ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 6 ارديبهشت 1403
پنجشنبه 6 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 28 مهر 1398     |     کد : 189742

دریافت مهریه از پدر همسر امکانپذیر است؟

گاهی اتفاق می‎افتد که هنگام عقد ازدواج و در سند ازدواج و یا حتی در قراردادی مستقل از عقدنامه پدرشوهر پرداخت مهریه را تقبل کرده است و یا ضمانت پسرش را کرده باشد که در صورت عدم پرداخت مهر از جانب فرزندش، خود ملزم به پرداخت آن است.

 گاهی اتفاق می‎افتد که هنگام عقد ازدواج و در سند ازدواج و یا حتی در قراردادی مستقل از عقدنامه پدرشوهر پرداخت مهریه را تقبل کرده است و یا ضمانت پسرش را کرده باشد که در صورت عدم پرداخت مهر از جانب فرزندش، خود ملزم به پرداخت آن است.

گاهی زوج ها در زندگی زناشویی به مشکلات بسیاری برمی‎خورند و کار به جدایی و طلاق کشیده می‎شود. البته در موارد متعددی حتی زوجه قبل از طلاق نسبت به مطالبه و اجرای مهر خود مبادرت می‌ورزد و قانون زوج را به پرداخت مهریه مکلف می‌سازد. مهریه حقی است که قانون به زن داده است و شوهر وظیفه دارد در هر زمانی که زن درخواست کرد، نسبت به پرداخت آن اقدام لازم را به عمل آورد. قانونگذار مرد را ملزم به پرداخت مهریه کرده است و در صورت عدم اجرای این وظیفه در قانون، مجازات حبس در نظر گرفته شده است. در مجله دلتا در خصوص این موضوع که مطالبه مهریه از پدر شوهر در چه شرایطی امکانپذیر است پرداخته شده است. در ادامه با ما همراه باشید.

مهریه
آیا پدر همسر نسبت به مهریه زن مسئولیتی دارد؟

اگر مردی اموالی داشته باشد زن می‌تواند از طریق تقدیم دادخواست به دادگاه مهرش را دریافت کند و در صورتیکه مرد اموالی نداشته نباشد، وی می‌تواند با دادن دادخواست اعسار  از دادگاه تقاضای تقسیط کند. منتهی گاهی این سوال ایجاد می‎شود که در صورتیکه مرد فقیر باشد و استطاعت پرداخت مهریه را نداشته باشد امکان گرفتن مهریه از پدر شوهر وجود دارد؟ در پاسخ به این پرسش باید به این نکته توجه کرد که پدر شوهر هر چقدر هم از نظر مالی غنی و ثروتمند باشد از نظر قانونی تکلیفی برای پرداخت مهریه پسرش ندارد. در واقع مهریه تعهدی است که شوهر در قبال همسرش کرده است و مطلقا ارتباطی به اطرافیان او ندارد. اما گاهی اتفاق می‎افتد که هنگام عقد ازدواج و در سند ازدواج و یا حتی در قراردادی مستقل از عقدنامه پدر شوهر پرداخت آن را تقبل کرده است و یا ضمانت پسرش را کرده باشد که در صورت عدم پرداخت از جانب فرزندش، خود ملزم به پرداخت آن است. که در این شرایط زن می‌تواند با توجه به آنچه پدر شوهر تعهد کرده است برای مطالبه آن به او مراجعه کند.
ضمانت اجرای عدم پرداخت مهر توسط پدر شوهر

در صورت مطالبه مهریه از پدر شوهر که پرداخت مهریه را ضمانت کرده است و عدم پرداخت مهریه توسط وی و نیز در شرایطی که ضامن (پدر شوهر) نتواند ادعای اعسار خود را ثابت کند و حتی عدم اثبات ادعای اعسار از پرداخت یکجای مهریه و یا عدم پرداخت اقساط مهریه در صورت تقسیط توسط دادگاه ، زوجه می‎تواند تقاضای بازداشت ضامن تا زمان پرداخت مهریه را از دادگاه داشته باشد. دادخواست مطالبه مهر از پدر شوهر (ضامن ) می‌تواند همزمان با مطالبه مهریه از بدهکار اصلی (زوج ) به دادگاه خانواده مطرح شود و نیازی نیست تا عدم پرداخت مهریه توسط شوهر به اثبات برسد و سپس علیه ضامن اقدام نمود.

مهریه

 
در صورت فوت شوهر، زن می‎تواند از مهر را از پدر شوهر مطالبه کند؟

اگر شوهر فوت کند در صورتی که اموالی از وی باقی‌مانده باشد زن می‌تواند مهریه خود را از ارث یعنی اموالی که از شوهر به جای‌مانده است ، وصول کند. اما باید به این موضوع توجه داشت که اگر شوهر فوت کند و مالی از خود به ارث نگذاشته باشد ، پدر شوهر و سایر وراث موظف به پرداخت مهریه زن نیستند . اساسا بر طبق قانون وراث تکلیفی به پرداخت بدهی‌های متوفی که بیشتر از ارث است ندارند.
مطالبه مهریه از سهم‎الارث شوهر

شایان ذکر است که اگر پدر شوهر یا هر شخص دیگری که شوهر از او ارث می‌برد فوت کند و سهم‌الارثی به شوهر تعلق گیرد در این فرض زن می‌تواند از سهم‌الارث شوهر، به عنوان مهریه خود درخواست نماید . در این حالت زن می‌تواند از طریق دادگاه مطالبه مهریه کند.


نوشته شده در   يکشنبه 28 مهر 1398  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode