ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 10 فروردين 1403
جمعه 10 فروردين 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 1 مهر 1398     |     کد : 189388

روز شمار تاريخ

دوشنبه1مهر 1398- 23محرم 1441-23سپتامبر 2019

روز بازگشايي مدارس

روز بازگشايي مدارس

روز بازگشايي مدارس

با آغاز سال تحصيلي در اول مهر، همه ساله ميليون‏ها دانش‏ آموز، به شوق آموختن دانش، روانه مدارس مي‏شوند. اين تكاپو جلوه زيبايي را به جامعه مي‏بخشد، گويي كه خوني تازه به رگ‏هاي حيات كشور اسلامي عزيزمان وارد شده است و اين چنين، تجسم پرمعنايي از نسل آينده به اذهان خطور مي‏كند. براي سازندگي، هيچ راهي مناسب‏تر از توجه عميق به امر مهم تعليم و تربيت نمي‏باشد. سرمايه‏گذاري بر روي انسان، به معناي سرمايه گذاري بر روي مولّد فن آوري است و امر آموزش و پرورش، يك سرمايه گذاري افزوده است، يعني هزينه‏اي كه صرف يك دانش‏آموز مي‏شود، سودي چند برابر خواهد داشت. آموزش و پرورش به طور مستقيم در تحول و پيشرفت ساير نهادهاي اجتماعي نيز نقش بنيادي و زمينه ساز دارد و ضعف و قوت اين نهاد، در نهايت به ضعف يا پيشرفت ساير نهادهاي اجتماعي منجر مي‏شود.

آغاز ثبت احوال و صدور شناسنامه به تصويب هيأت وزيران (1297 ش)

در شهريور 1295 ش، تصويب نامه‏اي مشتمل بر 41 ماده درباره آمار و ثبت احوال به تصويب هيئت وزيران رسيد ولي تا سال 1297 ش به اجرا در نيامد. در اين سال، ثبت احوال در وزارت داخله در تهران تأسيس شد و به تدريج در نقاط ديگر كشور توسعه يافت. در سال 1303ش، آيين نامه‏اي مفصل درباره سرشماري و جمع آوري آمارهاي گوناگون به تصويب هيئت وزيران رسيد. اداره ثبت احوال در آغاز "سِجِلِّ احوال" ناميده مي‏شد و گاهي تحت‏نظر شهرداري و گاهي، يكي از اداراتِ وزارت كشور محسوب مي‏گرديد. اين اداره در سال 1307، به نام اداره احصائيه و سِجلِّ احوال كل مملكتي ناميده شد و در سال 1316 به "اداره آمار و ثبت احوال" تغيير نام يافت. در خرداد 1318، قانون سرشماري به تصويب مجلس شوراي ملي رسيد و از آن تاريخ تا شهريور 1320، در 35 شهر، سرشماري به عمل آمد. در سال 1337، وظايف ادارات آمار و ثبت احوال از يكديگر تفكيك گرديد و تشكيلاتي با نام اداره كل ثبت احوال و نيز سازمان ثبت اسناد كشور تأسيس شد.

رحلت حكيم بزرگوار حاج "ملامحمد نراقي" عالم بزرگ شيعه (1297 ق)

حاج ملامحمد نراقي ملقب به عبدالصاحب معروف به حجت‏الاسلام فرزند ملا احمد نراقي از علماي بزرگ شيعه بوده است كه در علم كلام و فقه و اصول صاحب تأليف است وفات ايشان در سال 1297 ق در كاشان در حدود هشتاد سالگي واقع شد و نزد مدفن پدر بزرگوار خود به خاك سپرده شد. كتب انوارُالتوحيد در كلام، المَراصِد در اصول و مَشارقُ الاحكام در فقه از جمله آثار اين حكيم جليل مي‏باشند.

سالروز تخریب حرمین عسکریین علیهما السلام (1427ق)

سالروز تخریب حرمین عسکریین علیهما السلام (1427ق)

در بيست و سومين روز از ماه محرم1427 ق، اشغالگران و تروريستهاي مزدور آنان، در جنايتي هولناك، در شهر سامره، به تخريب حرم مطهر حضرت امام هادي(ع) و امام حسن عسكري(ع) دست يازيدند و لعن و ننگ و نفرين ابدي را براي خويش خريدند. همه مؤمنان و پيروان امامت و ولايت را در سال ياد اين فاجعه بي شرمانه دشمنان ايمان و امان، تسليت سزاوار باد و نابخرداني را كه گمان برده اند مي توانند با پليدي خويش، نور پاك حق و چراغ روشن دين و معنا را از شبستان دنيا محو كنند، هشداري گزنده روا باد كه پُف ناچيزشان، توان به خاموشي كشاندن چلچراغ حقايق را ندارد و اين گونه تلاشهاي مذبوحانه به اندازه سر سوزني قادر نيست عشق و ولاي رهروان راه خدا را در پيمايش كوچه هاي روشن و خيابانهاي آفتابين راهبري معصومان تاريخ- كه از زبان همه پاكان بر آنان درودي فراوان نثار باد- اندكي بكاهد. نه ما، كه همه آزادگان، همه تاريخ و همه ذرات گيتي، چنين بدانديشي ها و كوته نگري ها را محكوم مي كند و ما با تجديد ميثاق با امامان والا مقام خويش، سر در راه عشق و جان در راه پيروي آنان مي گذاريم و براي همه عالمان زشتي آفرين و تباهي طلب، ننگ و نكبتي و دور باد از رحمت خالق يكتا را از پيشگاه او مي خواهيم!

كشف سياره "نپتون" توسط دو دانشمند فرانسوي (1846م)

كشف سياره "نپتون" توسط دو دانشمند فرانسوي (1846م)

نپتون هشتمين سياره منظومه شمسي است كه در 23 سپتامبر سال 1846م توسط يوهان گوتفريد گاله، منجم آلماني، رصد گرديد. وي براساس محاسبات دانشمندان قبل از خود، موفق به كشف اين سياره گرديد. قبل از وي دو دانشمند فرانسوي كه جان كاوچ آدامز و اوريان لووديه نام داشتند ضمن مشاهده ومطالعه در مورد "اورانوس" ديگر سياره منظومه شمسي، با توجه به تند و كند شدن حركات آن در مدار خويش، به وجود سياره‏اي ديگر در كنار آن پي بردند. از اين‏رو، هر دو دانشمند به محاسبه محل احتمالي سياره‏اي پرداختند كه آن را نديده بودند و وجود آن را احتمال مي‏دادند. آن‏ها سپس نتايج محاسبات خود را به رصدخانه برلين فرستادند و توسط دانشمندان آن محل آن كشف گرديد. مدت گردش اين سياره به دور خورشيد 165 سال و قطر متوسط آن، در حدود 4940 كيلومتر است و فاصله آن از خورشيد 4497 ميليون كيلومتر است. نپتون داراي دو قمر مي‏باشد و طول شبانه روز آن بر حسب ساعت زمين، 15/7 ساعت است.

درگذشت "اوريان لووريه" منجم فرانسوي و كاشف سياره نپتون (1877م)

درگذشت "اوريان لووريه" منجم فرانسوي و كاشف سياره نپتون (1877م)

اوريان ژان ژوزف لووريه، منجم برجسته فرانسوي در نوزدهم فوريه 1811م در فرانسه به دنيا آمد. وي پس از طي تحصيلات خود، در ابتدا به آزمايش‏هاي شيمي پرداخت ولي پس از آشنايى با علم نجوم، به ستاره‏ شناسي علاقه‏مند گرديد و تحقيقاتي درباره مريخ و اورانوس انجام داد. لووريه ضمن محاسبات دقيق خود موفق شد تا در سال 1843م، وجود يك سياره را در منظومه شمسي ثابت كند و مكان آن را با تقريبي كمتر از يك درجه، در مكان تعيين شده معين نمايد. اين سياره بعدها شناسايي شد و نپتون نام گرفت. كشف سياره نپتون، از روي محاسبات صِرف، جنجال فراواني به پا كرد و لووريه را به شهرت فراوان رساند. وي در سال 1854م به مديريت رصدخانه پاريس منصوب شد و سرانجام در 23 سپتامبر 1877م در 66 سالگي درگذشت.


نوشته شده در   دوشنبه 1 مهر 1398  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
 
Refresh
SecurityCode