ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 10 فروردين 1403
جمعه 10 فروردين 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 25 مهر 1398     |     کد : 189696

روز شمار تاريخ

پنجشنبه25مهر 1398-17صفر 1441-17اكتبر2019

تأسيس بانك اقتصادي ايران (1328 ش)

تأسيس بانك اقتصادي ايران (1328 ش)

تأسيس بانك اقتصادي ايران (1328 ش)
بانك اقتصادي ايران به صورت بانكي صددرصد ايراني و بدون حضور سهامداران بيگانه، در بيست و پنجم مهرماه 1338 ش با يكصد ميليون ريال سرمايه تأسيس گرديد. اين بانك به طور رسمي، بانك مجاز براي معاملات ارزي شناخته شده و هر نوع معاملات بانكي اعم از ارزي و ريالي را انجام مي‏داد. عمر اين بانك دوام چنداني نيافت و در حالي كه در اكثر كشورهاي اروپايي، آمريكايي و آسيايي كارگزاراني داشت، در سال 1341 ش منحل شد.

تولد "سلطان القُرّاء تبريزي" قاري شهير قرآن و دانشمند علم قرائت (1255 ق)

تولد "سلطان القُرّاء تبريزي" قاري شهير قرآن و دانشمند علم قرائت (1255 ق)
شيخ عبدالرحيم بن ابوالقاسم تبريزي معروف به سلطان القُرّا يا شاه قرآن خوانان در 1255 ق در تبريز به دنيا آمد. وي در علم تجويد در عصر خود استاد بود و شاگردان فاضلي در اين زمينه تربيت نمود. از تاليفات وي رساله‏اي است در علم تجويد به نام "دُرُّ المنثور" و رسايل ديگر. سلطان القرّاء پس از فراگيري اين علم نزد پدر، با شيخ شاميل داغستاني آشنا شد و هنگامي كه شيخ شاميل ارتشي فراهم آورده بود تا عليه روس‏ها قيام كند، وي براي همراهي با اين نهضت با شيخ شاميل به سوي داغستان عزيمت كرد. سپس به تبريز بازگشت و حوزه‏ي درسي جهت قرائت قرآن تشكيل داد و از آن زمان به برترين قاري قرآن كريم لقب يافت. سلطان القراء در سال 1336 ق در 81 سالگي درگذشت.

روز جهاني ريشه ‏كني فقر

روز جهاني ريشه ‏كني فقر

بدون ترديد فقر و نابرابري‌هاي اقتصادي از زمرة مهم‌ترين معضلات جامعه بشري است كه از جايگاه ويژه‌اي در بين ديگر مسائل اجتماعي برخوردار است. فقر از بنيادي‌ترين مشكلات و ناهنجارترين دردهاي زندگي انسان است كه با وجود پيشرفت و توسعه گسترده در جوامع بشري، ميزان آن نه تنها كاسته نشده بلكه بر طبق آمارهاي موجود در حال افزايش است. بخش مهمي از فقر در جهان معلول ظلم و بهره‌کشي و استعمار است. از ميان بيش از180کشور جهان حدود 25 کشور داراي بالاترين درآمد هستند. ايران در زمره کشورهاي با درآمد متوسط به بالا قرار مي گيرد. اما به رغم داشتن درآمد سرانه متوسط به بالا و همچنين اقدامات صورت گرفته در زمينه فقر زدايي و مبارزه با فقر ، بيش از 10 ميليون نفر از جمعيت ما زير خط فقر مطلق و بيش از 30 ميليون نفر آنها زير خط فقر نسبي به سر مي‌برند.

این روز در سال ۱۹۹۲ در سازمان ملل متحد ثبت شد.
 

اختراع تلگراف تصويري در فواصل دور (1906م)

اختراع تلگراف تصويري در فواصل دور (1906م)

تلگراف تصویری یا فوتوتلگراف دستگاهی است که با آن تصویر نوشته ها و اسناد به فاصله دور مخابره می شود. با اساس کار فرستنده و گیرنده تلگراف تصویری دستگاه نمابر (فاکس، فاکسی مایل یا پست تصویری) وسیله مخابره و انتقال نوشته، مکتوب و تصویر به نقاط دور به روش الکترونیکی است.

 


نوشته شده در   پنجشنبه 25 مهر 1398  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
 
Refresh
SecurityCode