ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 6 ارديبهشت 1403
پنجشنبه 6 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 28 آذر 1398     |     کد : 190420

روز شمار تاريخ

پنجشنبه28آذر 1398-21ربیع الثانی 1441-19دسامبر 2019

حمله موشكي رژيم بعثي عراق به شهر قهرمان ‏پرور دزفول (1361 ش)

حمله موشكي رژيم بعثي عراق به شهر قهرمان ‏پرور دزفول (1361 ش)

حمله موشكي رژيم بعثي عراق به شهر قهرمان ‏پرور دزفول (1361 ش)
رژيم خونخوار عراق، با هر بار ناكامي در جبهه‏هاي جنگ و رويارويي با رزمندگان جان بركف اسلام، براي تحت فشار قرار دادن جمهوري اسلامي ايران، به بمباران مناطق مسكوني ايران اقدام مي‏نمود و در همان حال، خود را صلح طلب عنوان مي‏كرد. در ادامه اين حملات وحشيانه، در روز بيست و هشتم آذر 1361، شهر دزفول هدف يورش بي‏رحمانه رژيم بعث عراق قرار گرفت. در جريان اين حمله موشكي رژيم بعث عراق به شهر قهرمان‏پرور دزفول، 60 غيرنظامي شهيد و 287 نفر زخمي شدند. اگرچه قبل از اين جنايت نيز، هواپيماهاي عراقي بارها شهرهاي ايران را بمباران كرده و ساكنان غيرنظامي آنها را به خاك و خون كشيده بودند، اما حمله به دزفول، اولين حمله گسترده عراق به مناطق مسكوني به وسيله موشك‏هاي زمين به زمين مي‏باشد.

اولين همايش نگارش يك روزه قرآن كريم در تهران (1379 ش)

اولين همايش نگارش يك روزه قرآن كريم در تهران (1379 ش)
اولين همايش نگارش قرآن كريم در يك روز با حضور يكصد و هشتاد خوشنويس و 60 تصنيف كار و تذهيب‏كار برجسته كشور در سالن اجلاس كنفرانس اسلامي برگزار شد و در يك روز، تمام قرآن كريم به طرزي بديع و زيبا به نگارش درآمد. علاوه بر اين‏كه بسياري از مسؤولان به بازديد اين همايش آمدند، در پايان نيز اين كار مورد بازديد و تقدير مقام معظم رهبري حضرت آيت ‏اللَّه خامنه‏اي قرار گرفت.

الحاق كشور افريقايي "سيرالئون" به استعمار انگلستان (1787م)

الحاق كشور افريقايي "سيرالئون" به استعمار انگلستان (1787م)
كشور افريقايى سيرالئون واقع در غرب اين قاره در اواسط سده پانزدهم ميلادي توسط يك جهان‏گرد پرتغالي كشف شد و استعمارگران پرتغالي پس از آنكه اين سرزمين را سيرالئون به معني كوه‏هاي شير ناميدند آن را تحت استعمار خود درآوردند. در سال‏هاي استعمار سيرالئون توسط پرتغال، هزاران نفر از مردان و زنان اين كشور افريقايى در بازارهاي اروپا به عنوان برده فروخته شدند. نفوذ انگلستان از اوايل قرن نوزدهم در سيرالئون آغاز گرديد و اين نفوذ با الحاق رسمي اين كشور به استعمار بريتانيا در 19 دسامبر 1787م تا بيش از يك‏صد و پنجاه سال ادامه يافت. در نهايت، در 27 آوريل 1961، سيرالئون مستقل و داراي حكومت فرمانداري كل شد و سپس در سال 1971 نظام آن تبديل به جمهوري گرديد. (ر.ك: 27 آوريل)

تولد "آلبرت مايْكِلْسون" فيزيك‏دان امريكايي و كاشف سرعت نور (1852م) (ر.ك: 9 مه)

تولد "آلبرت مايْكِلْسون" فيزيك‏دان امريكايي و كاشف سرعت نور (1852م) (ر.ك: 9 مه)
آلبرت آبراهام مایکلسون (به انگلیسی: Albert Abraham Michelson) متولد ۱۹ دسامبر ۱۸۵۲ درگذشته در ۱۹ مه ۱۹۳۱ فیزیک‌دان آمریکایی روس‌تبار بود بیشتر به خاطر فعالیت‌هایش در اندازه‌گیری سرعت نور و آزمایش مایکلسون-مورلی مشهور است . او در سال ۱۹۰۷ جایزه فیزیک نوبل را دریافت کرد و اولین آمریکایی بود که موفق به دریافت جایزه نوبل در علوم شد. او از آکادمی نیروی دریایی ایالات متحده در رشته ریاضیات فارغ‌التحصیل شده بود و بعدها در همانجا تدریس کرد . او با اختراع ابزاری که «تداخل‌سنج» نامیده می‌شد شروع به اندازه‌گیری سرعت نور کرد . او با اندازه‌گیری سرعت نور در جهت‌های مختلف نشان داد که سرعت نور مستقل از سرعت منبع نور است و در نتیجه این نظریه که امواج نوری در محیطی بنام «اتر» در فضا جریان دارند، بی اعتبار است. اینشتین بر پایه تحقیقات او موفق به اکتشاف نظریه نسبیت گردید.
 


نوشته شده در   پنجشنبه 28 آذر 1398  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode