ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 5 ارديبهشت 1403
چهارشنبه 5 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 1 دي 1398     |     کد : 190451

روز شمار تاريخ

یکشنبه1دی 1398-24ربیع الثانی 1441-22دسامبر 2019

كشتار وحشيانه مردم تبريز به دست قزاقان روسي (1290ش)

كشتار وحشيانه مردم تبريز به دست قزاقان روسي (1290ش)

كشتار وحشيانه مردم تبريز به دست قزاقان روسي (1290ش)
پس از آن كه دولت روسيه به خاطر استخدام مورگان شوستر آمريكايي به عنوان خزانه‏دار كل كشور در ايران، به دولت صمصام‏السلطنه اولتيماتوم داد، مجلس شوراي ملي اين اولتيماتوم را نپذيرفت. در نهايت با فشار و تهديد روس‏ها مبني بر تصرف تهران، دولت ايران ناچار شد كه اولتيماتوم را قبول كرده، مورگان شوستر را معزول نمايد. در آن هنگام كه بين مجلس و دولت، درباره رد يا قبول اولتيماتوم، مذاكره و گفتگو جريان داشت، قواي نظامي روسيه به اقدامات وحشيانه‏اي در چند شهرستان دست زدند. در تبريز بين ماموران نظميه و سربازان روس، زد و خورد روي داد و به كشته و زخمي شدن تعدادي از دو طرف انجاميد. شهر تبريز در نهايت در پنجم دي ماه آن سال به اشغال كامل نيروهاي روسيه درآمد و سربازان روسي در تبريز در سطحي وسيع دست به كشتار مردم زدند. روس‏ها به وضع دلخراشي عده‏اي را با نفت و بنزين آتش زدند، دسته‏اي را در تنورِ آتش، سوزاندند و چند روز بعد، ثقة الاسلام تبريزي، عالم بزرگ آن شهر نيز به همراه عده‏اي ديگر از مشروطه خواهان، توسط روس‏ها به دار آويخته شدند.

شروع به كار رسمي بانك مركزي (1339ش)

شروع به كار رسمي بانك مركزي (1339ش)
بانك ملي ايران تا سال 1339 ش كه قانون بانكي و پولي كشور به تصويب رسيد، داراي حق انحصار نشر اسكناس بود و علاوه بر عمليات يك بانك تجارتي، وظايف بانك مركزي كشور را نيز بر عهده داشت. سرانجام به موجب قانون هفتم خرداد ماه سال 1339 ش، عمليات بانك ملي به دو قسمت تقسيم شد و آن قسمت كه مربوط به حفظ ارزش پول و تنظيم اعتبارات و حق انحصار انتشار اسكناس و پول فلزي مي‏باشد به بانك مركزي ايران واگذار گرديد. همچنين قسمت عمليات تجاري و اداره كردن صندوق پس انداز و... مانند سابق به عهده بانك ملي ايران باقي ماند. اين قانون از اول دي ماه 1339 ش به طور رسمي به اجرا درآمد.

تأسيس خبرگزاري راديو و تلويزيون ايران (1350ش)

تأسيس خبرگزاري راديو و تلويزيون ايران (1350ش)
در اول دي ماه 1350 ش، واحد مركزي خبر با عنوان خبرگزاري راديو و تلويزيون ملي ايران در چارچوب واحد اطلاعات و اخبار، كار خود را آغاز كرد. وظيفه اين واحد، كسب خبر، تهيه عكس‏ها و تصاوير خبري از خبرگزاري‏هاي خارجي و دريافت خبر از سوي خبرنگاران داخلي در تهران و شهرستان‏ها و انتشار آن از طريق راديو، تلويزيون و مطبوعات بود. اين واحد از بخش‏هاي مختلفي از قبيل اخبار داخلي، اخبار شهرستان‏ها، اخبار خارجي و... تشكيل شده بود. اخبار دريافتي از داخل كشور و سراسر جهان، پس از ترجمه، تنظيم و بازبيني، براي كاربران داخل و خارج ارسال مي‏شد. خبرگزاري راديو و تلويزيون ايران كه بعدها به واحد مركزي خبر تغيير نام داد به ويژه پس از پيروزي انقلاب اسلامي، از خبرگزاري‏هاي مهم خاورميانه و حتي قاره آسيا محسوب شده و هم اكنون در كشورهاي فرانسه، انگلستان، آلمان، روسيه، مالزي، ژاپن، پاكستان، هند، تاجيكستان، آذربايجان، تركمنستان، بوسني، سوريه، لبنان و تركيه و... داراي نمايندگي مي‏باشد. هزينه‏هاي اين خبرگزاري را دولت تهيه مي‏كند اما واحد مركزي خبر در اجراي وظايف، استقلال نسبي دارد.

درگذشت "سيدقاسم الانوار" شاعر عهد تيموري(837 ق)

درگذشت "سيدقاسم الانوار" شاعر عهد تيموري(837 ق)
سيدقاسم الانوار از شعراي معروف عهد تيموريان اهل تبريز بود و از بزرگان علم و دانش كسب فيض كرد. وي بعد از مدتي در هرات در افغانستان اقامت گزيد و تدريس را آغاز كرد. سيدقاسم به تدريج به شهرت رسيد به طوري كه شاگردان و مريدان وي از نواحي و شهرهاي مختلف به حضورش مي‏شتافتند. اين ايام، مقارن با سلطنت تيمور و فرزندش شاهرخ بود. سيدقاسم پس از اين كه مورد سوءظن شاهرخ قرار گرفت به ناچار هرات را ترك گفت و به سمرقند در ازبكستان امروزي رفت. آثار ادبي سيدقاسم الانوار شامل يك ديوان غزل و چندين مثنوي است كه نُسَخ خطي آن‏ها موجود است. هم‏چنين رساله‏هاي انيس العارفين و انيس العاشقين از جمله آثار اين شاعر ايراني است.

تولد "ژان هانري فابر" دانشمند معروف فرانسوي (1823م) (ر.ك: 9 مارس)

تولد "ژان هانري فابر" دانشمند معروف فرانسوي (1823م) (ر.ك: 9 مارس)

ژان هانری فابر نخستین فرد یک خانواده روستـایی بی نوایی بود کـه در 22 دسامبر سال 1823 در یـکی از روستاهای (آویرون) در فرانسه به دنیا آمد. وقتی چهارساله شد پدر و مادرش از شدت فقر او را به خانه پدر بزرگش فرستادند. اما آنها نیز حوصله بچه داری نداشتند، لذا کودک بدون سرپرست بزرگ شد. اثر دوازده جلدی او بنام ارمغان های حشره شناسی هنوز در خور بهره گیری است. روش فابر، بر خلاف پیشینیان، میدانی (Field Method) بود، وی جانوران را در محل زندگی آنها مورد مطالعه قرار می داد. از این رو بجای شناخت یک نمود طبیعی به زیست گاه جاندار مراجعه می کرد. هفته ها و حتی ماه ها وقت صرف می کرد، در کشتزارها و بیشه زارها به سر می برد و به پژوهش و گزارش می پرداخت. معروف است که روزی ژاندارمری نسبت به رفتار او بد گمان شد و فکر کرد او یک خیانتکار فراری است، زیرا مشاهده کرد روی زمین دراز کشیده است و دائما از این طرف به آن طرف در حال خزیدن است، وقتی او را بازداشت کرد، معصومانه گفت حشره شناس است و در حال تحقیق و پژوهش می باشد، ژاندارم باور نکرد و می خواست او را به دادگاه بفرستد که فابر نشان لژیون دونور خود را به وی نشان داد و او را قانع ساخت و شاید این تنها موردی بود که فابر از نشان افتخارآمیز و شکوه مند خود بهره گرفت.

انتخاب "كورتْ والْدْهايْمْ" به عنوان چهارمين دبير كل سازمان ملل متحد (1971م)

انتخاب "كورتْ والْدْهايْمْ" به عنوان چهارمين دبير كل سازمان ملل متحد (1971م)

كورْتْ والْدْهايْمْ، چهارمين دبير كل سازمان ملل متحد در 21 دسامبر 1918 م درجنوب اتريش به دنيا آمد. وي در دانشگاه ويِن تحصيل نمود و در سال 1945م به عنوان ديپلمات وارد وزارت خارجه اتريش شد. والدْهايْم از آن پس به ترتيب در پُست‏هاي سفير اول اتريش در پاريس، ناظر در سازمان ملل، سفير اتريش در كانادا، سفير اتريش در سازمان ملل و وزير امور خارجه اتريش خدمت كرد و از 22 دسامبر 1971 م، در سن 53 سالگي براي يك دوره پنج ساله به دبير كلي سازمان ملل متحد منصوب شد. وي كار خود را در اين پست از اول ژانويه 1972م آغاز كرد و در سال 1977م مجدداً در سمت خود ابقا گرديد. در مورد والدهايم مي‏توان گفت زني كه والدهايم به عنوان دبيركل سازمان ملل متحد انتخاب شد، صهيونيست‏ها همواره با تبليغات عليه او كوشيدند تا چهره ضد صهيونيستي وي را مخدوش سازند. حمله نظامي سال 1982 نيروهاي رژيم صهيونيستي به جنوب لبنان با واكنش شديد والدهايم روبرو شد و كشتار صبرا و شتيلا و قتل‏عام آوارگان فلسطيني در اين دو اردوگاه، به شدت از جانب والدهايم محكوم گرديد. والدهايم با سخنان و موضع‏گيري‏هاي ضد صهيونيستي خود، اسرائيلي‏ها را اشغال‏گران‏ي معرفي كرد كه با زور سرنيزه، خانه‏هاي فلسطينيان را غصب كرده‏اند. والدهايم در مقايسه با دبيركل‏هاي پيشين سازمان ملل، از درايت سياسي بيشتري برخوردار بود و در طول ده سال دبير كلي سازمان ملل، نسبت به بحران‏هاي سياسي جهان بيش از ساير رؤساي قبلي اين سازمان به افكار عمومي مردم جهان توجه داشت. در زمان او، ياسر عرفات رهبر سازمان آزادي بخش فلسطين براي نخستين بار در طول عمر سازمان ملل توانست در سال 1974م وارد جلسه مجمع عمومي اين سازمان شود. به همين سبب صهيونيست‏ها در بهار 1986م تبليغات فراواني عليه والدهايم به راه انداختند تا مانع از موفقيت او در انتخابات رياست جمهوري اتريش شوند. با اين حال، علي رغم تبليغات گسترده صهيونيست‏ها در سطح جهان، والدهايم به رياست جمهوري اتريش رسيد. پيروزي والدهايم در اين انتخابات، يك شكست سياسي بزرگ براي صهيونيسم جهاني و امريكا محسوب شد. او در دوران مسئوليت خود در اتريش، همچنان زير هجوم تبليغاتي گسترده قرار داشت، به گونه‏اي‏ي‏كه حتي كشورهاي اروپايى زير فشار لابي صهيونيست‏ها، از دعوت كورت والدهايم به كشورهايشان خودداري مي‏كردند. والدهايم در 27 ژانويه 1982م در مراسم باشكوهي، مدال صلح سازمان ملل را به پاس تلاش‏هاي مداومش در راه صلح و امنيت جهاني دريافت كرد. والدهايم در نهايت در انتخابات سال 1992م از رقيب انتخاباتي خود شكست خورد و پس از نزديك به پنجاه سال، از فعاليت‏هاي سياسي كناره‏گيري كرد.


 


نوشته شده در   يکشنبه 1 دي 1398  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode