ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 7 ارديبهشت 1403
جمعه 7 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 11 دي 1398     |     کد : 190579

روز شمار تاريخ

چهارشنبه11دی 1398-5جمادی الاول 1441-1 ژانویه 2020

درگذشت "عبدالجواد فلاطوري" انديشمند مسلمان و مؤسس دانشكده علوم اسلامي هامبورگ (1375ش)

درگذشت "عبدالجواد فلاطوري" انديشمند مسلمان و مؤسس دانشكده علوم اسلامي هامبورگ (1375ش)

درگذشت "عبدالجواد فلاطوري" انديشمند مسلمان و مؤسس دانشكده علوم اسلامي هامبورگ (1375ش)
پروفسور عبدالجواد فلاطوري در سال 1304ش در اصفهان ديده به جهان گشود و تحصيلات ابتدايي و متوسطه را در اين شهر به پايان رسانيد. وي سپس براي تحصيل علوم ديني، راهي حوزه علميه مشهد شد و از محضر: ميرزا هاشم قزويني و ميرزا محمدتقي اديب نيشابوري و... بهره برد. عبدالجواد فلاطوري پس از آن به تهران آمد و به ادامه تحصيل علوم ديني نزد استادان نام‏آوري همچون: علامه محمد تقي آملي، ميرزا مهدي آشتياني، محمد علي شاه‏آبادي و سيد احمد خوانساري پرداخت. دكتر فلاطوري در همان زمان در رشته فلسفه اسلامي از دانشگاه فارغ‏التحصيل شد و از آيت‏اللَّه شيخ محمدرضا كلباسي به اخذ اجازه اجتهاد نائل آمد. وي در سال 1333 براي آگاهي از علوم انساني و فلسفه غرب عازم آلمان گرديد و در رشته فلسفه و دين‏شناسي تطبيقي و روانشناسي تحصيل نمود. ايشان در سال 1341 موفق به اخذ درجه دكتري در فلسفه شد و در دانشگاه كُلنِ آلمان تدريس در كرسي‏هاي فلسفه تطبيقي، حقوق، تاريخ ايران، اسلام معاصر، كلام و علوم اسلامي را بر عهده گرفت و دمي از تدريس، تحقيق و تأليف باز نايستاد. دكتر فلاطوري در راه بسط و توسعه تفكر اسلامي در اروپا، فعاليت‏هاي چشمگيري داشت و براي نيل به اين هدف دانشكده علوم اسلامي هامبورگ آلمان را تاسيس كرد. اين انديشمند مسلمان، در آلمان به عنوان يك مرجع اسلامي و دانشمند فلسفه و علوم اسلامي مطرح بود. هر زمان كه محافل علمي اروپا در تجزيه و تحليل و بيان مسائل اسلامي و تفاهم و همفكري و گفت‏وگوي بين پيروان اديان اسلام و مسيحيت و يهوديت، دچار مشكل مي‏شدند، به وي مراجعه مي‏كردند. وي در طول بيش از چهل سال اقامت در آلمان، مقالات متعدد در نشريات معتبر آلماني در جهت دفاع از اسلام نگاشت. استاد فلاطوري براي ايجاد مباحثه، هم‏فكري و همكاري بين پيروان اديان مختلف تلاش مي‏كرد. از جمله آثار وي ترجمه تاريخ ايران در قرون نخستين اسلامي، تأليف اخلاق عملي كانت و دگرگوني بنيادي فلسفه يوناني در اثر طرز انديشه اسلامي، مي‏باشد. دكتر فلاطوري سرانجام در 11 دي 1375ش بر اثر سكته قلبي در 71 سالگي درگذشت و به سراي باقي شتافت.

تجاوز سپاه عثماني به خاك ايران (1293 ش)

تجاوز سپاه عثماني به خاك ايران (1293 ش)
پس از شروع جنگ جهاني اول، دولت ايران براي بر كنار ماندن از آسيب‏هاي جنگ، اعلام بي‏طرفي كرد، اما اين اقدام ايران از طرف متخاصمين رعايت نگرديد و هر كدام به نحوي به خاك ايران يورش آوردند. سپاه عثماني با كمك كُردها شروع به تجاوز به خاك ايران نمود و شهرهاي بي‏دفاع تبريز و اروميه را به تصرف خود درآورده، به سمت شمال كشور پيشروي كرد. پس از تجاوز عثماني، دولت روسيه نيز قواي خود را وارد ايران نمود و بر سر تصرف آذربايجان، جنگ شديدي بين نيروهاي روسيه و عثماني درگرفت. در اين نبرد سهمگين، عده زيادي از مردم آذربايجان مقتول و مجروح شده، اموال آنان به غارت رفت و سرانجام قواي روس بر سپاه عثماني پيروز گشت. در نهايت عثماني‏ها عقب‏نشيني كردند و روس‏ها منطقه آذربايجان را به تصرف درآوردند. در اين حال، با ورود انگليسي‏ها به خاك ايران، خاك اين مرز و بوم عملاً به يكي از جبهه‏هاي جنگ جهاني تبديل شد كه حاصلي جز قحطي و قتل و غارت مردم ايران در پي نداشت.

درگذشت اديب و نويسنده برجسته "يوسف اعتصامي" پدر پروين اعتصامي (1316 ش)

درگذشت اديب و نويسنده برجسته "يوسف اعتصامي" پدر پروين اعتصامي (1316 ش)
يوسف اعتصامي آشتياني ملقب به اعتصام الملک سال 1291 قمري (1253 شمسي) به دنيا آمد.او از نويسندگان و مترجمان برجسته ايران معاصر و سالها رئيس کتابخانه مجلس شوراي ملي بود. از آثار وي مي توان مجله هاي بهار و گنجينه فنون را نام برد. اعتصامي 2 دوره مجله بهار را منتشر کرد که بيشتر مقالات آن ، انشاء يا ترجمه خود اوست . همچنين جلد نخست «تيره بختان» يا «بينوايان» اثر ويکتور هوگو را نيز ترجمه و منتشر کرد که معروف است . اعتصام الملک پدر پروين اعتصامي (1285 - 1320 شمسي) شاعره نامدار ايران نيز هست که در حقيقت بايد پرورش اين شاعر برجسته را بهترين اثر او دانست . مرحوم يوسف اعتصامي در 11 دي 1316 (1356 قمري) دارفاني را وداع گفت و فرزند فرزانه اش را تنها گذاشت .

ولادت با سعادت عقيله ‏ي بني هاشم حضرت زينب (س) دختر امام علي(ع)(5 ق)

ولادت با سعادت عقيله  ‏ي بني هاشم حضرت زينب (س) دختر امام علي(ع)(5 ق)
زينب در لغت به معناي درخت نيكو منظر آمده و گاهي به معناي زينت پدر مي‏باشد. حضرت علي(ع) دو يا سه دختر به نام زينب داشته و دختر بزرگ آن حضرت، زينب كبري است و اوست كه در واقعه‏ي عاشوراي سال 61 هجري به همراه امام حسين(ع) بوده است. حضرت زينب(س) از زنان فاضله، عالمه و شجاع تاريخ است و فضايل آن بانو و جلالت شأنش بسيار والاست. آن حضرت، همسر پسرعمويش عبداللَّه بن جعفر بن ابي‏طالب بود و پنج فرزند داشت. حضرت زينب به هنگام عزيمت امام حسين(ع) به عراق، برادر را همراهي كرد و در واقعه‏ي كربلا دو پسرِ آن بانو به نام‏هاي محمد و عَون به شهادت رسيدند. ايشان از سوي حضرت امام حسين(ع) سرپرستي اهل‏بيتِ آن حضرت و حفظ و نگهداريِ مقام ولايت كبري، امام سجاد(ع)، را در هنگام بيماري برعهده داشت. شيرزن كربلا با روحيه‏اي قوي و شهامت زايد الوصف خود توانست آن امانت بزرگ را در آن شرايط سخت و سنگين اسارت به درستي و شايستگي به منزل رساند. خطبه‏هاي مردانه و رسواكننده‏ي حضرت زينب(س) در مجلسِ ستم عُبيداللَّه بن زياد در كوفه و يزيد بن معاويه در شام كه كاخ ظلم و جورِ فرعون زمان را به لرزه در آورد، شهره‏ي تاريخ است.

روز پرستار و بهورز

روز پرستار و بهورز
به پاس زحمات شبانه روزي پرستاران و بهورزاني كه در مراكز بهداري، وظيفه‏ي نگهداري، مراقبت و درمان بيماران را برعهده دارند و با تأسي به بانوي بزرگوار اسلام، حضرت زينب كبري(س) كه از بيمار كربلا، حضرت امام سجاد(ع) و كودكان، مراقبت مي‏كرد، پنجم جمادي الاول برابر با زاد روز آن اسوه‏ي صبر و شكيبايى به عنوان روز پرستار و بهورز در نظام جمهوري اسلامي ايران نامگذاري شده است. اين روز، ضمن يادآوري رشادت‏هاي دختر بزرگوار اميرالمؤمنين(ع) در صحنه‏هاي خطر و رويارويي با سختي‏هاي زمان، زمينه‏اي براي سپاسگزاري و ارج نهادن به مقام پرستاران و تقدير از بهورزانِ اين مرز و بوم است كه خاطره‏ي شيرزن كربلا را فراموش نخواهند كرد.

آغاز سال ميلادي

آغاز سال ميلادي
سال نو روزی است که آغاز یک سال گاه‌شماری جدید را رقم میزند، و در آن سال‌شمارِ یک تقویم مشخص افزایش داده میشود. در بسیاری از فرهنگ‌ها، این رویداد را به مناسبت پایان سال قدیم و شروع سال جدید جشن می‌گیرند.امروز در استفاده جهانی، سال جدید از گاه‌شماری میلادی در ۱ ژانویه اتفاق می‌افتد که عادتی از گاه‌شماری رومی میباشد. در کشورهایی که از گاه‌شمار (تقویم) میلادی استفاده میکنند، سال نو معمولا در اول ژانویه برگزار میگردد. راسته ماه‌ها در گاه‌شمار رومی، از زمان پادشاه نوما پومپیلیوس در حدود ۷۰۰ پیش از میلاد، از ژانویه تا دسامبر میباشد. در حال حاضر، جشن گرفتن سال نو یکی از بزرگترین رویدادهای جهانی میباشد. در شب ۳۱ دسامبر هر سال، آخرین روز یک سال میلادی و روز قبل از روز سال نو در بسیاری از کشورهای جهان، عموما قاره‌‌های اروپا، آمریکا، استرالیا و بخش‌هایی از آسیا و آفریقا مراسم سال نو برگزار میشود. در فرهنگ جدید غرب این روز با گردهمایی‌هایی در مجالس و مهمانی‌ها برگزار میشود که انتقال سال را ساعت ۱۲:۰۰ شب جشن می‌گیرند. بسیاری از فرهنگ‌ها در این شب از آتش‌بازی و دیگر روش‌های پرصدا برای جشن گرفتن استفاده می‌کنند. شب سال نو به صورت جهانی مطابق با تولد مسیح یا عرف‌نامه پس از میلاد (به انگلیسی: Anno Domini) در کشورهای مسیحی و حتی غیر مسیحی در ۳۱ دسامبر برپا میشود. شب سال نو همچنین به عنوان هفتمین روز کریسمس در مسیحیت غربی شناخته میشود. نمونه‌هایی از آتش‌بازیهای شب سال نو را میتوان با شهرهای سیدنی، ولپریسو، لندن و نیویورک مثال زد. سیدنی، ۸۰،۰۰۰ آتش‌بازی را در نیمه‌شب برگزار کرد و بیش از یک‌و‌نیم میلیون شرکت‌کننده داشت. همچنین این رویداد بزرگترین رویداد دیده شده در سال ۲۰۰۹ از تلویزیون بود. در ولپریسو شیلی بیش از دو میلیون تماشاچی، نظاره‌گر بزرگترین آتش بازی بودندکه در مکانی بزرگتر از ۲۱ کیلومتر از آتش‌بازی در بندر تجارتی شهر در ۲۵ دقیقه از شادی و سرور برگزار شد. لندن زمانی که ساعت بیگ بن نیمه‌شب را در شب سال نو اعلام میکند، در اطراف چشم لندن با آتش‌بازی بسیاری بزرگی همراه میباشد. در نیویورک در کنار میدان تایمز جشن روی یک توپ کریستالی بزرگ متمرکز میشود که یک دقیقه تا شروع سال جدید را ثانیه‌شماری میکند.

اعلام منع برده‏داري و دستور آزادي بردگان در امريكا (1863م)

اعلام منع برده‏داري و دستور آزادي بردگان در امريكا (1863م)
امريكا در قرن نوزدهم، يكي از مراكز مهم خريد و فروش برده بود و با بردگان سياه‏پوست، به صورتي غيرانساني و وحشيانه رفتار مي‏شد. مخالفت با اين‏گونه اعمال باعث بروز جنگ‏هاي داخلي امريكا از سال 1861 تا 1865 گرديد. در نهايت، هنگامي كه آتش جنگ داخلي بين نيروهاي شمال و جنوب ادامه داشت، آبراهام لينكُلْن، رئيس جمهور وقت امريكا فرصت را غنيمت شمرده و در روز اول ژانويه 1863م، اعلاميه معروف آزادي بردگان در سراسر امريكا را صادر نمود كه به موجب اين اعلاميه، بيش از سه ميليون برده در سراسر امريكا آزاد شدند. اين اعلاميه موجب طغيان سياهان در ايالات جنوبي كه طرفدار برده‏داري بودند گرديد و جنگ‏هاي داخلي را به نفع ضدبرده‏داري پيش برد. هم‏چنين پاره‏اي از مورخين غربي معتقدند سياست جمهوري‏خواهان در امر آزادي بردگان، به خاطر قبح و زشتي اسارت سياهان نبوده، بلكه اقدامي بوده است براي جذب آراء مثبت سياهان كه رقم قابل ملاحظه‏اي از جمعيت امريكا را تشكيل مي‏دادند. هرچند با تصويب قانون منع برده‏داري در امريكا، گام ديگري در راه مبارزه با خريد و فروش بردگان برداشته شد، با اين حال، تبعيض نژادي عليه سياه‏پوستان در اين كشور همچنان ادامه دارد.

روز ملي فلسطين (1965م)

روز ملي فلسطين (1965م)
سرزمين فلسطين از قديمي‏ترين مناطق مسكوني جهان محسوب مي‏شود كه در ساحل شرقي درياي مديترانه، و در همسايگي كشورهاي اردن، مصر، سوريه و لبنان قرار دارد. فلسطين داراي 3/330/000 نفر جمعيت و مساحت 6/263 كيلومتر مربع است كه بخش اعظم آن تحت اشغال رژيم صهيونيستي است. پايتخت فلسطين قدس شريف و شهرهاي غزه و رام اللَّه نيز مراكز اداري موقت هستند. ضمن اينكه خان يونس و نابلس نيز از شهرهاي مهم اين كشورند. مليت و زبان رسمي مردم فلسطين عربي است و بيش از 87% مردم آن پيرو آيين مقدس اسلام هستند. پيش‏بيني جمعيت فلسطين تا سال 2020م نزديك به 7 ميليون نفر خواهد بود. سرزمين فلسطين بين سال‏هاي 1517م تا جنگ جهاني اول توسط دولت عثماني اداره مي‏شد و از آن پس تحت قيموميت انگليس درآمد. از اواخر قرن 19م با اوج‏گيري نهضت صهيونيسم و گسترش موج مهاجرت يهوديان به فلسطين، جمعيت يهوديان رو به افزايش گذاشت. در پي تشديد اختلافات و درگيري‏ها ميان اعراب و صهيونيست‏ها، طرحي در سازمان ملل به تصويب رسيد كه به موجب آن فلسطين به دو قسمت يهودي و عرب‏نشين تقسيم شد. طبق اين طرح بيش از 56% از كل اراضي فلسطين به يهوديان و بقيه به اعراب واگذار گرديد. در سال 1948م پس از خروج نيروهاي انگليسي، دولت جعلي و غصبي اسرائيل در سرزمين فلسطين اعلام موجوديت نمود و طي مدت كوتاهي نزديك 80% از خاك فلسطين را به اشغال خود درآورد. در اثر فقدان يك موجوديت ملي در فلسطين، اداره نوار غزه به مصر و اداره كرانه باختري به اردن واگذار گرديد كه اين مناطق نيز در سال 1967م به اشغال رژيم صهيونيستي درآمدند. آغاز نبرد مسلحانه عليه رژيم صهيونيستي در اول ژانويه 1965م به عنوان روز ملي فلسطين نام‏گذاري شده است. فلسطين در 15 نوامبر 1988م استقلال خود را اعلام كرد. نوع حكومت فلسطين دولت خودمختار با يك مجلس قانون‏گزاري است. (ر.ك: 15 نوامبر)

رسميت يافتن "يورو" به عنوان پول واحد اروپا (2002م)

رسميت يافتن "يورو" به عنوان پول واحد اروپا (2002م)
با پايان جنگ جهاني دوم و با توجه به گستردگي دامنه خسارات و تلفات آن، مسئله شكل‏گيري وضعيتي كه به پديد آمدن جنگ‏هاي فراگير و همگاني، مانند دو جنگ جهاني كه هر دو از اروپا آغاز شد، پايان دهد، از ذهن و فكر به بيان و عمل تبديل شد. در سال 1957م براساس "پيمان رم"، جامعه اقتصادي اروپا به وجود آمد و اين روال با انعقاد پيمان‏ها و اتحاديه‏هاي ديگر ادامه يافت تا اينكه گام اساسي در جريان اجلاس سران اروپا در دسامبر 1991م در ماستْريخْتِ هلند برداشته شد. براساس توافق سران اروپا، از سال 1993م "اتحاديه اروپا" شكل مي‏گرفت و شهروندان هر كشور اروپايى، تابعيت اتحاديه را نيز به دست مي‏آوردند. اهدافِ اصليِ اين اتحاديه گسترش هرچه بيشتر همكاري‏ها و هماهنگي‏هاي اقتصادي، مالي، سياست خارجي، امور دفاعي و قضايى بود. از ژانويه سال 1999م در جهت عملي ساختن اين اهداف، پول واحدي به نام "يورو" به جريان افتاد. اين پول ابتدا در مبادلات بانكي نقل و انتقالات حواله‏اي ميان كشورها رايج گرديد و سپس از اول ژانويه 2002م در دوازده كشور اروپايي به صورت سكه و اسكناس رواج يافت. هرچند سه كشور انگلستان، دانمارك و سوئد همچنان از پول ملي خود استفاده مي‏كنند، اما ساير كشورها طي مدت 2 ماه پول ملي خود را از گردونه مبادلات اقتصادي خارج نمودند.


نوشته شده در   چهارشنبه 11 دي 1398  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode