ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 10 فروردين 1403
جمعه 10 فروردين 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 20 آذر 1398     |     کد : 190333

بازپرسان سازمان ملل:

ادعاهای آمریکا و عربستان علیه ایران را نمی توان ثابت کرد

ازپرسان اعزامی سازمان ملل به عربستان سعودی اعلام کردند که هنوز نتوانسته اند ادعاهای آمریکا و عربستان در مورد دست داشتن ایران در حملات پهپادی و موشکی به تأسیسات نفتی آرامکو را ثابت کنند.

بازپرسان اعزامی سازمان ملل به عربستان سعودی اعلام کردند که هنوز نتوانسته اند ادعاهای آمریکا و عربستان در مورد دست داشتن ایران در حملات پهپادی و موشکی به تأسیسات نفتی آرامکو را ثابت کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از بلومبرگ، بازپرسان سازمان ملل که در ماه سپتامبر برای تحقیق و تفحص در خصوص علل و عوامل حمله های پهپادی و موشکی به تأسیسات نفتی شرکت آرامکو عربستان به این کشور اعزام شده بودند، روز سه شنبه اعلام کردند که هنوز نتوانسته اند ادعاهای آمریکا و عربستان سعودی در مورد دست داشتن ایران در این حمله ها را ثابت کنند.

«آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل نیز در گزارش شش ماهه خود پیرامون ایران نوشت که سازمان ملل «نمی تواند به طور مستقل اثبات کند که موشکهای کروز و هواپیماهای بدون سرنشین بکار رفته در این حملات دارای منشأ ایرانی بودند و به شیوه ای مغایر با قطعنامه های سازمان ملل منتقل شدند».

سازمان ملل در این گزارش اعلام کرد که بازپرسان این سازمان توانستند بقایای سیستم های تسلیحاتی بکار رفته در حمله های ماه مه به تأسیسات نفتی، به فرودگاه بین المللی «أبها» و تأسیسات نفتی آرامکو عربستان را بررسی کنند.

این گزارش در ادامه می افزاید که سازمان ملل «هنوز در حال گردآوری و تحلیل اطلاعات بیشتر در مورد موشکهای کروز و هواپیماهای بدون سرنشین بکار رفته در این حمله ها است» و اینکه یافته های بیشتر در «زمان مقرر» و بصورت گزارش اعلام خواهد شد.

این گزارش نشان می دهد که سازمان ملل پس از ماهها تحقیق و تفحص نتوانست بر ادعاهای واهی عربستان و آمریکا علیه ایران مهر تأیید بزند. در ماه سپتامبر، وزیر دفاع عربستان مدعی شد که این حمله ها «بدون تردید با حمایت و پشتیبانی ایران صورت گرفته اند» و اینکه «بررسی قطعات بجامانده از موشکها و پهپادهای کشف شده نشاندهنده ایرانی بودن منشأ آنهاست».

از سوی دیگر، «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا نیز ایران را به دست داشتن در این حملات متهم کرد؛ اتهامی که مقامات تهران آن را به شدت رد کردند.

گفتنی است که بازپرسان سازمان ملل در پاسخ به دعوت مقامات عربستان سعودی در ماههای سپتامبر و نوامبر به ریاض سفر کردند تا از نزدیک در مورد این موضوع تحقیق کنند.

در گزارش تیم های تحقیقاتی آمریکا و عربستان پیرامون این حمله ها آمده است که این حمله ها «پیچیده و آمیخته ای از حمله های پهپادی و موشکی از جانب شمال بودند».


برچسب ها
نوشته شده در   چهارشنبه 20 آذر 1398  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
 
Refresh
SecurityCode