ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 10 فروردين 1403
جمعه 10 فروردين 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 7 دي 1398     |     کد : 190542

براساس بررسی آمارها/

عوامل اقتصادی، اصلی ترین دلیل به وجود آمدن نزاع در اجتماع است

آمارهای عجیبی درخصوص طرفین نزاع وجود دارد که نشان می ‌دهد بخش عمده ‌ای از نزاع‌ های خیابانی به وجود آمده و یا قتل ‌هایی که ماحصل نزاع است، میان افرادی است که هیچ ‌گاه یکدیگر را ندیده و نمی ‌شناخته‌ اند.


 آمارهای عجیبی درخصوص طرفین نزاع وجود دارد که نشان می ‌دهد بخش عمده ‌ای از نزاع‌ های خیابانی به وجود آمده و یا قتل ‌هایی که ماحصل نزاع است، میان افرادی است که هیچ ‌گاه یکدیگر را ندیده و نمی ‌شناخته‌ اند.

به گزارش نصر، آمار مراجعین نزاع کل کشور براساس آمارهای منتشر شده سازمان پزشکی قانونی به مراکز قضایی طی هفت ماه نخست سال جاری، 282 هزارو 633 نفر بوده که 258هزارو 191 نفر از این تعداد را مردان و 124هزارو 442 نفر را زنان تشکیل می ‌دهند.
استان‌ های تهران، خراسان شمالی، البرز، قم، چهارمحال بختیاری، همدان، زنجان و آذربایجان شرقی با بیشترین میزان مراجع کننده نزاع رتبه ‌های اول تا سوم را به خود اختصاص داده ‌اند و همچنین استان‌ های ایلام، خوزستان، خراسان جنوبی، سیستان بلوچستان، هرمزگان و بوشهر با کمترین میزان مراجع کننده مواجه بوده ‌اند. همچنین نزاع در آذربایجان شرقی، 20 هزار نفر را به پزشکی قانونی کشیده است.
باید پذیرفت روبرو شدن با چنین آمارهایی زنگ هشداری است برای سلامت حال و آینده جامعه و اگر برنامه‌ ریزی ‌های دقیق در راستای کاهش میزان این آمارها صورت نگیرد در آینده ‌ای نه‌ چندان دور اجتماع ما وارد بحران‌های فراوانی خواهد شد.
دلایل فراوانی در خصوص وقوع نزاع درون اجتماع ما وجود دارد و عوامل فراوانی نیز بسترهای لازم را برای به وجود آمدن نزاع ایجاد می ‌کند. در این خصوص به سراغ "جعفر ابراهیمی"، جامعه‌ شناس و پژوهشگر حوزه آسیب‌ های اجتماعی، رفتیم و گفتگویی را با وی داشتیم که در ادامه خواهید خواند.
ابراهیمی در ابتدا به عوامل مرتبط با این موضوع پرداخت و گفت: هر نزاعی که درون جامعه رخ می ‌دهد، ناشی از عوامل مختلف اجتماعی است که این عوامل اجتماعی نشات گرفته از عوامل اقتصادی و فرهنگی است. در خصوص جامعه ایرانی مبحث عیان این است که در طول چند دهه گذشته موضوع تجمل ‌گرایی به صورت گسترده میان مردم باب شده است، البته مباحث گفته شده در نفی و یا ستودن تجمل گرایی نیست و به این معنا نیست که تجمل گرایی از اساس مبحثی غلط و یا درست است.
این جامعه‌ شناس در ادامه افزود: تجمل گرایی باعث ورود پول و سرمایه به داخل کشور شد و به تبع آن رفاه را نیز شاهد بودیم زمانی که رفاه درون جامعه به وجود می ‌آید به همراه آن تعدادی دیگر از اتفاقات را نیز دربر می ‌گیرد، یعنی زمانی که اوضاع اقتصادی بهبود می‌ یابد، شاهد تاثیر در باقی حوزه مانند حوزه فرهنگی خواهیم بود.
این پژوهشگر با اشاره به این موضوع که در ایران با چندین پدیده مواجهیم، اظهار کرد: به دلیل رفاه به وجود آمده در اجتماع با نوعی از تغییر سبک زندگی مواجه بودیم. در واقع یعنی نوع خواسته‌ ها تغییر کرد و دغدغه‌ های اقتصادی که در چندین دهه گذشته مطرح بود، حال تبدیل به دغدغه‌ های فرهنگی شده است. در این زمان است که به صورت مشهود تغییر سبک زندگی را مشاهده خواهیم کرد. حال در کنار چنین عاملی باقی عوامل اثرگذار در تغییر سبک زندگی را قرار دهیم، قطعا شاهد زیر و رو شدن یک اجتماع خواهیم بود.
وی در پاسخ به این سوال که با توجه به مباحث گفته شده تلاطم ‌های اقتصادی به چه میزان در به وجود آمدن نزاع اثرگذار است؟ عنوان کرد: اصولا زمانی که نزاع درون یک جامعه افزایش می ‌یابد، بخش اقتصادی و تلاطم‌ های به وجود آمده در آن عمیق‌ ترین بخش را در اختیار دارد. زمانی که افراد در تلاطم ‌های اقتصادی زندگی می ‌کنند و همواره با نوسانات روبرو بوده‌ اند، دچار سردرگمی ‌هایی می‌ شوند؛ در این زمان است که اختلالاتی در تفکرات و ترسیماتی که افراد از موقعیت‌ های خود می ‌کنند به وجود می ‌آید و نمی‌ توانند حتی خود را در موقعیت فعلی حفظ کنند.
ابراهیمی اذعان کرد: افراد همواره دو موقعیت را برای خود ترسیم می ‌کنند، موقعیت فعلی و موقعیت آرمانی یا ایده ‌آل. در موقعیت آرمانی افراد به دنبال رسیدن به اهداف خود با تکیه بر تلاش مستمر طی سالیان هستند اما بنابه دلایلی که عموما اقتصادی است. موقعیت فعلی نشان می ‌دهد که نمی ‌توان به موقعیت آرمانی دست یافت. در این زمان تنش به وجود می ‌آید و احساس سرخوردگی میان افراد ایجاد می ‌شود و تمام معادلاتی که برای آینده پیش ‌بینی می ‌شد، با شکست مواجه خواهد بود. در نتیجه شاهد نزاع ‌های مختلف در نقاط مختلف جامعه خواهیم بود.
این جامعه ‌شناس در پایان تصریح کرد: آمارهای عجیبی در خصوص طرفین نزاع وجود دارد که نشان می‌ دهد بخش عمده‌ ای از نزاع های خیابانی به وجود آمده و یا قتل‌هایی که ماحصل نزاع است، میان افرادی است که هیچ گاه یکدیگر را ندیده و نمی‌ شناخته ‌اند. این موضوع حکایت از اثرگذاری عوامل ذکر شده‌ ای است که به وفور درون جامعه ما یافت می ‌شود.

سحر مغفرت

 


نوشته شده در   شنبه 7 دي 1398  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
 
Refresh
SecurityCode