ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 10 فروردين 1403
جمعه 10 فروردين 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : جمعه 24 آبان 1398     |     کد : 190025

بیانیه مجمع عالی حکمت اسلامی به مناسبت سالروز بزرگداشت علامه طباطبایی؛

بیش از گذشته نیازمند مقام جمع الجمعی تفکر علامه طباطبایی هستیم

اکنون که در طلیعه ورود به گام دوّم انقلاب و مرحله تمدن‌ سازی نوین اسلامی هستیم، بیش از هر زمان دیگر نیازمند مقام جمع الجمعی تفکّر علّامه طباطبایی هستیم.

اکنون که در طلیعه ورود به گام دوّم انقلاب و مرحله تمدن‌ سازی نوین اسلامی هستیم، بیش از هر زمان دیگر نیازمند مقام جمع الجمعی تفکّر علّامه طباطبایی هستیم.

به گزارش خبرنگار مهر، مجمع عالی حکمت اسلامی به مناسبت ۲۴ آبان سالروز ارتحال حکیم متأله علامه طباطبایی بیانیه ای صادر کرده است که در ادامه متن کامل آن از نظر شما می گذرد:

«یؤْتِی الْحِکْمَةَ مَنْ یشَاءُ وَمَنْ یؤْتَ الْحِکْمَةَ فَقَدْ أُوتِی خَیرًا کَثِیرًا وَمَا یذَّکَّرُ إِلا أُولُو الألْبَابِ»(بقره/ ۲۶۹)

بیست و چهارم آبان یادآور عروج ملکوتی اندیشمندی از تبار اولیاء الهی و حکمای ربّانی، مفسّر کبیر قرآن و احیاگر حکمت و عرفان در عصر حاضر حضرت آیت‌الله علّامه سیّد محمّد حسین طباطبایی(ره) است.

تبحّر در شاخه‌های مختلف علوم اسلامی و معارف عقلی در کنار برخورداری از مراتب عالی تقوا و طهارت نفس و سلوک و مراقبه معنوی و فضایل اخلاقی و خصال حمیده انسانی، در ایشان شخصیتی کم‌نظیر را پدید آورد که جوشش زلال اندیشه‌اش هم گلستان معارف قرآن را طراوت و وسعت بخشید و هم بوستان حکمت و عرفان را بار دیگر بارور و ثمربخش ساخت.

بهره‌گیری آن مفسّر بزرگ، از قرآن کریم نه تنها پرتوی از بی‌کرانگی معارف عظیم قرآن را نمایان ساخت، بلکه میزانی استوار و دقیق برای تشخیص تفسیر و تأویل و معارف طولی قرآن از تحریف و تفسیر به رأی آن، عرضه نمود. برخورداری از نظم فکری و برهان مداری و تحلیل دقیق و متقن فلسفی در چارچوب حکمت متعالیه از او شخصیّتی ساخت که گویی در یک پیکر و قالب تجسّمی از دقت و استحکام سینوی و نور و حضور سهروردی و عمق و لطافت صدرایی را می‌یابید: هو البحر من ایّ نحو اتیته.

و این گونه بود که در روزگار غربت اهل حکمت و ایمان و در ظلمات پدید آمده از هجوم موهومات حس باوران و ماده گرایان در دهه‌های قبل از انقلاب اسلامی، فروغ اندیشه ایشان توانست حقّانیت و تفوّق تفکر الهی را در قبال انواع توهّمات متفلسفان و سفسطه‌ اندیشان به اثبات رسانده و پیوند ناگسستنی قرآن، برهان و عرفان ناب را نمایان سازد.

احساس تعهّد و مسئولیت نسبت به اوضاع فکری و فرهنگی زمانه خود و رصد دقیق و هوشمندانه تحرکات فکری بیگانگان و منحرفان و اقدام مناسب و به موقع در دفع و رفع آنها، درس بزرگی است از جانب ایشان برای همه حکمت پژوهان و دین مداران که همواره با مرزبانی هوشیارانه، نگهبان حریم دین و فرهنگ و اعتقادات حقه باشند.

اکنون که به فرمایش رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای مدظله العالی در طلیعه ورود به گام دوّم انقلاب و مرحله تمدّن‌ سازی نوین اسلامی هستیم، بیش از هر زمان دیگر نیازمند مقام جمع الجمعی تفکّر علّامه طباطبایی و الگو گرفتن از آفاق فراگیر آن هستیم.

بدون شک شکل‌گیری و استمرار تمدن نوین اسلامی از جهت نرم افزاری تابعی است از استحکام و ترویج مبانی معرفت شناختی، هستی شناختی، انسان شناختی و ارزش شناختی و این همه جز با حرکت در مسیر قرآن و حکمت که امام خمینی و علّامه طباطبایی رحمة الله علیهما، در عصر حاضر گشاینده آن بودند، میسور نخواهد بود. مجمع عالی حکمت اسلامی  در سی و هشتمین سالگرد ارتحال این حکیم ربّانی و مفسّر عظیم الشأن قرآن ضمن اداء شکر و امتنان به محضر خدای سبحان بابت بهره‌مندی از موائد و رشحات فکری وی و انفاس قدسیه ابناء معنوی آن ولیّ خدا، همگان را به بهره جستن بیشتر و بهتر از میراث فکری و معنوی آن یار سفر کرده و از ماسوا رسته و به حق پیوسته فرا می‌خواند.       فطوبی له و حسن مآب

وَسَلامٌ عَلَیهِ یوْمَ وُلِدَ وَیوْمَ یمُوتُ وَیوْم یُبْعَثُ حَیا (مریم / ۱۵)

مجمع عالی حکمت اسلامی


نوشته شده در   جمعه 24 آبان 1398  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
 
Refresh
SecurityCode