ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 10 فروردين 1403
جمعه 10 فروردين 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 27 آبان 1398     |     کد : 190043

روز شمار تاريخ

دوشنبه27آبان 1398-20ربیع الاول 1441-18نوامبر2019

شهادت سرلشکر پاسدار "مهدي زين ‏الدّين" فرمانده لشكر 17 علي ‏بن ابي‏طالب(ع) (1363ش)

شهادت سرلشکر پاسدار "مهدي زين ‏الدّين" فرمانده لشكر 17 علي ‏بن ابي‏طالب(ع) (1363ش)

شهادت سرلشکر پاسدار "مهدي زين ‏الدّين" فرمانده لشكر 17 علي ‏بن ابي‏طالب(ع) (1363ش)

سردار رشيد اسلام، شهيد مهدي زين‏الدين در سال 1338 ش در خرم آباد لرستان و در يك خانواده مذهبي به دنيا آمد. دوران تحصيلات متوسطه را كه مصادف با تبعيد شهيد آيت‏اللَّه سيداسداللَّه مدني به خرم آباد بود در جوار پرفيض ايشان پشت سر گذاشت. علاقه متقابل آيت‏اللَّه مدني به مهدي زين‏الدين موجب شد كه او بيشتر اوقات را در كنار آن عالم فرزانه سپري كند. مهدي در سال 1356 رتبه چهارم شركت كنندگان كنكور سراسري از دانشگاه شيراز را اخذ نمود. خانواده شهيد زين‏الدين در اوايل انقلاب اسلامي به شهرستان قم مهاجرت كردند. شهيد زين‏الدين پس از انقلاب اسلامي فعاليت‏هاي خود را از جهاد سازندگي شروع كرد و سپس به عضويت رسمي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي درآمد. وي در آزادسازي كردستان از سيطره ضدانقلاب، فعاليت‏هاي فراواني به عمل آورد و پس از شروع جنگ تحميلي مسؤوليت‏هاي مختلفي به عهده گرفته و تا زمان شهادتش، در عمليات‏هاي متعددي شركت نمود، تا اينكه به سبب لياقت توصيف ناپذيرش مفتخر به فرماندهي لشكر 17 علي بن ابيطالب(ع) قم گرديد. سرانجام سردار مهدي زين‏الدين به همراه برادرش مجيد، در يكي از مناطق كردستان از سوي ضدانقلاب شربت شهادت نوشيدند و پس از تشييعي با شكوه در گلزار شهداي قم در كنار هم به خاك سپرده شدند.

رحلت عالم مجاهد و فقيه جليل آيت‏اللَّه "شيخ مرتضي آشتياني" (1325 ش)

رحلت عالم مجاهد و فقيه جليل آيت‏اللَّه "شيخ مرتضي آشتياني" (1325 ش)

آيت‏اللَّه شيخ مرتضي آشتياني متخلص به شعله، فرزند ميرزا محمدحسن مجتهد آشتياني در سال 1243ش (1281ق) در بيت رفيع مرجعيت و اجتهاد، در تهران به دنيا آمد. وي پس از فراگرفتن مقدمات و سطوح، و نيز پس از استفاده از محضر والد بزرگوارش، راهي نجف اشرف شد و از درس خارج استاداني همچون ميرزا حبيب اللَّه رشتي و آخوند ملامحمد كاظم خراساني بهره‏مند گرديد تا به مدارج عاليه اجتهاد و فقاهت رسيد. آيت‏اللَّه مرتضي آشتياني سپس به ايران مراجعت نمود و در تهران به تدريس و اقامه جماعت مشغول شد. او در نهضت تحريم تنباكو، در كنار پدرش براي پيشبرد اهداف نهضت فعاليت كرد و بعد از پدرش، در تهران مرجعيت روحاني يافت. آيت‏اللَّه مرتضي آشتياني در جريان انقلاب مشروطه نيز يكي از رهبران روحاني در تهران بود كه به همين خاطر، عين‏الدوله، از رجال قاجار، او را از توليت مدرسه مروي بر كنار نمود. ايشان همراه با ساير علماي تهران براي پيشبرد امر مشروطه به حرم حضرت عبدالعظيم مهاجرت كرد و تحصن گزيد. وي تا آخر كار، مشروطه خواه باقي ماند ولي پس از فتح تهران توسط مشروطه‏طلبان و قبل از كودتاي رضاخان در 1299ش، به مشهد كوچيد و وظايف ديني خود را دنبال كرد. آيت‏اللَّه آشتياني در جريان كشف حجاب، به همراه ديگر بزرگان شهر نامه اعتراض خود را به رضاخان پهلوي فرستادكه متعاقب آن، دستگيري علماي مشهد و قيام خونين مسجد گوهرشاد شكل گرفت. ايشان در كنار امور سياسي و اجتماعي، به لحاظ اخلاص به اهل بيت، زبانزد خاص و عام بود به طوري كه تمام مواليد و وفيات اهل‏بيت را برپا نموده و با وجود كهولت سن از مردم پذيرايي و گاه خود مديحه خواني مي‏نمود. ايشان داراي مكاشفات و رؤياهاي صادقه نيز بوده است. آيت‏اللَّه مرتضي آشتياني سرانجام در 27 آبان 1325ش برابر با 23 ذي‏حجه 1365ق در 82 سالگي دارفاني را وداع گفت و در حرم امام رضا(ع) به خاك سپرده شد. ميرزا محمود آشتياني، حكيم و فقيه معاصر و اسماعيل آشتياني، نقاش بزرگ، از فرزندان اويند.

درگذشت "ابوسهل هروي" دانشمند و اديب (433 ق)

درگذشت "ابوسهل هروي" دانشمند و اديب (433 ق)

محمد بن علي هروي نحوي ولغوي شهير، معروف به مؤذن، از ادباي قرن پنجم هجري قمري بوده است. وي داراي آثار قلمي از جمله اَسماءُ الاَسَد، اَسماءُ السَّيف و التَّلويحُ في شرحِ الفَصيح مي‏باشد. وفات وي در قاهره روي داد.

تولد "لويي ژاك داگر" مبتكر فن عكاسي (1789م) (ر.ك: 2 ژوئيه)

تولد "لويي ژاك داگر" مبتكر فن عكاسي (1789م) (ر.ك: 2 ژوئيه)

"لوئی داگر "نقاش ،مخترع و فیزیکدان بزرگ فرانسوی چشم از جهان فرو بست .لویی داگر در زمان حیات خود اختراعات بزرگی کرد که دومین عکاسی از آن جمله است و اولین عکس روشن و واضح را نیز او برداشت .لویی داگر که اختراع خود را همزمان با اکتشافات" نیسفورینه پس "انجام داد ،به سال 1789 میلادی در شهری به نام" کورمی "متولد شده بود .

فیلیپ دوم پادشاه فرنسا شد (1180م)

فیلیپ دوم پادشاه فرنسا شد (1180م)

در تاریخ 18 نوامبر 1180میلادی فیلیپ دوم پادشاه فرنسا شد.

فیلیپ دوم پادشاه فرنسا از دودمان کاپتی‌ها و فرزند لویی هفتم از سومین همسرش بود.

فیلیپ دوم پادشاه فرنسا اگرچه در چیرگی بر شمال فرانسه کامیاب بود ولی در گسترش پادشاهیش به جنوب این کشور چندان پیروز نبود. وی توانست نورماندی را با جنگ بووین از جان پادشاه انگلیس بازپس گیرد و نیرومندترین پادشاه آن زمان اروپا شود.

وی به همراه ریچارد شیردل پادشاه انگلستان و فردریش یکم (شناخته شده به بارباروسا یا سُرخ‌ریش) پادشاه آلمان رهسپار سومین جنگ صلیبی شد.

ارتش او در ۱ ژوئیه۱۱۹۰ از وزلی راهی جنگ شد. دو ارتش فرانسه و انگلیس با هم به راه افتادند ولی انگلیسیها از راه دریا رفتند و فرانسویان از کوه‌های آلپ گذشتند و دوباره دو سپاه در شهر مسینا به هم پیوستند. سرانجام در ۳۰ مارس۱۱۹۱ فرانسویان به سرزمین مقدس رسیدند و تا پیش از پیوستن انگلیسیها به ایشان بسیار به عکا تاختند.

دو سپاه شهر را محاصره کردند تا سرانجام در ۱۲ ژوئیه عکا تسلیم شد ولی در همین هنگام فیلیپ دچار بیماری سخت اسهال خونی شده بود. به ناچار و با اینکه ریچارد از رنجیده شده بود سپاهیانش را به فرماندهی هوگو سوم دوک بورگوندی واگذاشت و به همراه پسرخاله‌اش به میهن بازگشت.


نوشته شده در   دوشنبه 27 آبان 1398  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
 
Refresh
SecurityCode