ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 30 فروردين 1403
پنجشنبه 30 فروردين 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 11 آذر 1398     |     کد : 190218

روز شمار تاريخ

دوشنبه11آذر 1398-4ربیع الثانی 1441-2دسامبر 2019

انتخاب هفت تن از فقهاي عظام به عنوان مرجع تقليد توسط جامعه مدرسين (1373ش)

انتخاب هفت تن از فقهاي عظام به عنوان مرجع تقليد توسط جامعه مدرسين (1373ش)

انتخاب هفت تن از فقهاي عظام به عنوان مرجع تقليد توسط جامعه مدرسين (1373ش)
پس از ارتحال حضرت آيت‏اللَّه العظمي اراكي، به علت عدم وجود مرجع جامع الشرايط علي‏الاطلاق، جامعه مدرسين حوزه علميه قم در جلسه خود، تعداد هفت نفر از علماي جايزالتقليد و مرجع علي‏التعيين را معرفي نمودند كه عبارتند از حضرات آيات عظام: سيدعلي حسيني خامنه‏اي (مقام معظم رهبري)، محمد فاضل لنكراني، محمدتقي بهجت فومني، حسين وحيد خراساني، ناصر مكارم شيرازي، ميرزا جواد تبريزي و سيدموسي شبيري زنجاني. (حَفَظَهُمُ اللَّه تعالي اَجمَعين).

شهادت "ميرزا كوچك خان جنگلي" رهبر قيام مردمي جنگل (1300ش)

شهادت "ميرزا كوچك خان جنگلي" رهبر قيام مردمي جنگل (1300ش)
ميرزا يونس معروف به ميرزاكوچك خان در سال 1259 ش برابر با 1298 ق در شهر رشت چشم به جهان گشود و بيشتر تحصيلات خود را در شهرهاي رشت و تهران گذراند. ميرزا در 1286 ش در گيلان به صفوف آزادي خواهان پيوست و براي سركوبي محمدعلي شاه قاجار، روانه تهران شد. ميرزا كوچك‏خان بعدها نهضت جنگل را پايه‏گذاري نمود و در اواخر سال 1294 ش، همزمان با جنگ جهاني اول، چون اوضاع ايران را پريشان و آن را در اشغال بيگانگان مي‏ديد، با گرايش به انديشه اتحاد جوامع اسلامي، كميته‏اي به نام "اتحاد اسلام" را در حوالي تالش تشكيل داد. در سال 1919 م قراردادي ميان ايران و انگليس امضا شد كه در صورت اجرا، نفوذ بيشتر انگليسي‏ها را در ايران به دنبال داشت. انعقاد اين قرارداد، زمينه حركت‏هاي مخالف دخالت بيگانگان در ايران، از جمله نهضت جنگل را فراهم ساخت. در نهايت قيام مسلحانه ميرزا كوچك خان با تعداد اندك ياران با وفايش كه مجذوب انديشه‏هاي انقلابي و معنوي وي شده بودند در گيلان آغاز گرديد و در اندك مدت، از حمايت بي‏دريغ مردم آن سامان برخوردار شد. در اين حال، قزاق‏هاي روسي و نيروهاي انگليسي و قواي دولتي، هر كدام جداگانه و يا متفقاً براي سركوبي اين حركت، با گروه‏هاي چريكي جنگل درگير شدند و اين نشان مي‏داد كه افكار و آرمان‏هاي سردار جنگل با منافع و مقاصد هيچ كدام وفق نمي‏داد. اگرچه ميرزا در ابتدا پيروزي‏هاي چشمگيري به دست آورد، اما پس از چند درگيري با قواي دولتي، بر اثر توطئه‏هاي روسيه و انگليس و بروز تفرقه ميان اعضاي اصلي نهضت، نيروهاي ميرزا پراكنده شدند. ميرزا هم كه به منظور گردآوري نيرو از زادگاهش خارج شده بود، در اثر برف و سرماي شديد در جنگل‏هاي شمال ايران توان خود را از دست داد. مزدوران رضاخان كه در تعقيب او بودند، وي را نيمه جان يافتند و در نهايت يكي از ياران خائن جنگلي، سر ميرزا را به نشانه پايان قيام جنگل براي رضاخان به ارمغان بُرد. ميرزا كوچك خان جنگلي، سخت به اتحاد جهان اسلام عشق مي‏ورزيد و در راه آن تلاش مي‏كرد. او بارها در برابر مردم گيلان، هدف از نهضت خود را احياي قوانين اسلام معرفي نمود و متذكر شد كه ميرزا كوچك هرگز اسلحه را از خود دور نخواهد كرد مگر وقتي كه مطمئن باشد افراد ايراني از تطاول متجاوزان بيگانه و ستمكاران داخلي، در امان بوده و از رفاه برخوردار شوند. تاخت و تازهاي خارجي در صحنه سياست و اقتصاد كشور و سياست بازي عناصر منافق، وضع آشفته كشور و بي‏كفايتي دولتمردان، انگيزه‏هايي بود كه اين روحاني جوان و دلسوخته را به ميدان سياست و سپس صحنه كارزار كشاند تا اين كه در اين راه به شهادت رسيد. پس از شهادت ميرزا، تلاش‏هاي چند تنِ ديگر از يارانش براي زنده نگه‏داشتن نهضت جنگل راه به جايي نبرد و اين جنبش پايان پذيرفت.

درخواست امام خميني(ره) از سربازان براي فرار از پادگان‏ ها (1357 ش)

درخواست امام خميني(ره) از سربازان براي فرار از پادگان‏ ها (1357 ش)
در حالي كه با آغاز محرم، مبارزه مردم عليه دستگاه جور پهلوي، به اوج خود نزديك مي‏شد و رژيم در حال فروپاشي طاغوت، براي نگاه داشتن خود، دست به هر كاري مي‏زد، حضرت امام خميني(ره) با صدور پيامي عنوان كردند: "اخبار طاقت‏فرساي ايران عزيز تا اين ساعت كه يك روز از محرم نگذشته است، روح و جان اينجانب را معذب نموده است. من، آنان را كه با سكوت و احياناً با اعمال خود از شاهِ خيانتكار پشتيباني مي‏كنند نصيحت مي‏كنم كه به ملت مظلوم كه براي اسلام خون مي‏دهند و فداكاري مي‏كنند، بپيوندند. من از سربازان سراسر كشور خواستارم كه از سربازخانه‏ها فرار كنند. اين وظيفه‏اي است شرعي كه در خدمت ستمكار نبايد بود. اعتصاب بزرگ خود را هرچه بيشتر ادامه دهيد و دستگاهِ اين خائنينِ ياغي را فلج كنيد". اين پيام امام با استقبال وسيع سربازان و نيروهاي مسلح قرار گرفت و نيروهاي متدين ارتش و قواي انتظامي كه حاضر به رويارويي با مردم نبودند، از پادگان‏ها فرار كردند. اين عمل باعث پيوستن نيروهاي مذهبي ارتش به مردم شد و حركت انقلاب را شتاب بيشتري داد.

تولد حضرت عبدالعظيم حَسني(ع) (173ق)

تولد حضرت عبدالعظيم حَسني(ع) (173ق)
يكي از چهره‏هاي شاخص اصحاب ائمه، حضرت عبدالعظيم حسني است كه در شمار اصحاب امام رضا، جواد و هادي عليهم السلام بوده و مورد تمجيد فراوان قرار گرفته است. حضرت عبدالعظيم از نوادگان امام حسن مجتبي(ع) بود كه در شهر مدينه به دنيا آمد. آن حضرت فردي پرهيزگار و انديشمند بود و از ائمه‏ي بزرگوار و هم عصر خويش به طور مستقيم، نقل حديث كرده است. ايشان در زمان امامت امام هادي(ع) به پيشنهاد آن حضرت براي هدايت مردم به ايران مهاجرت كرد و در شهر ري در نزديكي تهران كنوني مسكن گزيد. آمدن حضرت عبدالعظيم به ري، هم نشانه‏ي وجود تشيع در اين شهر بوده و هم خود زمينه‏اي براي رشد دعوت شيعي شده است. حضرت عبدالعظيم احتمالاً در حدود سال 250 هجري به درجه‏ي رفيع شهادت نايل شد.

فتح بزرگ "ناپلئون بُناپارت" در نبرد تاريخي "اوسْتِرليتْزْ" (1805م)

فتح بزرگ "ناپلئون بُناپارت" در نبرد تاريخي "اوسْتِرليتْزْ" (1805م)
دوران پادشاهي ناپلئون بُناپارت، اغلب در جنگ و كشورگشايى گذشت و همسايگان فرانسه و حتي كشورهاي دوردست‏تر نيز از تهاجم ناپلئون در امان نبودند. در اين ميانْ انگلستان قدرت‏هاي وقت اروپا نظير روسيه، پروس و اتريش را به اتحاد عليه ناپلئون تحريك مي‏كرد تا اين كه در ژوئيه 1805م، انگليس با اين سه كشور ائتلاف ضد فرانسه را تشكيل داد. عكس‏العمل ناپلئون، حمله برق‏آسا به آلمان و اتريش و شكست دادن آنان بود. در نهايت در 28 نوامبر 1805م، قواي فرانسه با نيروهاي مشترك روس و اتريش روبرو شد و در دوم دسامبر 1805م جنگ بزرگي در ناحيه اوسْتِرليتْزْ در اتريش به وقوع پيوست. در اين نبرد، قواي ناپلئون فقط 65 هزار نفر بودند ولي قواي روس و اتريش، بالغ بر 85 هزار نفر مي‏شدند. با اين حال، با آغاز جنگْ هفت هزار نفر از فرانسوي‏ها كشته شدند در حالي كه 35 هزار سرباز اتريشي و روسي كشته يا اسير شده بودند. در نتيجه اين پيروزي يكي از بزرگ‏ترين فتوحات ناپلئون رقم خورد و ائتلاف انگليس، روس‏ها و اتريش نيز در هم ريخت.


نوشته شده در   دوشنبه 11 آذر 1398  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
 
Refresh
SecurityCode