ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 6 ارديبهشت 1403
پنجشنبه 6 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 19 آبان 1398     |     کد : 189958

معاون دانشگاه اسلامی باندونگ اندونزی:

تفسیر المیزان؛ یعنی اعتدال و میانه رویی دینی و دینداری

راسخان انور گفت: خوشحال هستم که بدلیل عنوان پایان نامه دکتری خود با تفسیر المیزان علامه طباطبائی آشنا شدم. این تفسیر عبارت است از اعتدال و میانه رویی دینی و دینداری.

راسخان انور گفت: خوشحال هستم که بدلیل عنوان پایان نامه دکتری خود با تفسیر المیزان علامه طباطبائی آشنا شدم. این تفسیر عبارت است از اعتدال و میانه رویی دینی و دینداری.

به گزارش خبرگزاری مهر، در سمینار اهمیت تفسیر قرآن و منابع آن در اندونزی و ایران که با استقبال دانشجویان و برخی اساتید مواجه شده بود، راسخان انور معاون دانشگاه اسلامی باندونگ و وحی الدین  و علی مسرور رئیس و معاون دانشکده اصول الدین دانشگاه اسلامی دولتی سونان گونونگ جاتی باندونگ نیز حضور داشتند و سخنرانی کردند.

در این برنامه در ابتدا علی مسرور معاون دانشکده اصول الدین در خصوص اهداف برگزاری این سمینار مطالبی را بیان داشت و گفت: این موضوع برای اساتید و دانشکده اصول الدین دانشگاه بسیار حائز اهمیت است و آنان باید با تفاسیر قرآن کریم و اهمیت و جایگاه آن آشنا شوند و شاید یکی از دلایلی که امروز در جهان اسلام شاهد افراط گرایی هستیم ، فهم نادرست از قرآن و تفاسیر نادرستی است که به چاپ رسیده است و به همین دلیل این نوع سمینارها می تواند ما را در شناخت و درک درستی از تفاسیر کمک نماید. در ادامه وحی الدین ، رئیس دانشکده اصول الدین دانشگاه گفت: خوشحال هستیم که این مهم با حضور رایزن فرهنگی ج.ا.ایران برگزار می گردد و ایران همیشه از گذشته تا به امروز سرآمد علم و معارف اسلامی بوده است و در دورانی زبان فارسی به عنوان زبان علم و ادب در دنیا مطرح بوده است و در حال حاضر نیز ایران توجه ویژه ای به حوزه های دینی دارد و ازآنجائیکه موضوع بحث سمینار بسیار عالی است امیدوارم مباحث سخنرانان بتواند انگیزه دانشجویان و حتی اساتید را جهت تحقیق و توسعه بحث ایجاد کند و برای آنان سودمند باشد .

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: اینکه در فضاهای مجازی و برخی محافل شنیده می شود که قرآن ایرانیان متفاوت است  دروغی بزرگ و کذب است و باید بگویم خدمتی که ایرانیان در زمان های تاریخی خاص به اسلام کرده اند ستودنی است و بسیاری از تفاسیر قرآن در جمهوری اسلامی ایران برای خیلی از حوزه های تخصصی حالت مرجع را دارد و متاسفانه با حربه های اختلاف انگیز بین شیعه و سنی می خواهند این ارتباطات را قطع کنند تا کمتر از یکدیگر در حوزه های مختلف بهره مند شویم ولی آنان باید بدانند که مسلمانان واقعی براساس آموزه های قرآن می دانند که ما مسلمانان با هر گرایشی امت واحده هستیم.

سخنران بعدی راسخان انور معاون دانشگاه بود و او هم از برگزاری این سمینار بسیار مهم و ارزشمند سپاسگزاری کرد و گفت: تفسیر المیزان علامه طباطبائی من را با تفسیر باطنی قرآن آشنا کرد و خوشحال هستم که بدلیل عنوان پایان نامه دکتری خود با این مخزن ارزشمند آشنا شدم. تفسیر المیزان علامه طباطبایی عبارت است از اعتدال و میانه رویی دینی و دینداری. ایشان حتی از روایات اهل سنت استفاده کرده است و در انتهای تفسیر هر آیه یا آیات را اختصاص به بحث و بررسی روایات از جمله روایات اهل سنت می دهد.

درپایان این سمینار مهرداد رخشنده رایزن فرهنگی ج.ا.ایران در اندونزی ضمن قدردانی از مسوولین دانشگاه و همچنین  برگزار کنندگان و اساتید و دانشجویان حاضر در جلسه گفت: تفسیر از واژة فَسَرَ به معنای روشن کردن و آشکار ساختن است و در اصطلاح، عبارت است از: زدودن ابهام از لفظ مشکل و دشوار، که در انتقال معنای مورد نظر، نارسا و دچار اشکال است. همین نکته مرز بین تفسیر و ترجمه است؛ زیرا ترجمه در جایی است که معنای لغوی لفظ روشن نیست. ولی تفسیر در عین روشن بودن معنای لغت، هم چنان هاله‌ای از ابهام بر چهره ی آن نشسته است و اهمیت علم تفسیر هم می تواند از نظر موضوع آن باشد که  کلام خداوند است و سرچشمه ی تمام حکمت‌ها در آن است. و هم از نظر غرض و فایده که استوارترین و با برکت ترین علوم، علم تفسیر است، که فانی نمی‌شود.

این سمینار با پاسخ به سوالات به پایان رسید و رایزن فرهنگی ج.ا.ایران به هریک از سوال کنندگان به رسم یادبود یک جلد کلام الله مجید اهداء کرد.


نوشته شده در   يکشنبه 19 آبان 1398  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode