ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 9 فروردين 1403
پنجشنبه 9 فروردين 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 14 آذر 1398     |     کد : 190251

روز شمار تاريخ

پنجشنبه14آذر 1398-7ربیع الثانی 1441-5دسامبر 2019

رحلت فقيه بزرگوار و مدرس كبير آيت ‏اللَّه "سيدمحمدباقر درچه ‏اي اصفهاني" (1302ش)

رحلت فقيه بزرگوار و مدرس كبير آيت ‏اللَّه "سيدمحمدباقر درچه ‏اي اصفهاني" (1302ش)

رحلت فقيه بزرگوار و مدرس كبير آيت ‏اللَّه "سيدمحمدباقر درچه ‏اي اصفهاني" (1302ش)
آيت‏اللَّه سيدمحمدباقر بن مرتضي درچه‏ اي در حدود سال 1226ش (1264ق) در اصفهان به دنيا آمد و مقدمات و سطوح را در زادگاه خود سپري كرد. وي از آن پس براي تكميل تحصيلات خود راهي حوزه علميه نجف شد و با شركت در درس بزرگان نامداري همچون آيات عظام: ميرزامحمد حسن شيرازي معروف به ميرزاي بزرگ شيرازي، شيخ محمدحسن نجفي صاحب جواهر و ميرزا حبيب اللَّه رشتي به مدارج علمي دست يافت. آيت‏اللَّه درچه ‏اي از آن پس در اصفهان به تدريس اشتغال يافت و شاگردان برجسته‏اي پرورش داد كه آيت‏اللَّه سيدحسين بروجردي و استاد جلال‏الدين همايي از آن جمله‏اند. استعداد فطري و پشتكار عالي و استفاده از استادان بزرگ، آيت‏اللَّه درچه‏ اي را در فقه و اصول از استادان مسلم و مجتهد بزرگ گردانيد. مجلس درس ايشان در اصفهان، نظير و رقيب نداشت و معظمٌ‏ له علاوه بر اين درجه در علم، در زهد نيز مثال زدني بود. اين عالم رباني سرانجام در چهاردهم آذر 1302ش برابر با 28 ربيع‏الثاني 1342ق در 76 سالگي بدرود حيات گفت و پس از تشييعي كم سابقه، در قبرستان تخت فولاد اصفهان به خاك سپرده شد.

درگذشت رياضي‏دان، فيلسوف و حكيم عاليقدر "ميرزا طاهر تنكابني" (1320 ش)

درگذشت رياضي‏دان، فيلسوف و حكيم عاليقدر "ميرزا طاهر تنكابني" (1320 ش)
ميرزا طاهر تنكابني فرزند ميرزا فرج‏اللَّه در حدود سال 1242 ش (1280 ق) در كلاردشت مازندران به دنياآمد. در شانزده سالگي براي تكميل تحصيلات خود راهي تهران شد و در مدرسه سپهسالار به فراگيري علوم پرداخت. ميرزا طاهر در درس ميرزا محمد رضا صهباي قمشه‏اي، ميرزا ابوالحسن جلوه و آقا علي حكيم، حكمت و نزد ميرزا عبداللَّه، نجوم و هيئت آموخت. پس از مدتي، ميرزاطاهر تنكابني به واسطه ذكاوت و هوش سرشارش از هم‏دوره‏اي‏هاي خود پيشي گرفت و مورد توجه خاص ميرزاي جلوه واقع شد. ميرزا محمد طاهر، علاوه بر احاطه به فلسفه و حكمت، در فقه، اصول، نجوم، ادبيات و رياضيات نيز تخصّص داشت و ساليان طولاني در مدرسه سپهسالار و مدرسه علوم سياسي تدريس مي‏كرد. با آغاز نهضت مشروطه، وي به صف آزادي‏خواهان پيوست و پس از صدور فرمان مشروطيت و تشكيل مجلس شوراي ملي، از طرف طبقه طلاب به نمايندگي در مجلس برگزيده شد و در دوره سوم نيز از طرف مردم تهران به مجلس راه يافت. ميرزا طاهر به هنگام كودتاي سيدضياءالدين طباطبايي، دستگير و زنداني شد و بار ديگر در دوران رضاشاه، به زندان افتاد. ميرزا طاهر تنكابني از مشاهير دانشمندان اسلام در سده چهاردهم هجري به شمار مي‏رود. وي فقيهي فيلسوف و حكيمي عارف بود تا بدانجا كه او را "خاتم الحكماء" ناميده‏اند. بر صراحت گفتار و دليري، مشهور بود و بي‏آنكه از كسي بيمي به دل راه دهد، آنچه را كه در دل داشت به زبان مي‏آورد. وي كتابخانه‏اي با چهار هزار جلد كتاب داشت كه مجموعه‏اي از نفيس‏ترين و بهترين كتاب‏ها را در آن گرد آورده بود و برخي از آن‏ها، نسخه‏هاي خطي ناياب بودند. ميرزا طاهر از نوادر روزگار بود و در مراتب سير و سلوك او، حكايت‏هاي زيادي نقل شده است. از مناعت طبع و علوّ نفس او، همان بس كه وقتي تمام املاكش در شمال را مصادره كردند، لب به شكوه و شكايت نگشود. سرانجام اين حكيم فرزانه پس از يك دوره بيماري و در پي يك عمل جراحي در چهاردهم آذر 1320ش برابر با شانزدهم ذي‏قعده 1360ق در 78 سالگي وفات يافت و برحسب وصيت خود، در جوار مزار مرحوم ميرزا ابوالحسن جلوه واقع در ابن بابويه در ري مدفون شد.

شورش صربستان عليه امپراتوري عثماني(1230 ق)

شورش صربستان عليه امپراتوري عثماني(1230 ق)
دومين شورش صربستان عليه امپراتوري عثماني كه از حمايت روسيه برخوردار بود، ابتدا در منطقه‏ي تاكاويه به رهبري ميلوش اوبرنويچ شكل گرفت و سپس به سراسر صربستان گسترش يافت. پس از درگيري‏هاي متعددي كه بين صرب‏ها و نيروهاي عثماني روي داد، سرانجام پيمان صلحي ميان طرفين منعقد شد. به موجب اين پيمان، صربستان به عنوان يك امارتِ تابع عثماني به رسميت شناخته شد و اجازه‏ي تاسيس مجمعي از نمايندگان صرب‏ها را يافت. امپراتوري روسيه همواره به شورش ملل تابع امپراتوري عثماي در بالكان دامن مي‏زد و سعي مي‏كرد امپراتوري عثماني را تضعيف كند.

پيوستن ايران به تشكيلات بين ‏المللي صليب سرخ (1874م)

پيوستن ايران به تشكيلات بين ‏المللي صليب سرخ (1874م)
نخستين كوشش ايرانيان براي پيوستن به كنوانسيون‌هاي بين‌المللي در مورد تشكيلات بين‌المللي صليب سرخ به دوران پادشاهي ناصر‌الدين شاه قاجار باز مي‌گردد. ايران در زمان حكومت او و در دسامبر سال ۱۸۷۴/شوال ۱۲۹۱ ، کنوانسیون مصوب ۱۸۶۴ ژنو را پذیرفت. اما عملاْ برای دهها سال پس از این تاریخ هیچگونه اقدامی برای تأسیس موسسه ، یا سازمانی که عامل اجرایی این کنوانسیون در ایران باشد صورت نگرفت. در طی این سال ها ، جدی ترین کوشش ایران در این زمینه ، اعزام نماینده ای به سومین کنفرانس بین المللی صلیب سرخ در ژنو بود. در اين كنفرانس، عبدالصمد ممتازالسلطنه سياستمدار و وزير مختار وقت ايران در پاريس، نقش بسيار مهمي در تبيين نگرش جوامع اسلامي به نشان بين‌المللي صليب سرخ داشت . اگر چه همچنان هیچ نهادی از سوی دولت ایران برای انجام وظایف مربوط به صلیب سرخ بوجود نیامد . فعالیت های مربوط به این مؤسسه تنها در اثر کوشش های شخصی افراد و به صورت غیرمتواتر انجام می شود . از جمله ، تلاش های دکتر امیرخان اعلم ( مشهور به امیراعلم ، از جمله دانش آموختگان ایرانی در اروپا در رشته پزشکی و از بنیانگذاران چند بیمارستان به سبک غربی در ایران ) در خلال جنگ های داخلی ایران بین مستبدین و مشروطه خواهان در سال های پس از پیروزی انقلاب مشروطیت ایران بود .

تولد "والت ديزني" نقاش و تهيه‏ كننده كارتون و فيلم (1901م)

تولد "والت ديزني" نقاش و تهيه‏كننده كارتون و فيلم (1901م)
والْتْ ديزني، شخصيت برجسته سينماي كودكان و مبتكر فيلم‏هاي انيميشن (پويانمايى)، در پنجم دسامبر 1901م در شيكاگو در امريكا به دنيا آمد. وي پس از اتمام تحصيلات متوسطه و دانشگاه، موفق به اخذ مدرك دكتراي علوم و هنرهاي زيبا گرديد و از آن پس وارد عرصه سينما شد. در اين زمان بود كه اولين فيلم صامت او به نمايش گذاشته شد و با تمسخر تماشاچيان مواجه گرديد. اما ديزني در اواخر دهه 1930، فيلم سه بچه خوك و گرگ بزرگ را ساخت و سخت مشهور گشت. اصلي‏ترين محصولات والت ديزني در سال‏هاي بعد مشتمل بر فيلم‏هاي كارتوني بلند و شخصيت‏هاي كارتوني بود. دنياي والت ديزني بيشتر به سبب شخصيت‏هاي ساده و دل‏پسندي است كه در فيلم‏هاي خود خلق كرده است. او تمام تلاش خود را در راه تعليم و تربيت صحيح نسل آينده به كار مي‏بست و سعي مي‏كرد تعليم و تربيت را به وسيله سرگرم كردن مردم در فيلم‏هايش به آن‏ها بياموزد. ديزني كوشيده است كه موسيقي را در قالب تصاوير متحرك تفسير كند. وي بعد از جنگ جهاني دوم، به ساختن فيلم‏هاي مستند و مهيّجي از طبيعت و زندگي حيوانات دست زد كه برخي از آن‏ها شهرت جهاني يافتند. ديزني يكي از مؤثرترين انسان‏هاي زمان خود بود و داستان‏هاي هنگام خواب كودكان و برجسته‏ترين قصه‏هاي كودكان را به بهترين وجه جان بخشيد كه هنوز در اذهان بسياري از مردم باقي مانده است. فيلم‏هاي او مورد پسند كودكان خردسال تا سالخوردگان فرتوت قرار مي‏گرفت و همگان از ديدن آن‏ها لذت مي‏بردند. والت ديزني را بزرگ‏ترين سناريونويس، تهيه كننده، كارگردان، نقاش، دكوراتور، گريمور و هنرمند عصر خود ناميده‏اند و او بود كه پديده شگرفي از هنر هفتم يا سينما را به معرض ديد گذاشت. وي در طول عمر كاري خود بيش از 430 فيلم ساخت و 37 جايزه اسكار دريافت نمود. والت ديزني سرانجام در 22 مه 1966م در 65 سالگي در نهايت شهرت درگذشت. سفيد برفي، هفت كوتوله، خرس‏هاي قطبي و پروفسور فراموش‏كار از جمله آثار مهم اوست. پس از مرگ او، شركت ديزني به عنوان يكي از بزرگ‏ترين شركت‏هاي رسانه‏اي جهان شناخته شد و جام امپراتوري تلويزيوني را دريافت نمود.

روز بين‏المللي خيريّن و داوطلبان در زمينه‏ هاي پيشرفت اقتصادي و اجتماعي

روز بين‏المللي خيريّن و داوطلبان در زمينه‏ هاي پيشرفت اقتصادي و اجتماعي
روز جهانی داوطلبان هر ساله در تاریخ 5 دسامبر مطابق 14 آذر در همه کشور های جهان برگزار شده و به طور قانونی توسط سازمان ملل به رسمیت شناخته می شود. در این روز داوطلبین در زمینه های مختلف گرد هم آمده و فعالیت های خود را اعلام می دارند.

درگذشت نلسون ماندلا ، رییس جمهور سابق آفریقای جنوبی (2013 م)

درگذشت نلسون ماندلا ، رییس جمهور سابق آفریقای جنوبی (2013 م)
نِلسون رولیهلاهلا ماندِلا ، نخستین رئیس جمهور آفریقای جنوبی است که در انتخابات دموکراتیک عمومی برگزیده شد. وی پیش از ریاست جمهوری از فعالان برجستهٔ مخالف آپارتاید در آفریقای جنوبی و رهبر کنگره ملی آفریقا بود. او به خاطر دخالت در فعالیت‌های مقاومت مسلحانه مخفی محاکمه و زندانی شد. مبارزه مسلحانه، برای ماندلا، آخرین راه چاره بود؛ او همواره پایبند به عدم توسل به خشونت بود. او را در آفریقای جنوبی اغلب تحت عنوان مادیبا می‌شناسند، این عنوان افتخاری را بزرگان خاندان ماندلا به وی داده‌اند. این عنوان دیگر مترادف با نام نلسون ماندلاست. بسیاری از مردم آفریقای جنوبی نیز به‌نشانهٔ احترام وی را مخولو (پدربزرگ) صدا می‌زنند. ماندلا کتاب ها و مقالات متعددی منتشر کرده است. خاطرات وی با نام راه دشوار آزادی با ترجمه مهوش غلامی به فارسی ترجمه شده است. آخرین کتاب در مورد وی با نام انگلیسی Conversation with Myself - "خودگوئی های من"- که در سال ۲۰۱۱ از سوی بنیاد ماندلا مشتمل بر ناگفته های زندگی وی انتشار یافته در سال ۱۳۹۰ در زبان فارسی با عنوان پندارها و گفتارها با ترجمه علی‌اکبر عبدالرشیدی انتشار یافته است.**** جوایز و افتخارات : عفو بین‌الملل سفیر جایزه وجدان (۲۰۰۶) / جایزه صلح نوبل (۱۹۹۳) / عضو افتخاری حکم افتخاری کانادا / حکم افتخاری سنت جورج / مدال آزادی ریاست‌جمهوری / جایزه صلح لنین (۱۹۹۰) / بهارات رانتا (۱۹۹۰) / حکم لیاقت (۱۹۹۵) / آزادی شهر از ژوهانسوبرگ (۲۰۰۴) / وی روز پنجشنبه ۵ دسامبر ۲۰۱۳ (۱۴ آذر ۱۳۹۲) در شهر ژوهانسبورگ در آفریقای جنوبی درگذشت. جیکوب زوما، رئیس جمهور آفریقای جنوبی در بیانیه‌ای تلویزیونی این خبر را اعلام کرد و گفت که آقای ماندلا اکنون "ما را ترک کرده است." زوما گفت که ماندلا در ساعت هشت و ۲۰ دقیقه به وقت محلی درحالی که اعضای خانواده‌اش در کنارش بودند در آرامش درگذشت.


نوشته شده در   پنجشنبه 14 آذر 1398  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
 
Refresh
SecurityCode