انجام داد، هرچند اين سفرها مقدمه‏اي براي حضور استعمار پرتغال در نقاط مختلف جهان را فراهم مي‏كرد. وي در يكي از اين سفرها، كه از 14 فوريه 1487م آغاز شد، قصد داشت تا با دور زدن قاره افريقا راهي را به طرف هندوستان بيابد. به اين منظور، دياز پس از پيمودنِ اقيانوس اطلس به سوي جنوب، در 28 اوت سال 1488م دماغه اميدنيك را در جنوبي‏ترين قسمت از قاره افريقا كشف كرد. دياز پس از اين كشف به شهرت فراوان رسيد و سرانجام در 29 مه 1500م در 50 سالگي درگذشت.

مرگ "جورج فاكس" مبارز صلح ‏طلب انگليسي (1691م)

مرگ "جورج فاكس" مبارز صلح ‏طلب انگليسي (1691م)

جورج فاكس، صلح‏طلب انگليسي در ماه ژوئيه سال 1624م در انگلستان به دنيا آمد و از كودكي به كار پرداخت. اما در نوزده سالگي دست از كار كشيد و در جستجوي حقيقت، سر به بيابان نهاد. وي پس از چهار سال سرگرداني و تفكر، به اعتقاد خودش، چاره ناخوشي‏هاي جهان را كشف كرد و دريافت كه اين ناخوشي‏ها سه علت اصلي دارد: نخست آنكه ملل مسيحي از معناي واقعي تعليمات مسيح(ع) بويى نبرده‏اند. دوم آن‏كه شبانانِ اجتماع، متعدي‏تر و ستمكارتر از آن هستند كه بايد باشند و رمه خلق، فروتن‏تر و خاضع‏تر از آن است كه بايد باشد. سوم آن‏كه كشتار و خون‏ريزي و جنگ‏هاي غيرانساني، بشريت را به نابودي مي‏كشاند. از اين رو، فاكس براي خويشتن جامه‏اي چرمين و كلاهي پهن و لبه‏دار درست كرد تا از گزند باد و باران و برف در امان بماند و براي تعليم راه صلح به دنياي ديوانه جنگ، به سفري كه تمام عمر طول كشيد رفت. وي طي اين سفر، جهاد بي‏خون‏ريزي خود را براي برگرداندن مسيحيان به مسيحيت آغاز كرد و هزاران نفر را تحت عنوان ارتش صلح به گرد خود جمع نمود. اينان خود را فرزندان نور يا انجمن دوستان مي‏خواندند و بعدها به كويْكِر يا لرزانندگان لقب يافتند زيرا دشمنانشان را به لرزه افكندند. اين گروه طرفدار مقاومت جدي در برابر هرگونه بدي بودند و از زندان و مرگ وحشتي نداشتند. بيشتر عمر فاكس به وعظ يا در زندان گذشت و حاكمان جور براي كنترل كردن او، وي را به زندان مي‏انداختند. عقيده فلسفي فاكس و افكار ديني او، بر پايه ايمانش به دوستي، استوار بود. فاكس كوشيد تا آن آرامش اصلي را كه در قلب زندگي پراغتشاش هر انسان نهفته است به مردم بشناساند. هنگامي كه فاكس بر بستر مرگ افتاده بود، پيام دوستي و صلح خود را در تعليماتي كه به پيروانش داد اين طور خلاصه كرد: دين صلح را ميان برادران خود در هر جا كه هستند انتشار دهيد. به آنان تعليم دهيد كه در همه جهان يك قبله بيش نيست و آن دل آدمي است. در اينجاست، نه در آسمان و نه در زمين، كه شما خانه مقدس خدا را مي‏بينيد. خدا در دل هر انساني جاي دارد، زيرا در ترازوي رحمت الهي، همه آدميان يك وزن دارند. جورج‏فاكس پس از سال‏ها مبارزه براي صلح جهاني سرانجام در سيزدهم ژانويه 1691م در شصت‏وهفت سالگي درگذشت.

مرگ "الكساندر پاولوف" مبتكر روسي و مخترع ضبط صوت (1906م)

مرگ "الكساندر پاولوف" مبتكر روسي و مخترع ضبط صوت (1906م)

الكساندر پاولوف دانشمند و مخترع روسي در 16 مارس 1855م در روسيه به دنيا آمد. وي پس از طي تحصيلات خود، در رشته فيزيك فارغ‏التحصيل شد و به تدريس پرداخت. پاولوف در كنار تدريس، به تحقيق و مطالعه براي ساخت دستگاهي پرداخت كه بتواند صدا را ضبط و پخش كند. پاولوف در 7 مه 1895م موفق به اختراع چنين دستگاهي شد كه ضبط صوت نام گرفت. پاولوف سرانجام در 13 ژانويه 1906م در 51 سالگي درگذشت.

 


نوشته شده در   دوشنبه 23 دي 1398  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode