ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 4 ارديبهشت 1403
سه شنبه 4 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 23 آبان 1398     |     کد : 190015

حجت الاسلام میرلوحی در گفتگو با مهر:

نقش رسانه در تقویت جایگاه مسجد/ آسیب نهادهای موازی و رقیب

حجت‌الاسلام سید مصطفی میرلوحی با تأکید بر تأثیر نقش رسانه ملی در تقویت جایگاه مساجد به خبرنگار مهر گفت: اگر رسانه ملی با برنامه‌هایی مثل بدون توقف بتواند کمک کند که مساجد همچون گذشته محور وحدت، یکپارچگی و مرکز توجهات و گرایش‌های اقشار مختلف مردم شود، هم انقلاب بیمه است، هم کشور، هم نظام و هم نسل آینده.


به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام سید مصطفی میرلوحی با تأکید بر تأثیر نقش رسانه ملی در تقویت جایگاه مساجد به خبرنگار مهر گفت: اگر رسانه ملی با برنامه‌هایی مثل بدون توقف بتواند کمک کند که مساجد همچون گذشته محور وحدت، یکپارچگی و مرکز توجهات و گرایش‌های اقشار مختلف مردم شود، هم انقلاب بیمه است، هم کشور، هم نظام و هم نسل آینده.

مدیرکل روابط عمومی و بین‌المللی دانشگاه امام صادق(ع) با اشاره به اینکه شکی نیست که مساجد نقش بسیار محوری در فرهنگ و تمدن اسلامی دارند، تصریح کرد: مسجد نماد و سمبل اسلام است، در زمان پیامبر(ص) مسجد محور همه چیز بود در مسجد نماز، ذکر خدا، تلاوت قرآن، تعلیم و تعلم، قضاوت، جمع شدن سپاه  بود، وحی که نازل می‌شد پیامبر(ص) در مسجد همه را مطلع می‌کردند، خبر و اتفاقی پیش‌آمد می‌کرد همه در مسجد جمع می‌شدند.

وی در ادامه اضافه کرد: اما الان در عصری زندگی می‌کنیم که سبک زندگی تغییر کرده و مسجد هزاران رقیب دارد، ما در خود جمهوری اسلامی هزاران رقیب برای مسجد گذاشتیم، سازمان تبلیغات، وزارت ارشاد، دفتر تبلیغات، حوزه هنری، فرهنگسرا، آن قدر سر مردم را گرم کردیم و آن قدر درگیر اشتغالات اقتصادی و مشکلات زندگی هستند که وقت و توانی برایشان باقی نمانده که  روزی چند ساعت وقت‌شان را در مسجد بگذرانند که بعضی از آنها ناچارا بوده و برخی هم از روی نادانی بوده است.

این استاد دانشگاه همچنین عنوان کرد: ما از بد روزگار یا از نادانی و یا از غرض عده‌ای، آن قدر نهادهای موازی مسجد درست کردیم که فضا طوری شده که اغلب جوان‌ها را کشاندیم به فضاهای دیگر، در همین کنار دانشگاه امام صادق(ع) آن قدر فضاها و جاذبه‌ها در کنار مسجد درست شده که به غیر از فضاهای مجازی آن انگیزه که سیل جوان‌ها به مسجد بریزند از بین رفته و آن کارکرد فرهنگی، تربیتی و تمدن‌سازی مسجد تضعیف شده است.

عضو هیئت مدیره بنیاد بین‌المللی غدیر با تأکید بر اینکه ما باید کاری کنیم که با  فعالیت‌های حاشیه‌ای تا آنجا که می‌شود به نزاهت، قداست و حرمت مسجد خدشه وارد نشود، اما در عین حال نیازهای روحی و طبیعی مردم برآورده شود، اضافه کرد: شما الان در مهمترین شهرهای جهان اسلام که نگاه می‌کنید مهمترین نقطه شهرشان مسجد جامع شهر است، مثل الازهر مصر و مسجد جامع بصره،  کوفه، بغداد، تهران، مثل میدان امام اصفهان که قبله میدان، مسجد است و در کنار آن مدرسه، حوزه علمیه، کاخ عالی‌قاپو، بازار و همچنین خلق زیباترین جلوه‌های تمدن و هنر اسلامی شکل گرفته است.

حجت‌الاسلام میرلوحی در ادامه بیان کرد: ما باید امروز هم بتوانیم آن شکل از سبک زندگی را که کار، هنر و فرهنگ با محوریت مسجد باشد دوباره احیا کنیم، بالاخره انسان همه نیازی دارد اما محور زندگی‌اش باید قرب الهی باشد. حتی ازدواج مؤمنین در مسجد انجام شود، قبول شدن، تفریح و ورزش در مسجد باشد البته حواشی پیدا نشود که دچار معصیت شویم.

وی با بیان اینکه ما داریم به دلیل عدم برخورد صحیح و دقت در برگزار کردن صحیح فعالیت‌ها مظاهر حیات را از مسجد می‌گیریم، گفت: به این شکل در بعضی نقاط فقط مسجد می‌ماند با یک اقامه نماز. این دقت‌ها را باید کرد اگر یک ذره افراط و تفریط صورت گیرد به تدریج یک سری از چیزها از مسجد جدا می‌شود و بعد می‌رود در جاهایی مثل فرهنگسراها و سرای محله‌ها و دیگر اماکن، و فعالیت‌ها از فضای ایمانی جدا می‌شود.

مدیرمسؤل نشریه پیام صادق اضافه کرد: در اول انقلاب همه خدمات پشت جبهه در مسجد بود اما کم کم به دلیل بی‌دقتی‌ها ما تمام کارکردهای مسجد را گرفتیم و نهادهای موازی درست کرده و میلیاردها تومان هزینه آنها کردیم حالا چه خاصیتی برای کشور و اسلام دارد من نمی‌دانم. حوزه مسجد حوزه مهم و دقیقی است که باید با اجتناب از سیاست‌زدگی و به دور از اختلافات قومی و عشیره‌ای به آن پرداخت.

عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) در خصوص اِعمال مدیریت نهادهای متعدد در حوزه مسجد گفت: البته این مشکل در قدیم بود، اما با تدبیرهایی که مقام معظم رهبری کردند این اختلافات و بحث‌های متعدد تا آنجا که امکان داشت کم شده، با همتی که مرحوم آیت‌الله مهدوی کنی داشتند نیز قرار شد که حرف اول و آخر را امام جماعت بزند و همه نهادهای دیگر با محوریت امام جماعت باشد که در برخی مساجد که ما هم رفتیم دیدیم اختلافات کمتر شده البته در برخی از جاها هم هنوز اختلاف هست. برخی به مساجد به مثابه طعمه‌ای نگاه می‌کنند در راستای منافع خودشان، در این حوزه دستگاه‌ها نباید بخشی‌نگر باشند و فلان سازمان چون مسجدی موقوفه خوبی دارد آن را تحت سیطره خودش بگیرد و یک طرفه ببرد، باید همه نهادها با همدلی و صداقت کار کنند.کار مسجد باید مردمی بماند چون اصل و ریشه انقلاب و نظام اسلامیاست، اگر مسجد از حالت مردمی درآمد و دست نهادهای دولتی افتاد دیگر آن کارکرد خالصانه و مردمی خود را از دست می‌دهد تأکید آیت‌الله مهدوی کنی نیز همیشه بر این بود که مسجد باید مردمی بماند، در واقع اگر مسجد دولتی شود مردم فکر می‌کنند که یک اداره‌ای است که یک نمازخانه دارد.

حجت‌الاسلام میرلوحی در خصوص تأثیر نقش رسانه ملی در تقویت جایگاه مساجد تصریح کرد: رسانه ملی باید آئینه ملت بوده و در عین حال دانشگاهی باشد که همه ملت را با عقائد اسلامی و دینی آشنا کند، رسانه ملی تا آنجا که می‌تواند باید به ویژه در حوزه مسجد مردمی بودن خودش را به مردم ثابت کند، واقعیت‌ها را نشان دهد. همان طور که مسجد خانه مردم است رسانه هم رسانه مردم است.

وی در پایان با اشاره اهمیت طرح موضوع مسجد محوری در برنامه بدون توقف یادآور شد: اگر رسانه بتواند آن حالت قداست و محوریت مسجد را با آن تأثیری که در خانه‌های مردم دارد به نمایش گذارد و حقیقت جایگاه مسجد را در زمان معصومین(ع) به مردم نشان دهد تا موج حضور مردم در مساجد بیشتر شود به نفع فرهنگ، اعتقاد و اخلاق جوان‌هاست. اگر رسانه با برنامه‌هایی مثل بدون توقف بتواند کمک کند که مساجد همچون گذشته محور وحدت، یکپارچگی و مرکز توجهات و گرایش‌های اقشار مختلف مردم شود، هم انقلاب بیمه است هم کشور، هم نظام و هم نسل آینده، چراکه اگر مسجد در حاشیه قرار گرفت ما نمی‌دانیم باید با چه چیز جای مسجد را پر کنیم.     


نوشته شده در   پنجشنبه 23 آبان 1398  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode