ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 10 فروردين 1403
جمعه 10 فروردين 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 21 آذر 1398     |     کد : 190341

حجت الاسلام عیسی زاده:

دفتر تبلیغات اسلامی توانسته جامع ترین زیرساخت قرآنی را فراهم کند

دفتر تبلیغات اسلامی با تأسیس بزرگترین مرکز قرآن پژوهی کشور توانسته است جامع ترین زیرساخت قرآنی را با هدف ارتقای فرهنگ قرآن و فراهم ساختن زمینه توسعه پژوهش های قرآنی در کشور را فراهم نماید.

دفتر تبلیغات اسلامی با تأسیس بزرگترین مرکز قرآن پژوهی کشور توانسته است جامع ترین زیرساخت قرآنی را با هدف ارتقای فرهنگ قرآن و فراهم ساختن زمینه توسعه پژوهش های قرآنی در کشور را فراهم نماید.

به گزارش خبرگزاری مهر، به همت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی هم اندیشی تحلیل تجربه و دستاوردهای نظام جمهوری اسلامی در حوزۀ تفسیر و ترجمۀ قرآن و راه کارهای دستیابی به چشم انداز ترسیم شده در بیانیّۀ گام دوم انقلاب برگزار شد.

ابتدا دبیر علمی هم اندیشی حجت الاسلام والمسلمین عیسی عیسی زاده گزارش مختصری دربارۀ هم اندیشی ارائه کرد.

در ادامه حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمود طیب حسینی گفت: انقلاب اسلامی تأثیر شگرفی بر حوزۀ تفسیر و ترجمه داشته است، تا جایی که بعد از انقلاب ۱۵۰ ترجمه تولید شده است.

وی افزود: در موضوع تفسیر هم تفاسیر میان رشته ای علوم، حکومت، علوم انسانی تا جایی که حدود ۵۰ پژوهشکده و مرکز پژوهشی در حوزه قرآن فعال می باشند. در بعضی از پژوهشگاه‌ها حدود ۴۰۰ کتاب در موضوع قرآن تدوین شده و  حدود ۸۰۰۰ هزار مقاله قرآنی و نزدیک به ۱۰۰۰۰ پایان نامه قرآنی نگارش شده است و این ها جدای از شبکه های صدا و سیما در فعالیت های قرآنی است.

این کارشناس تصریح کرد: در بحث جبران ضعف فعالیت های قرآنی دو خلاء وجود دارد که شامل حرکت بر اساس نیاز روز و پاسخگویی به نیازهای جامعه و حوزه نخبگانی و استفاده بهینه از امکانات بالفعل است.

حجت الاسلام والمسلمین سید محمدرضا صفوی هم طی سخنانی گفت: در باب ترجمه و تفسیر نباید سخت گیرانه برخورد شود و برای تبیین جایگاه ترجمه و تفسیر وظیفه داریم نظریه مرحوم علامه طباطبایی(ره) و حتی نظریات چالشی و انتقادی را بررسی تا ایدۀ تفسیر قرآن به قرآن روشن‌تر گردد.

حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمدحسن جواهری نیز طی سخنانی گفت: از مطالب مورد دقت و عنایت اساتید حاضر، تأکید بر تعریف سازوکارهای ترجمه و تفسیر و حرکت به سوی ترجمه اقتباس است و یا ایجاد ترجمه رسانه ای و نیز ترجمه کودکان و نوجوانان با اینکه تاکنون قدم هایی برداشته شده است ولی جای کار فراوان دارد.

حجت الاسلام والمسلمین سعید بهمنی تصریح کرد: از سال های ۱۳۴۶ تا سال ۱۳۶۷ پایان نامه های قرآنی در ایران زیر ۱۰ مورد و از سال ۱۳۶۸ تا ۱۳۷۱ بالای ۱۰ مورد و از سال ۱۳۷۲ تا سال ۱۳۸۴ بالای ۱۰۰ مورد وجود داشت. با عنایت به اینکه اطلاعات کمّی قرآن پژوهی در کشور به دقت ضبط نشده است، ضرورت دارد تا این کار مهم انجام گیرد و همچنین برای ارزیابی کیفی آثار قرآنی نیاز به ساز وکارهای لازم می باشد. با توجه به بیانیّۀ گام دوم، بازخوانی آثار پژوهشی پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن ضرورت می نماید تا افق آیندۀ بهتر ترسیم گردد.

حجت الاسلام والمسلمین علی مدبّر(اسلامی) تصریح کرد: پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن دفتر تبلیغات اسلامی با انتشار ۴۰ تفسیر موضوعی، با ۱۴۰۰۰ صفحه، در دایره‌المعارف با ۹ عنوان در ۱۹۰۰۰ صفحه، در فرهنگ نامه ها با ۴ عنوان و ۵۰ جلد در ۲۴۰۰۰ صفحه و در باب علوم قرآن ۲۰ عنوان با ۲۵ جلد حدود ۳۰۰۰ صفحه تولید محتوا داشته است. مواردی هم چون تفسیر کودکان، مفردات کلمات قرآن، تحول در زمینه ترجمه و تفسیر قرآن انجام شد ولی آنچه نیاز مبرم به آن داریم نظریه پردازی است که باید اقدام گردد.

سید علی سادات فخر هم طی سخنانی اظهارکرد: از جمله آسیب ها در حوزۀ پژوهش های قرآنی، نخبه گرایی و مدرک گرایی به جای جوابگویی به جامعه هست و چند عمده تولیدات کلان پروژه های این پژوهشکده آماده سازی زیرساخت های تحقیق و پژوهش برای جامعه بوده است که عمده پایان‌نامه های قرآنی حوزه و دانشگاه ها مراجعه به این مرکز و پرتال این مرکز می باشد ولی نیازسنجی جامعه و تحقیقات هدفمند و مسأله محور از ضروریات افق ترسیم شده بر اساس بیانیه گام دوم برای این مجموعه می باشد.

در پایان دبیر علمی هم اندیشی و مدیر گروه فرهنگ نامه های قرآنی دربارۀ دستاوردهای پژوهش های قرآنی دفتر تبلیغات اسلامی خاطرنشان کرد: دفتر تبلیغات اسلامی با تأسیس بزرگ ترین مرکز قرآن پژوهی کشور با عنوان «‌پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن» توانسته است جامع ترین زیرساخت قرآنی را با هدف ارتقای فرهنگ قرآن و فراهم ساختن زمینه توسعه پژوهش های قرآنی در کشور را فراهم نماید. آثار تولیدی این مرکز بزرگ توانسته است بیش از ۴۵ مقام افتخارآمیز را به خودش اختصاص دهد و این پژوهشکده با تولید بیش از چندین کلان-پروژه قرآنی بزرگ ترین دایره المعارف قرآن کریم و جامع ترین معجم معنایی قرآن با عنوان فرهنگ قرآن را به دنیای اسلام ارائه نموده است و نسخه نرم افزاری بیش از ده ها فرهنگ نامه و دانش نامه تخصصی را تولید نماید. در عرصه فضای مجازی نیز بزرگ ترین پرتال پژوهشی در حوزه علوم و معارف قرآن را نیز برای علاقه مندان ایجاد نموده است.


نوشته شده در   پنجشنبه 21 آذر 1398  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
 
Refresh
SecurityCode