ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 5 ارديبهشت 1403
چهارشنبه 5 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : جمعه 6 دي 1398     |     کد : 190516

روز شمار تاريخ

جمعه6دی 1398-29ربیع الثانی 1441-27دسامبر 2019

درگذشت آيت ‏اللَّه "ميرزا احمد كفايي" فرزند "آخوند خراساني" (1350ش)

درگذشت آيت ‏اللَّه "ميرزا احمد كفايي" فرزند "آخوند خراساني" (1350ش)

درگذشت آيت ‏اللَّه "ميرزا احمد كفايي" فرزند "آخوند خراساني" (1350ش)
آيت‏اللَّه ميرزا احمد كفايي فرزند استاد بزرگ، آخوند ملا محمد كاظم خراساني، در نجف اشرف ديده به جهان گشود و پس از تحصيل مقدمات و سطوح عاليه، از محضر پدر ارجمندش، آخوند خراساني و ديگر بزرگان حوزه علميه نجف بهره‏مند گرديد. وي پس از فوت پدرش به مشهد مقدس عزيمت نمود و در مسجد گوهرشاد به تدريس خارج فقه و اصول اشتغال ورزيد. اين عالم رباني سرانجام در ششم دي ماه 1350 برابر با هشتم ذي قعده 1391 قمري بدرود حيات گفت و در آستان مقدس رضوي مدفون گرديد. حاشيه بر كفايةُالاصول از آثار وي مي‏باشد.

تولد "محمد بن احمد ذهبي" محدث و مورخ(673 ق)

تولد "محمد بن احمد ذهبي" محدث و مورخ(673 ق)
شمس الدين، محمدبن احمد ذهبي محدث و مورخ مشهور، علاقه‏ي زيادي به گردآوري حديث داشت و براي تكميل اين علم، سفرهاي بسيار كرد. او در اين سفرها از بسياري از بزرگان و علما حديث شنيد و آن‏ها را ضبط نمود. ذهبي وقايع تاريخ اسلام و مشاهير اين دوران را از زمان ظهور آيين اسلام تا سال 704 ق دنبال كرده و اخبار و وقايع محدثين آن دوره را نيز به رشته‏ي تحرير درآورده است. وي اين مجموعه را تحت عنوان تاريخ اسلام به صورت كتابي تنظيم كرده است. آثار ذهبي بسيار مورد استفاده‏ي اهل علم قرار گرفت و در اكثر مواقع، دانش‏پژوهان براي شنيدن احاديث به محضرش مي‏شتافتند. الكاشف، طبقات القُرّاء، المُعجم الكبير و المعجم الصغير از آثار اوست. ذهبي در سال 748 ق در 75 سالگي در دمشق وفات يافت.

ايجاد "صندوق بين ‏المللي پول" در سازمان ملل متحد (1945م)

ايجاد "صندوق بين ‏المللي پول" در سازمان ملل متحد (1945م)
صندوق بين‏المللي پول موسوم به ايمف در ژوئيه 1944م با شركت 44 كشور تأسيس گرديد و مفاد قراردادِ صندوق در 27 دسامبر 1945م به اجراء گذاشته شد. اين صندوق داراي هيأت مديره، هيأت اجرايى و مدير كل است و به طور سالانه تشكيل جلسه مي‏دهد. اهداف صندوق بين المللي پول كه از سازمان‏هاي تخصصي سازمان ملل متحد و در عين حال، يك نهاد مستقل بين‏المللي است عبارتند از: تسهيل همكاري پولي بين‏المللي؛ ايجاد ثبات در نرخ برابري ارزها و تنظيم اين نرخ‏ها، كمك به برقراري يك نظام چند جانبه، پرداخت‏هاي ارزي و از ميان برداشتن محدوديت‏هاي ارزي، ارائه كمك‏هاي لازم براي تامين منابع مالي كشورها در جهت حفظ موازنه پرداخت آن‏ها. وظيفه اصلي ايمف، تامين اعتبارات موردي و موقت براي اعضايى است كه در موازنه پرداخت‏هاي خود با مشكل مواجه شده‏اند. در عوضْ كشورهايى كه از اين اعتبارات استفاده مي‏كنند موظفند اصلاحاتي را كه صندوق بين‏المللي پول براي رفع اين اشكالات توصيه مي‏نمايد، اجرا كنند. حق راي در صندوق بين‏المللي پول بر اساس ميزان سهام است، به همين دليل، كشورهاي غربي به ويژه امريكا كه مقر اين نهاد است، نفوذ فراواني در اين سازمان دارند. از اقدام‏هاي مهم اين صندوق، سرمايه‏گذاري در طرح‏هاي سودآور و اعطاي وام به اعضا است. با وجود اين، شرايط سودجويانه و غيرواقع بينانه اين صندوق براي پرداخت وام، باعث اعتراض كشورهاي وام گيرنده شده است. تعداد اعضاي صندوق بين‏المللي پول تا سال 2002م، 181 كشور مي‏باشد.

وفات "محمد بن عبداللَّه بن بهلول" معروف به شيباني از مشاهير حديث(1387 ق)

وفات "محمد بن عبداللَّه بن بهلول" معروف به شيباني از مشاهير حديث(1387 ق)
محمد بن عبداللَّه بن محمد بن عبيداللَّه بن بهلول، معروف به شيباني، كوفي الاصل، از مشاهير محدثان اماميه مي‏باشد كه براي استماع حديث، مسافرت‏ها كرده و تأليفاتي دارد. او در ابتدا به نقل احاديث معتبر همت مي‏گماشت ولي در ادامه از روايت احاديث غريب نيز خودداري نكرد و باعث شد كه ديگران نقل روايت‏هاي او را معتبر نشمارند.

تأسيس "بنگاه گالوپ" معتبرترين و بزرگترين مؤسسه آمارگيري جهان (1935م)

تأسيس "بنگاه گالوپ" معتبرترين و بزرگترين مؤسسه آمارگيري جهان (1935م)
از جمله روش‏هاي آماري در روان‏شناسي اجتماعي، مراجعه به عقايد و آراء عمومي است. روان‏شناسان اجتماعي تلاش كرده‏اند با استفاده از فنون و روش‏هاي آزمايشي، راه‏هايى براي اندازه‏گيري و توجيه رفتار انسان‏ها به دست آورند. در اين راستا، منشاء پيدايش و چگونگي شكل‏گيري عقايد و افكار، تأثير روابط بين‏المللي بر افراد و مسائلي از اين قبيل مورد توجه قرار مي‏گيرد. به عبارت ديگر، امور اجتماعي، سياسي و اخلاقي به طور عام و يا وضعيت رفتار و اخلاق يك فرد، به طور خاصْ ضمن مراجعه به مردم آن جامعه مورد بررسي قرار مي‏گيرد. استخراج عقايد و آراء عمومي به اين صورت، به ويژه در امور سياسي و تجاري، رواج يافته و فراگير شده است. بر اين اساس، جورج هاوس گالوپ يكي از متخصصين استفاده از روش‏هاي آماري در مطالعه افكار و عقايد عمومي، در 27 دسامبر 1935م مؤسسه استخراج عمومي را بنياد نهاد كه به نام خود وي گالوپ خوانده مي‏شود. مخارج اين مؤسسه از حق اشتراك مؤسسات تبليغاتي و توليدي در ايالات متحده امريكا تأمين مي‏شود. بسياري از كشورهاي جهان در مواردي گوناگون، جهت اطلاع از افكار عمومي به اين مؤسسه مراجعه مي‏كنند. با اين حال گالوپ به عنوان بزرگ‏ترين و معتبرترين مركز آمارگيري جهان در رابطه با افكار عمومي، غالباً در خدمت اهداف و منافع قدرت‏هاي سياسي و اقتصادي امريكا قرار گرفته و در جهت مطامع آنان گام برمي‏دارد.


نوشته شده در   جمعه 6 دي 1398  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode