ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 9 فروردين 1403
پنجشنبه 9 فروردين 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 14 آذر 1398     |     کد : 190259

نشست ناتو:

از مجادله ترامپ و ماکرون تا مزاح چهار رهبر درباره ترامپ

نشست رهبران فرانسه و ایالات متحده آمریکا در حاشیه اجلاس سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) به مجادله لفظی میان امانوئل ماکرون و دونالد ترامپ بدل شد...

نشست رهبران فرانسه و ایالات متحده آمریکا در حاشیه اجلاس سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) به مجادله لفظی میان امانوئل ماکرون و دونالد ترامپ بدل شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب  :نشست ناتو: از مجادله ترامپ و ماکرون تا مزاح چهار رهبر درباره ترامپنشست رهبران فرانسه و ایالات متحده آمریکا در حاشیه اجلاس سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) به مجادله لفظی میان امانوئل ماکرون و دونالد ترامپ بدل شد

پیش از این نشست خبری، رهبران دو کشور با یکدیگر گفت‌وگو کرده بودند. رئیس جمهوری ایالات متحده، مانند بسیاری دیگری از اعضای ناتو، از اینکه آقای ماکرون گفته بود این سازمان به مرگ مغزی دچار شده، به شدت انتقاد کرده بود.

آقای ترامپ در آغاز نشست خبری گفت: «بحث‌ها [واختلافات] کوچکی درباره تعرفه‌ها» میان او و ماکرون درگرفته، اما با هم بر سر این مساله کار خواهیم کرد.»

با این حال، سخنان رهبران این دو کشور درباره مسائل دیگر و به‌ویژه مبارزه با داعش، مساله ترکیه و پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد، عملا به یک مجادله لفظی بدل شد.

دونالد ترامپ در زمانی که درباره اختلاف نظر میان پاریس و واشنگتن بر سر مساله داعش صحبت می‌کرد، خطاب به ماکرون گفت: «چند تا از جنگجویان خوب داعش را می‌خواهید؟ می‌توانم آن‌ها را به شما برگردانم. هر چندتایش را که خواستید، بردارید.»

امانوئل ماکرون، به جای پاسخ دادن به این «پیشنهاد» عملا موضوع بحث را عوض کرد و گفت: «اجازه بدهید جدی باشیم. مساله ما، جنگجویان خارجی نیست بلکه ادامه حیات داعش است. اکثر اعضای این گروه از سوریه و عراق و دیگر کشورهای منطقه می‌آیند.» رئیس جمهوری فرانسه نسبت به امکان قدرت گرفتن دوباره دولت اسلامی هشدار داد.

ترامپ در پاسخ گفت: «برای همین است که او [ماکرون] سیاستمدار بزرگی است... یکی از بهترین «جواب ندادن‌»‌هایی بود که شنیدم.»

امانوئل ماکرون در مقابل، بار دیگر با تغییر جریان صحبت، گفت جنگ ترکیه با کردها و خرید تسلیحاتی از روسیه، بزرگ‌ترین چالش‌های ناتو هستند: «متاسفم، ولی ما که پشت یک میز نشسته‌ایم، تعریف واحدی از تروریسم نداریم... آن‌ها [ترکیه] علیه کسانی می‌جنگند که همراه با ما جنگیده بودند [کردهای سوریه].»

انتقاد تند فرانسه از ترکیه در حالی مطرح می‌شود که با خروج «ناگهانی» نیروهای آمریکایی از شمال سوریه، دولت ترامپ عملا دست ترکیه را برای حمله و قلع و قمع نیروهای دموکراتیک سوریه (کردها) باز گذاشت.

این در حالی است که ویدویی از گفت‌وگو میان بوریس جانسون، امانوئل ماکرون، جاستین ترودو و مارک روته در ضیافت دوشنبه شب کاخ باکینگهام منتشر شده است که به نظر می‌رسد رهبران این کشورها در حال مسخره کردن دونالد ترامپ هستند.

به نظر می‌رسد روابط میان فرانسه و ایالات متحده از زمان به قدرت رسیدن دونالد ترامپ از حالت «متوازن» سنتی خارج شده است. فرانسوا اولاند، رئیس جمهوری پیشین فرانسه ناخرسندی خود را از ورود آقای ترامپ به کاخ سفید پنهان نکرد. پس از نخستین بازدید امانوئل ماکرون از کاخ سفید، ترامپ در ابتدا او را «بهترین دوست» خود توصیف کرد، اما رفته رفته، رابطه میان دو رئیس جمهور به‌ویژه بر سر سیاست خارجی «انزواجویانه» ترامپ در سوریه و چالش وضع تعرفه بر غول‌های تکنولوژی، سرد شد

منبع: یورونیوز


برچسب ها
نوشته شده در   پنجشنبه 14 آذر 1398  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
 
Refresh
SecurityCode