ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 10 فروردين 1403
جمعه 10 فروردين 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 22 آبان 1398     |     کد : 190004

روزهایی که بوی ”برادری” می‌دهد برادری

چه لفظ زیبا و دلنشینی است. غم‌خوار، همدل و پشتیبانی که همواره در کنارت بوده و در مقابل بی احترامی و زبان درازی‌ها از تو دفاع می‌کند.

ایسنا/آذربایجان شرقی برادر، چه لفظ زیبا و دلنشینی است. غم‌خوار، همدل و پشتیبانی که همواره در کنارت بوده و در مقابل بی احترامی و زبان درازی‌ها از تو دفاع می‌کند. برادری که اسلام از آن یاد می‌کند، پیوند خونی ندارد اما رابطه‌ای دیرین در پوست و استخوان مسلمانان پدید آورده که نمایان گر عشق و محبت الهی است.

زمانی که دنیا، در انتظار حامل آخرین دین از سوی خداوند متعال نشسته بود، پیام‌آور این دین الهی در روزی از روزهای ماه ربیع الاول سال 53 قبل از هجرت در مکه و در خانه‌ی پدربزرگش چشم به جهان گشود تا منجی مردم جاهل عرب باشد. پدرش عبدالله بن عبدالمطلب و مادرش آمنه بنت وهب بود و در زمان 40 سالگی و در مکانی که به باور مسلمانان «غار حرا» خطاب می‌شود از سوی خداوند تبارک و تعالی به پیامبری مبعوث شد و 23 سال به طور پنهانی و آشکار، مردم را به اسلام دعوت کرد. 

پژوهشگر مسائل دینی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اختلاف بین نظرات اهل تشیع و تسنن در خصوص روز ولادت نبی مکرم اسلام (ص)، بیان کرد: بیشتر منابع اهل سنت  12 ربیع الاول را به عنوان روز ولادت پیامبر(ص) می‌شمارند و 17 ربیع الاول نیز روز مولود پیامبر (ص) به باور شیعیان است؛ هرکدام از این دو مذهب در تاریخ مدنظر خود، میلاد پیامبر اکرم (ص) را جشن می‌گیرند. 

حجت الاسلام رحیم قربانی با بیان این‌که در زمان میلاد نبی اکرم (ص) 30 نوع حادثه در جهان رخ داد، خاطرنشان کرد: تمامی بت‌های کعبه در مقابل چشمان کافران شکسته شده و ابلیس و دارودسته آن از آسمان‌ها رانده شدند، آتشکده پارس که از 1000 سال پیش همواره روشن بوده در آن شب خاموش شد، دریاچه ساوه خشک شد، لرزه‌های متعددی نیز بر ایوان کسرایی مداین وارد آمد. 

وی با اشاره به گذر یک ستاره از سمت شرق به غرب آسمان در شب تولد نبی اکرم (ص)، افزود: این اتفاق، یکی از پیشگویی‌های زرتشتی، یهودی، ایران، حجاز و خاور میانه در خصوص نشانه تولد آخرین پیامبر و حامل آخرین دین الهی بود که باعث شد تا بزرگان یهود و نصارا از تمامی شهرهای حجاز به سمت مکه آمده و در خانه عبدالمطلب، نوزاد را ببینند و پس از بررسی علائم پیشگویی شده در کتب کهن و قدیمی شهادت دادند که نوزاد متولد شده آخرین پیامبر خداوند است. 

معاون پژوهش جامعة ‌المصطفی العالمیة واحد تبریز در خصوص اعمال روز ولادت پیامبر(ص)، اظهار کرد: غسل در این روز مستحب بوده، نماز دورکعتی، صدقه، خیرات و روزه فضیلت بسیار بالایی دارد، زیارت پیامبر (ص) و زیارت امیرالمونین (ع) نیز در این روز توصیه شده است. 

وحدت به معنای گذشت از نقص‌های سایر مذاهب و اصلاح امور مسلمانان 

وی با بیان این‌که وحدت به معنای بخشش و گذشت از نقص‌های مذاهب دیگر و اصلاح امور مسلمان همراه با مهربانی است، اظهار کرد: وحدت که به عنوان حفظ نظام اجتماعی مسلمانان مطرح است، در موضع مسلمانان در مقابل استکبار و تعالیم اسلامی نیز اهمیت بالایی دارد.

وی با اشاره به این‌که مفهوم «شیعه شدن سنی و سنی شدن شیعه» تعریف اشتباه وحدت از سوی افراطیون شیعه و سنی مطرح شده است، افزود: پیامبر اکرم(ص) و اهل بیت (ع) و در راس آن، امام علی (ع) سرمنشا اصلی وحدت مسلمانان هستند، با استناد بر روایتی، حضرت زهرا (س) می‌فرماید: خداوند اطاعت و پیروی از ما اهل بیت(ع) را سبب برقراری نظم اجتماعی در امت اسلامی و امامت و رهبری ما را عامل وحدت و درامان ماندن از تفرقه‌ها قرار داده است. 

به گفته‌ی این پژوهشگر مسائل دینی در روایت دیگری از کتاب اصول کافی خطاب به اهل بیت(ع)، آمده است: خداوند با شما نعمت‌های خود را برای مسلمانان تمام کرده و اختلاف، فرقه و جدایی را از بین برده و وحدت کلمه را به وجود آورده است. امیرالمونین علی (ع) نیز در کتاب نهج البلاغه، اختلاف فرقه‌ها را مذمت کرده و بیان فرمودند: وقتی خدا، پیامبر و کتابتان یکی است پس این اختلاف از کجاست؟ آیا خدا شما را امر به این اختلاف کرده یا شما را از وحدت نهی کرده است که از تفرقه و اختلاف تبعیت می‌کنید؟! 

وی با اشاره به احادیثی ادامه داد: امام علی (ع) می‌فرمایند خداوند دین شما را ناقص قرار نداده که از ما برای تمام شدن آن کمک می‌خواهید بلکه دین اسلام خودش کامل بوده و خدا آن را حفظ می‌کند پس بهتر است تا با وحدت خود، برای حفظ دین کمک کنید.  همچنین پیامبر اکرم (ص ) نیز  می‌فرمایند: مسلمانان با هم برادرند و هیچکس بر دیگری برتری ندارد، جز به تقوی.  رسول خدا (ص) می‌فرمایند: ای مردم، پروردگار شما یکی است «الله»، پدر همه شما یکی است «آدم»، و دین همه یکی است «اسلام»، و عربیت، پدر و مادر هیچ یک از شما نیست، بلکه آن هم یکی از زبان‌هاست و هر کس زبان عربی را بیاموزد، عربی است.

حجت الاسلام قربانی ادامه داد: با بررسی جهان اسلام و وحدت بین مذاهب، رسول خدا(ص) وحدت امت اسلامی را مطرح کرده است، بنا بر روایت‌ها، زمانی که پیامبر اکرم (ص) وارد مدینه شد، برای ایجاد وحدت و یکپارچگی بین مردم، صیغه اخوت و برادری خواند که در این راستا نزاع و جنگ بین افراد شهر را از بین برد.

دشمنان همواره به دنبال تخریب مذاهب اسلامی بوده‌اند 

معاون پژوهش جامعة ‌المصطفی العالمیة واحد تبریز، در این مورد افزود: خلفای عباسی به دفعات بسیاری، با گردآوری بزرگان و علمای مذاهب و فرقه‌های مختلف اسلامی سعی در تخریب مذاهب کردند و حتی این جریان در طول تاریخ و دوره‌های مختلف ایلخانیان و صفویه نیز ادامه داشت تا این‌که در دوره معاصر، جریانی به نام تقریب مذاهب بین اهل سنت با تلاش‌های سید جمال الدین اسدآبادی و شاگردان وی در مصر اتفاق افتاد. 

فتوایی که به شیعه اعتبار بخشید

حجت الاسلام قربانی با بیان این‌که در سال 1317 شمسی، شخصی به نام محمدتقی قومی یک بنیاد به نام دارالتقریب بین المذاهب الاسلامیه تاسیس کرد که آیت الله عظمی بروجردی آن را یک جریان برکتی دانست، گفت: طی مکاتبه‌ی شیخ شلتوت (یکی از اشخاص بزرگ دانشگاه الازهر قاهره) و بحث‌هایی که در خصوص وحدت مذاهب ردوبدل شده بود، منجر شد تا با حمایت آیت الله عظمی بروجردی و ورود سایر علما به این قضیه، فتوایی در سال 1324 شمسی از سوی شیخ شلتوت با مضمون اعتبار بخشیدن به مذهب شیعه امامیه در کنار مذاهب چهارگانه اهل سنت به عنوان یک مذهب اصلی صادر شد. 

وی با بیان این‌که پیش از صدور فتوا، شیعه بودن در مصر و سایر کشورهای مسلمان جرم محسوب می‌شد، متذکر شد: این فتوا منجر شد تا شیعیان، مدارس علمیه را آزادانه برگزار کرده و در کنار اهل سنت به اظهار نظر بپردازد که این جریان پس از انقلاب نیز ادامه پیدا کرد. 

نامگذاری هفته وحدت در ایران 

وی ادامه داد:  پس از انقلاب و در سال 64 به دستور امام (ره) روزهای بین 12 ربیع الاول تا 17 ربیع الاول را به نام هفته وحدت نامگذاری شد که در سال 69 نیز بنا به دستور مقام معظم رهبری مجمع تقریب مذاهب اسلامی تشکیل شد. 

وی با اشاره به تشکیل بنیاد تحقیقات علمی اسلامی ترکیه در سال 71 شمسی، بیان کرد: علما و محققان بزرگ شیعه و سنی در این بنیاد گرده هم آمده و در خصوص ضرورت‌های وحدت مسلمانان بحث می‌کنند، وحدت مسلمانان از نظر مبانی اسلامی، متون دینی، قرآن، سنت پیامبر (ص)، اهل بیت (ع) و تاریخ اسلامی مسلمانان اهمیت بسیاری دارد، زیرا وحدت بین مسلمانان یک استراتژی اسلامی است که از روز اول در جریان بوده که با مخالفان و موانعی زیادی نیز روبه رو شده است که در این راستا برطرف کردن موانع وحدت یک وظیفه محسوب می‌شود.

موانع ایجاد وحدت بین مسلمانان 

حجت الاسلام قربانی در خصوص اولین مانع وحدت بین مسلمانان، گفت: افراطی گری شیعه و سنی که شیوه‌ی نظام سلطه استکبار جهانی برای ادامه اختلاف بین مسلمانان است که در این راستا فرقه‌های مختلفی هم‌چون وهابیت را تقویت می‌کنند، هراس شیعه سازی سنی‌ها و سنی سازی شیعه‌ها یک عوام فریبی است که باید علمای دینی در این باره تلاش بسیاری انجام دهند. 

وی با بیان این‌که مسائل سیاسی، دومین مانع ادامه وحدت بین مسلمانان است، گفت: کشورهای استکبار در تلاش برای بهره برداری سیاسی و اقتصادی از اختلاف بین مسلمان‌ها هستند زیرا این اختلاف درآمد زایی بسیار کلانی برای کشورهای غربی و استکبار جهانی دارد. 

وی در خصوص مانع دیگر ایجاد وحدت بین مسلمانان، اظهار کرد: کشورهای سلطه گر با تحریک فرقه‌ها، جنگ و دعوا بین نژادهای مختلف ایجاد می‌کنند که این جریان قومیت گرایی و ملی گرایی افراطی منجر به کاهش وحدت بین مسلمانان می‌شود. 

این پژوهشگر دینی درخصوص راه‌های برطرف کردن این موانع، بیان کرد: با توجه به هویت اسلامی می‌توان مشترکات اسلامی بین فرقه‌ها شامل عقاید، احکام اسلامی و موازین اخلاقی اسلامی را تقویت کرد زیرا سه اصل از اصول پنجگانه اعتقادات اسلامی در تمامی مذاهب مشترک است به عبارت دیگر تمامی فرقه‌ها قائل به توحید، نبوت و معاد هستند در حالی که اصل امامت و عدل جزو فروعات عقاید اسلامی بوده که شیعه و برخی از فرقه‌های اهل سنت قائل به آن هستند. 

باید به مشترکات بین مسلمانان توجه کرد 

معاون پژوهش جامعة ‌المصطفی العالمیة واحد تبریز، ادامه داد: از بین واجبات اسلامی، نماز، حج، روزه و زکات در تمامی فرقه‌های اسلامی همراه با اختلافات جزئی وجود دارد و مسلمانان باید به سمت همین واجبات مشترک بروند، موازین اخلاقی مسلمانان نیز به عنوان اخلاق قرآنی، نبوی و اسلامی مطرح بوده و شامل ارزش‌هایی مانند برادری، اخوت، تقوا، تعاون و همیاری، احسان، عدل اجتماعی و مباحث مختلف است. 

وی تاکید کرد: حفظ حرمت جان و مال مسلمان و دوری از  ناسزا به مسلمانان جزو مباحث اخلاقی و زمینه‌ای بزرگ برای ایجاد وحدت است زیرا انسانی که معتقد به اخلاق پیامبری است هیچگاه به دیگران، عقاید و احکام مسلمانان و فرقه‌های دیگر توهین نمی‌کند به همین دلیل علما و مراجع بزرگ تقلید تاکید دارند که اهانت و ناسزاگویی به مقدسات فرقه‌های اسلامی شرعا جایز نیست.


نوشته شده در   چهارشنبه 22 آبان 1398  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
 
Refresh
SecurityCode