ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 6 ارديبهشت 1403
پنجشنبه 6 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 12 آبان 1398     |     کد : 189882

در نشست فرهنگی – اجتماعی؛

ریشه اصلی خشونت تبعیض است

در نشست فرهنگی ‌ اجتماعی که با موضوع خشونت و در سالن بصیرت دانشگاه محقق اردبیلی برگزار شد، مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان اردبیل اظهار کرد: آموزه‌های دینی ما تربیت بدون خشونت را مورد تاکید قرار داده و آنهایی که به این ابزار متوسل می‌شوند، قطعا از مبانی دینی و شرعی فاصله گرفته و عمل آنها سنخیتی با این آموزه‌ها ندارد.

به گزارش نصر به نقل از ایسنا، در نشست فرهنگی ‌ اجتماعی که با موضوع خشونت و در سالن بصیرت دانشگاه محقق اردبیلی برگزار شد، مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان اردبیل اظهار کرد: آموزه‌های دینی ما تربیت بدون خشونت را مورد تاکید قرار داده و آنهایی که به این ابزار متوسل می‌شوند، قطعا از مبانی دینی و شرعی فاصله گرفته و عمل آنها سنخیتی با این آموزه‌ها ندارد.

حجت‌الاسلام مهدی ستوده با بیان اینکه سازمان بهداشت جهانی ریشه بسیاری از رفتارها را در قالب زیستی، اجتماعی و معنوی می‌داند، خاطرنشان کرد: در 6 ساحه سواد جهانی تعریف می‌شود که از جمله آن سواد عاطفی، ارتباطی، تربیتی، رسانه‌ای، مالی و یارانه‌ای است که در این حوزه انسان متعهد و اخلاق‌مدار می‌تواند نقش‌آفرین اصلی باشد.

سرپرست تبلیغات اسلامی استان اردبیل توجه به راهبردها و راهکارها را در ریشه‌یابی خشونت و جلوگیری از این پدیده نامبارک یادآور شد و گفت: از آنجایی که پیامبر ما پیامبر رحمت و مهربانی است، انسان‌ها را به وحدت و همگرایی دعوت می‌کند و در بحث اخلاقیات ضروری است حسن و قبح عقلانی مسایل مختلف مورد توجه قرار گیرد.

ستوده بیان کرد: در مکتب اسلام خشونت و پرخاشگری مذمت شده و از همین روی در انتقال پیام و مهارت‌های زندگی نگرش انسان‌ها را باید به سمتی حرکت دهیم تا ضمن تکریم و احترام متقابل به صور زیربنایی خشونت و عوامل دخیل در آن کنترل و مهار شوند.

وی ادامه داد: کارکرد مدرسه، خانه، مسجد و سایر مکان‌ها محدود به عناوین خاص شده در حالی که بهتر است در این سه جایگاه به کودکان و نوجوانان خود فضیلت‌ها و شایسته‌ترین اخلاق اسلامی آموزش داده شود.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان اردبیل ریشه اصلی خشونت را تبعیض و فاصله طبقاتی اعلام کرد و گفت: هیچ مسئولی محل زندگی و تحصیل فرزندش را در محله پائین شهر قرار نمی‌دهد و تا زمانی که فاصله طبقاتی وجود داشته باشد، خشونت در جامعه انکارناپذیر است.

 

هنر در اعتدال جامعه موثر است

مسئول نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه‌های استان اردبیل نیز به برگزاری جلسات متعدد با محوریت طلاق و خشونت در سال‌های گذشته و علت‌یابی پنجاه‌گانه در این زمینه اشاره و اظهار کرد: حتی این راهکارهای پیشگیرانه به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شده که بهتر است با بازنگری در آن نتایج حاصل شده به صورت ملموس عملیاتی شود.

حجت‌الاسلام حسنی بیان کرد: واقعیت‌های هنر و زیبائی‌های آن که در حقیقت پیام دینی و قرآنی را به مردم منتقل می‌کند، به درستی و با ابزار موثر مطرح نشده که بهتر است کارشناسان این حوزه با محور قرار دادن هنر به تولید آثار فاخر قرآنی و حکایت‌های درس‌آموز مکتب اسلام اقدام کنند.

وی ادامه داد: هم در قرآن کریم و هم کلام اهل بیت ویژگی اهل بهشت گذشت و عفو اعلام شده و بر همین اساس ما باید بیش از هر زمان دیگر به این موضوعات و مسایل توجه کنیم.

محمد سیمزاری از صاحبنظران عرصه فرهنگ و هنر نیز گفت: به دلیل بها ندادن به علوم انسانی و غفلت از عرصه فرهنگ ما امروز نتوانستیم توان و قدرت خود را در این عرصه نشان دهیم و به جای آنکه فرهنگ ما آینده سیاست را رقم بزند، این سیاست است که فرهنگ ما را تحت تاثیر قرار داده است.

وی خاطرنشان کرد: بسیاری ار مدیران فرهنگی ما به قدرت و تاثیرگذاری این عرصه ایمان ندارند و تنها با روزمرگی و پژوهش‌های ویترینی سعی می‌کنند ایام را بی‌ثمر سپری کنند، در حالی که در عرصه شعر، موسیقی، تئاتر، سینما و ... به راحتی می‌توان با تولید آثار فاخر آسیب‌های اجتماعی را کاهش داد.

مدیر انجمن سینمای جوان استان اردبیل نیز بیان کرد: مطالعه را امروز فدای فضای مجازی کردیم و بسیاری از افراد فرصت تولید محتوا و مفاهیم جدید را ندارند و این به ضعف الگودهی در جامعه منجر شده است.

میردولت موسوی ادامه داد: اعتبارات حوزه فرهنگی دست برخی از نهادهاست که به جای برنامه‌ریزی و تولید آثار ارزشمند به هدررفت آن اقدام می‌کنند که به عوض این هزینه‌کردهای زائد ما با تولید فیلم‌های یک دقیقه‌ای می‌توانیم در فضای مجازی موثر عکل کرده و به کاهش خشونت کمک کنیم.

رئیس حوزه هنری اردبیل نیز در این جلسه به تاثیرگذاری عوامل متعدد و پیچیده در تولید آسیب‌های اجتماعی اشاره کرد و گفت: بهتر است به شکل بسته فراگیر به این آسیب‌ها و علل تاثیرگذار در کاهش آن دقت کنیم تا زمینه برای کسب موفقیت در مهار آسیب‌های اجتماعی اتفاق بیفتد.

امیر رجبی تصریح کرد: به دور از مباحث دانشگاهی و آکادمیک بهتر است عوامل دخیل در آسیب‌های اجتماعی با میزان تاثیرگذاری آنها احصاء شود تا به صورت منطقی و درست برنامه‌ریزی عملیاتی را در کاهش آنها شاهد باشیم.


نوشته شده در   يکشنبه 12 آبان 1398  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode