ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 10 فروردين 1403
جمعه 10 فروردين 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 21 آبان 1398     |     کد : 189979

در نشست "ترویج علم با رویکرد شناخت سرزمین ایران در حوزه اقلیم" اعلام شد

بیماری‌هایی که کودکان بر اثر تغییرات اقلیمی به آن‌ها مبتلا می‌شوند

در نشست "ترویج علم با رویکرد شناخت سرزمین ایران در حوزه اقلیم" به موضوع آسیب‌پذیری کودکان در برابر تغییر اقلیم پرداخته و عنوان شد که تغییر اقلیم و اثرات آن بر سلامت روان کودکان به شکل افسردگی بروز پیدا می‌کند.

در نشست "ترویج علم با رویکرد شناخت سرزمین ایران در حوزه اقلیم" به موضوع آسیب‌پذیری کودکان در برابر تغییر اقلیم پرداخته و عنوان شد که تغییر اقلیم و اثرات آن بر سلامت روان کودکان به شکل افسردگی بروز پیدا می‌کند.

به گزارش ایسنا، آرزو دهقانی، دانشجوی دکتری گروه سلامت در بلایا و فوریت‌های دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی  در نشست "ترویج علم با رویکرد شناخت سرزمین ایران در حوزه اقلیم" که امروز در مرکز تحقیقات سیاست‌ علمی کشور برگزار شد، با تأکید بر آسیب‌پذیری بیشتر کودکان در برابر تغییرات اقلیم و با اشاره به اینکه حضور کودکان در سه محیط خانواده، مدرسه و جامعه باعث می‌َشود آن‌ها بیشتر در معرض پیامدهای تغییر اقلیم باشند، اظهار کرد: به عنوان مثال در سیل اخیر ایران ۷ فوتی کودک و ۳۱۱ مجروح کودک داشتیم.

دانشجوی دکتری گروه سلامت در بلایا و فوریت‌های دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی خاطرنشان کرد: علت آسیب‌پذیری بیشتر کودکان در برابر تغییرات اقلیمی این است که هنوز سیستم ایمنی بدن کودکان تکامل پیدا نکرده و از نظر فیزیکی از توانمندی فیزیکی کافی برخوردار نیستند.

دهقانی افزود: بیشترین بیماری‌هایی که کودکان بر اثر تغییرات اقلیمی به آن‌ها مبتلا می‌شوند، اسهال، بیماری‌های تنفسی، مالاریا و بیماری‌های عفونی در زمان تولد نوزاد است.

وی سپس به ارائه مثال درباره این موضوع پرداخت و گفت: به عنوان مثال آسم و آلرژی کودکان در فصول گرم و طولانی، بیشتر شده و در مناطقی که آتش‌سوزی‌های وسیع روی می‌دهد نیز، وجود خاکستر به ریه کودکان آسیب می‌زند.

دانشجوی دکتری گروه سلامت در بلایا و فوریت‌های دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: ۴۵ درصد از فوت‌های زیر پنج سال به علت سوء تغذیه هستند و سطوح بالای دی اکسید کربن در هوا باعث می‌َشود روی، پروتئین و آهن موجود در مواد غذایی کاهش پیدا کند.

دهقانی افزود: استرس‌های روانی یکی از نمودهای تغییرات اقلیمی بر روی سلامت روانی افراد است که در بزرگسالان به صورت اسکیزوفرنی و در کودکان به شکل افسردگی بروز می‌کند.

نیازمند تغییر تکنولوژی در حوزه اقلیم هستیم

به گزارش ایسنا، منا خالقی، مشاور ملی سازمان بهداشت جهانی محیط زیست نیز با اشاره به اقدامات ایران در مقابله با تغییر اقلیم گفت: نیازمند تغییر تکنولوژی برای حل مشکلات حوزه تغییر اقلیم هستیم.

وی با بیان این‌که تغییر اقلیم منشا انسانی دارد و از انسان صنعتی به این سو، استفاده از گازهای گلخانه‌ای زیاد شده است، دو عامل اصلی در تغییر اقلیم را دما و بارش عنوان کرد و گفت: برخی تهدیدهای تغییر اقلیم اثرات آن بر سلامت از جمله مرگ و میر ناشی از آب و هوا و بیماری‌های واگیر و غیرواگیر، اثرات بر کشاورزی، جنگل‌ها (تغییر در ساختار جنگل‌ها، جابه‌جایی محدوده جنگل‌ها و سلامت و باروری آنها) اثرات بر منابع آبی، مناطق ساحلی، اثرات بر گونه‌های حیوانی عنوان کرد.

وی با تاکید بر آنکه تغییر اقلیم بزرگترین خطر جهانی برای سلامت در قرن ۲۱ به شمار می‌آید، اظهار کرد: گرما، آلودگی، دگرگونی حشرات، آلرژی‌ها، خشکسالی، سیل، از دست رفتن محصول، جنگ و غیره عواملی هستند که به صورت مستقیم و غیرمستقیم بر سلامتی تاثیر می‌گذارند.

مشاور ملی سازمان بهداشت جهانی محیط زیست تغییر اقلیم را نیازمند تغییر تکنولوژی دانست و گفت: برای حل مشکلات حوزه تغییر اقلیم نیازمند تکنولوژی با سرعت "رشدِ نمایی" هستیم. (رشدِ نمایی یک کمیت یا تابع ریاضی وقتی رخ می‌دهد که آهنگ رشد آن متناسب باشد با مقدار تابع در هر لحظه. تابعی که رشد نمایی دارد، با آهنگی که پیوسته رو به افزایش است، افزایش می‌یابد.)

خالقی ادامه داد: دو روش مقابله با تغییر اقلیم کاهش اثرات و انتشار گازهای گلخانه‌ای و سازگاری با آنها است که راهکارهایی همچون مصرف بهینه انرژی، روش‌های ترسیب کربن، استفاده از انرژی‌های باد، کاهش آلودگی هوای شهری و صنعتی، مدیریت آب و زمین، مدیریت پسماند، پایش و حفاظت از منابع طبیعی و جانداران و مدیریت شهری هوشمند ذیل راهکار سازگاری قرار می‌گیرد.

وی سیستم پاسخ به بحران کارآمد، سیستم هشدار سریع در زمان آلودگی هوا، اثرات جوی و سیستم پایش سلامت انسان‌ها، حیوانات، آبزیان و گیاهان را از دیگر راهکارهای سازگارانه با تغییر اقلیم عنوان کرد و افزود: کلان‌داده، توان پردازشی بالا، جهان شبکه‌ای مرتبط و نرم‌افزارها و داده‌های باز جزو عناصر تکنولوژی نمایی برای نجات محیط زیست و انسان به‌شمار می‌آیند.

خالقی در پایان خاطر نشان کرد: در پروفایل مربوط به تغییر اقلیم ایران که از سوی سازمان جهانی بهداشت و سازمان ملل تهیه شده، اقدامات ایران در حوزه تغییر اقلیم، برنامه ملی تغییر اقلیم، گزارشات ملی ارائه شده به کنوانسیون بین‌المللی تغییر اقلیم سازمان ملل متحد، اجرای پروژه‌های مرتبط با سازگاری سلامت با تغییر اقلیم، بررسی‌های اولیه آسیب‌پذیری سلامت در برابر تغییر اقلیم، سیستم یکپارچه پایش و پاسخ به بیماری‌ها و استراتژی‌های کاهش گازهای گلخانه‌ای عنوان شده و استفاده از انرژی‌های پاک، بیمارستان‌های سبز و کنترل گرد و غبار از اقدامات خوب کشورمان برای مقابله با تغییرات اقلیمی به شمار می‌آیند.


نوشته شده در   سه شنبه 21 آبان 1398  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
 
Refresh
SecurityCode