ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 7 ارديبهشت 1403
جمعه 7 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 27 آبان 1398     |     کد : 190061

نخستین داده‌های کاوشگر "پارکر" در دسترس عموم قرار گرفت

مأموریت جسورانه ناسا برای لمس خورشید در حال حاضر پانزدهمین ماه خود را می‌گذراند و خبر خوش این است که افراد هم اکنون می‌توانند به راحتی به داده‌هایی که کاوشگر خورشیدی پارکر تاکنون جمع آوری کرده، دسترسی داشته باشند.

مأموریت جسورانه ناسا برای لمس خورشید در حال حاضر پانزدهمین ماه خود را می‌گذراند و خبر خوش این است که افراد هم اکنون می‌توانند به راحتی به داده‌هایی که کاوشگر خورشیدی پارکر تاکنون جمع آوری کرده، دسترسی داشته باشند.

به گزارش ایسنا وبه نقل از گیزمودو، بنابر گزارش ناسا داده‌های جمع آوری شده توسط این کاوشگر طی دو پرواز اولیه ستاره‌ای(stellar flybys)، هم اکنون به صورت آنلاین در دسترس عموم است و ناسا این امکان را برای کاربران علاقه مند فراهم کرده است تا بتوانند به راحتی داده‌ها را مشاهده و مورد تجزیه وتحلیل قرار دهند.

بیش از یک سال است که کاوشگر خورشیدی پارکر عازم خورشید شده و با شکستن رکوردهای گوناگون از جمله تبدیل شدن به سریع‌ترین ساخته دست بشر و بیشترین میزان نزدیکی با خورشید تاکنون سه بار با این ستاره دیدار کرده و همچنان در حال تاریخ‌سازی است.

از زمان ورود به فضا در تاریخ ۱۲ اوت ۲۰۱۸، تاکنون کاوشگر خورشیدی پارکر سه مرتبه به دور مدار خورشید چرخیده است. بنابر گزارش ناسا، داده‌های جمع‌آوری شده طی دو مدار نخست اکنون در دسترس عموم است. این بسیار جذاب است ، زیرا کاوشگر خورشیدی پارکر به جایی می‌رود که هیچ فضاپیمایی پیش از این تاکنون نرفته است و اطلاعاتی که این کاوشگر نیز جمع‌آوری می‌کند بسیار منحصر به فرد و بی‌نظیر است.

این کاوشگر قبلاً رکورد نزدیکترین فاصله یک جسم ساخته شده توسط انسان با خورشید را ثبت کرده است و علاوه بر آن همچنین پارکر سریع‌ترین فضاپیمایی است که تاکنون به فضا فرستاده شده است. این کاوشگر از اهمیت علمی بالایی برخوردار است چرا که می‌تواند دمای درون و بیرون تاج خورشیدی را اندازه گیری کند. تاج خورشیدی(Corona) بیرونی‌ترین لایه خورشید است.

"نور رئوفی"(Nour Raouafi)، دانشمند پروژه کاوشگر خورشیدی پارکر از "آزمایشگاه فیزیک کاربردی دانشگاه جان هاپکینز" در این باره گفت: قرار دادن این اطلاعات در دسترس عموم به افراد این امکان را می‌دهد که در موفقیت مأموریت به همراه جامعه علمی نقش داشته باشند.

  داده‌های بارگذاری شده این کاوشگر از طریق سایت‌های: ۱ و ۲ و  ۳ قابل دسترسی هستند.

این داده‌ها شامل اندازه‌گیری‌های انجام شده توسط کاوشگر از ۳۱ اکتبر ۲۰۱۸ تا ۱۲ نوامبر ۲۰۱۸ و ۳۰ مارس ۲۰۱۹ تا ۱۹ آوریل ۲۰۱۹ است. این داده‌ها شامل اندازه‌گیری‌های انجام شده در طول "اوج و حضیض" است یعنی زمانی که این کاوشگر در مسیر مداری خود در نزدیکترین و دورترین حالت ممکن از خورشید قرار داشت است.

به عنوان مثال، در طول دوره اول و دوم اوج و حضیض، این فضاپیما در نزدیک‌ترین فاصله خود تا خورشید در  فاصله ۲۴.۸ میلیون کیلومتر(۱۵.۴۱ میلیون مایل) از خورشید قرار داشت و این در صورتی است که نزدیک‌ترین فاصله عطارد تا خورشید ۴۶ میلیون کیلومتر است.

پیش‌بینی می‌شود دوره‌ چهارم اوج و حضیض در ۲۹ ژانویه سال ۲۰۲۰ انجام گیرد که در آن مرحله این کاوشگر در فاصله ۱۹.۴ میلیون کیلومتری(۱۲.۰۵ میلیون مایل) از خورشید قرار خواهد گرفت و در همان حال به سرعت‌های بیش از ۱۰۹ کیلومتر در ثانیه(۶۷.۶ مایل در ثانیه) می‌رسد. سرانجام، کاوشگر خورشیدی پارکر به فاصله ۶.۴ میلیون کیلومتر(چهار میلیون مایل) از خورشید می‌رسد، در این مرحله باید مقادیر عظیمی از گرما و تابش را تحمل کند. این اتفاق در سال ۲۰۲۵ رخ خواهد داد و همانطور که از مأموریتی مانند این انتظار داریم، کاوشگر همچنان به جمع‌آوری داده‌ها ادامه می‌دهد تا اینکه به یک فلز سوخته تبدیل شود.


نوشته شده در   دوشنبه 27 آبان 1398  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode