ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 31 فروردين 1403
جمعه 31 فروردين 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 31 شهريور 1398     |     کد : 189366

روز شمار تاريخ

یکشنبه31شهریور 1398- 22محرم 1441-22سپتامبر 2019

آغاز هفته دفاع مقدس

آغاز هفته دفاع مقدس

آغاز هفته دفاع مقدس 
31 شهريور سالروز شروع جنگ تحميلي از سوي رژيم بعث عراق عليه جمهوري اسلامي ايران، به عنوان آغاز هفته دفاع مقدس نامگذاري شده است. دوران هشت سال دفاع مشروع امت سلحشور ايران در حفظ و اعتلاي نظام مقدس اسلامي و حراست از مرزهاي عزّت و شرف اين مرز و بوم، به مثابه يكي از حساس‏ترين و بارزترين برهه‏هاي حيات راستين اين ملت، همچون نگيني تابناك، تا هميشه زمان، بر تارَكِ تاريخ حماسه و ايثار و پايداري آزادگان جهان مي‏درخشد. دفاع امت اسلامي ايران در برابر تجاوز همه جانبه دشمنان اسلام، در تاريخ افتخارآفريني مبارزات حق‏طلبانه يك ملت سترگ، فروزان خواهد بود. پايداري ايران اسلامي كه برخاسته از روح وحدت و ايمان بود، در سايه هدايت‏هاي رهبر انقلاب اسلامي، حضرت امام خميني(ره) شكل گرفت و باعث احياي يك مكتب سازنده و نهضت‏هاي آرمانگرا و ايدئولوژي جهانگير شد. دفاع مقدس ما در زمينه‏هاي مختلف سياسي، نظامي، اجتماعي، فرهنگي و... توانست معادلات جهاني معمول را بر هم زَنَد و تحليل‏هاي مادي دنياپرستان را نقش بر آب سازد. اين حادثه عظيم، بي‏شك در ياد ملت بزرگ ايران خواهد ماند و غرور و سرافرازي و حماسه‏آفريني را در نسل‏هاي بعد بر جاي خواهد گذاشت. جنگ تحميلي عراق عليه ايران 2887 روز به طول انجاميد كه طي آن هزار روز نبرد فعال صورت گرفت كه 793 روز حمله از سوي رزمندگان اسلام بود و 207 روز از سوي ارتش متجاوز بعثي. در طول جنگ شمار 381 هزار و 680 نفر از نيروهاي دشمن كشته و يا زخمي شدند و 72 هزار نفر به اسارت نيروهاي اسلام درآمدند. در اين هشت سال 371 فروند هواپيما و 82 فروند بالگرد دشمن منهدم شد. 1700 دستگاه تانك و نفربر، 480 قبضه توپ و سه هزار و 363 دستگاه خودرو نظامي به غنيمت ايران درآمد و پنج هزار و 758 دستگاه تانك و نفربر، 532 قبضه توپ و پنج هزار و 152 دستگاه خودرو نظامي دشمن منهدم گرديد. مقاومت رزمندگان اسلام سبب شد تا ذخاير ارزي عراق كه در ابتداي جنگ، حدود سي ميليارد دلار بود، پس از شكست در عمليات بيت‏المقدس و فتح خرمشهر به صفر برسد و پس از پايان جنگ، اين كشور بيش از هفتاد ميليارد دلار بدهي داشته باشد.

حمله رژيم بعث عراق به جمهوري اسلامي ايران و آغاز جنگ تحميلي هشت ساله (1359 ش)

حمله رژيم بعث عراق به جمهوري اسلامي ايران و آغاز جنگ تحميلي هشت ساله (1359 ش)
در بعد از ظهر 31 شهريور 1359 رژيم بعثي عراق پس از بيست ماه مقدمه‏چيني، مرزهاي ايران اسلامي را مورد تجاوز قرار داد. در اين روز، سه فروند ميگ 23 عراق، فرودگاه بين‏المللي مهرآباد تهران را مورد حمله قرار دادند و بدين ترتيب، جنگ و تجاوز عراق عليه ايران به اشاره و حمايت آمريكا و دولت‏هاي غربي آغاز شد. هرچند عراق تا قبل از 31 شهريور، با 736 مورد تجاوز به حريم جمهوري اسلامي ايران، خوي توسعه طلبانه خود را آشكار كرده بود. هم‏زمان با تهران، فرودگاه‏هاي نظامي و بين‏المللي تبريز، شيراز، همدان، دزفول و اصفهان نيز مورد حمله هواپيماهاي دشمن قرار گرفت. در آن زمان، طه ياسين رمضان در مجله "الثوره" ارگان حزب بعث عراق اعتراف نمود كه: "هدف از جنگ، مسأله چند صد كيلومتر زمين نيست، بلكه هدف، سرنگوني و انهدام جمهوري اسلامي ايران است". جنگ تجاوزگرانه رژيم بعثي عراق عليه ايران نزديك به هشت سال ادامه يافت و سرانجام در روز 29 مرداد 1367 شمسي بدون آن كه رژيم عراق به اهدافش رسيده باشد، آتش‏بس رسمي بين ايران و عراق برقرار گرديد.

ايراد نطق تاريخي آيت ‏اللَّه "خامنه ‏ای" رييس وقت جمهوري اسلامي ايران در سازمان ملل (1366 ش)

ايراد نطق تاريخي آيت ‏اللَّه "خامنه ‏ای" رييس وقت جمهوري اسلامي ايران در سازمان ملل (1366 ش)
حضرت آيت‏اللَّه خامنه‏اي رييس وقت جمهوري اسلامي ايران با شركت در چهل و دومين اجلاس مجمع عمومي سازمان ملل متحد نطق تاريخي خود را بيان كردند. ايشان در سخنراني خود، ديدگاه‏هاي جمهوري اسلامي ايران را درباره مسائل مختلف بيان و از عملكرد خيانت‏آميز دولت آمريكا در قبال ملت مسلمان ايران در نيم قرن گذشته، به ويژه پس از پيروزي انقلاب اسلامي، شديداً انتقاد نمودند. همچنين ايشان به تشريح علل و اهداف رژيم عراق براي آغاز جنگ و جنايات بي‏شمار اين رژيم و نظاميان آن بر ضد مردم مسلمان، مظلوم و بي‏دفاع ايران پرداختند. اين سخنان در حالي صورت مي‏گرفت كه مدتي قبل از آن، قطعنامه 598 شوراي امنيت به تصويب رسيده و عراق نيز در نهايت ضعف و درماندگي، آن را پذيرفته بود. از اين رو، نطق تاريخي آيت‏اللَّه خامنه‏اي در سازمان ملل، نقش مهمي در خنثي كردن تبليغات سوء دشمنان عليه جمهوري اسلامي و روشن ساختن افكار عمومي جهان داشت.

آغاز نخستين جشنواره فيلم دفاع مقدس (1369 ش)

آغاز نخستين جشنواره فيلم دفاع مقدس (1369 ش)
در چنين روزي در سال 1369 به پاس جانفشاني هاي رزمندگان پر توان اسلام در هشت سال دفاع مقدس و همچنين ارج نهادن به آثار هنري ساخته شده در اين حوزه ، نخستين جشنواره دفاع مقدس راه اندازي شد . اين جشنواره که بعدها مورد حمايت ارگان هاي دولتي و غير دولتي نيز قرار گرفت در حال حاضر در حوزه هاي فيلم ، تئاتر ، ادبيات و هنرهاي تجسمي با موضوع دفاع مقدس فعاليت مي کند .

تولد "حسن بن حسن" معروف به "ابن هیثم" رياضي‏دان شهير اسلام و جهان (354 ق)

تولد "حسن بن حسن" معروف به "ابن هیثم" رياضي‏دان شهير اسلام و جهان (354 ق)
ابوعلي حسن بن حسن بن هيثم ابن هيثَم در سال 354 قمري به دنيا آمد. وي فيزيكدان بود و توصيفات او درباره‏ي چشم انسان، مخاط خارجي، قرنيه، شبكيّه و عنبيّه قابل توجه است. ابن هثيم تأليفاتي درباره‏ي هيأت، هندسه‏ي كائنات جَو، منطق، حساب، طبّ و تشريح دارد. اختراع ذره‏بين نيز از اوست. وي در دوره‏ي خليفه‏ي فاطمي مصر به نام الحاكم باللَّه زندگي مي‏كرد كه از ترس اين خليفه، خود را به ديوانگي زد و پس از مرگ الحاكم، اظهار عقل نمود. ابن هيثم در دوران شكوفايى علوم در تمدن اسلامي مي‏زيست و از ميراث علمي عظيمي كه به دست دانشمندان برجسته‏ي مسلمان شرح و بسط داده شده بود، بهره‏ هاي بسياري برد. مهم‏ترين كتاب ابن هيثم "المَناظر" نام دارد كه اين اثر مورد استفاده كُپلر ستاره‏شناس آلماني نيز قرار گرفته است. ابن هيثم در سال 430 ق در 76 سالگي در قاهره درگذشت.

رحلت "شيخ طوسي" عالم شهير شيعه و مؤسّس حوزه‏ ي علميه ‏ي نجف اشرف (460 ق)

رحلت "شيخ طوسي" عالم شهير شيعه و مؤسّس حوزه‏ ي علميه ‏ي نجف اشرف (460 ق)
شيخ ابوجعفر محمد بن الحسن طوسي معروف به شيخُ الطّائفه از ستارگان درخشان جهان اسلام در سال 385 قمري در خراسان به دنيا آمد. در سال 408 قمري يعني 23 سالگي به بغداد كه مركز بزرگ علوم و فرهنگ اسلاميِ آن زمان بود مهاجرت نمود و تا پايان عمر در عراق ماند. وي مدت پنج سال ازمحضر درس شيخ مفيد مستفيض شد و 23 سال هم از خدمت سيدمرتضي شاگرد ارزشمند شيخ مفيد بهره‏مند گشت. شيخ طوسي پس از استادش سيد مرتضي، رياست علمي و فتوايى شيعه را بر عهده گرفت و به علت يك سلسله آشوب‏هاي به وجود آمده از سوي مخالفان، خانه و كتابخانه‏اش به تاراج رفت. شيخ كه خانه، كتاب‏ها و دست‏نوشته‏هاي خود را در بغداد از دست داده بود، به نجف اشرف مهاجرت كرد. او حوزه‏ي علمي جديدي را در آنجا به وجود آورد و پايه‏هاي استوار اين مركز بزرگ را بنا گذاشت به طوري كه پس از گذشت هزار سال از آن تاريخ، هنوز اصالت علمي خود را حفظ كرده و ديگر مراكز اسلامي را تغذيه‏ي فرهنگي مي‏كند. شيخ طوسي فقه را با نگارش كتاب "المَبسوُط" وارد مرحله‏اي جديد نمود، ولي دو اثر بسيار مهم ايشان با نام "تَهذيب" و "اِستِبصار" در كنار كتاب "كافي از كليني" و "من لايَحضُرُه الفَقيه از شيخ صدوق" كتب چهارگانه‏ي حديث شيعه را تشكيل مي‏دهند. شمار آثار شيخ طوسي به بيش از 50 جلد مي‏رسد كه التِبْيان في تفسير القرآن در 10 جلد، تَلْخيصُ الشّافي، كتابُ الابْواب و... از آن جمله‏اند. گذشته از آثار گرانبها و ارزشمند علمي، دانشوران بزرگي در حوزه‏ي درسي شيخ طوسي پرورش يافتند كه شمار آنان را افزون از سيصد دانشمند مجتهد نوشته‏اند. شيخ طوسي سرانجام در محرم سال 460 قمري در 76 سالگي رخ در نقاب خاك كشيد و در نجف اشرف به خاك سپرده شد.

وفات "ملاسعد تفتازاني" فقيه و دانشمند نامي مسلمان (792 ق)

مسعود بن عمر بن عبداللَّه خراساني هروي ملقب به سعدالدين، و معروف به ملاسعد تفتازاني در دهه‏ي دوم قرن هشتم هجري در خراسان به دنيا آمد. وي در فقه، اصول، تفسير، كلام، منطق و تمامي فنون ادبي و اكثر علوم متداول استاد كل بود و بر علوم زمان احاطه داشت. اِرشاد الحادي، اربعين، تَهذيب، المنطق و الكلام و شرح نهج‏البلاغه و نيز مختصر و مُطَوَّل از آثار اوست. برخي از كتب تفتازاني، هنوز هم در حوزه‏هاي علمي، تدريس مي‏شوند و مورد استفاده قرار مي‏گيرند.

آغاز جنگ چالدران بين پادشاهي ايران و امپراتوري عثماني (920 ق)

آغاز جنگ چالدران بين پادشاهي ايران و امپراتوري عثماني (920 ق)
پس از روي كار آمدن سلطان سليم اول به پادشاهي عثماني در 918 ق، وي اقدام به قتل عام بيش از چهل هزار تن از شيعيان نمود. در سال 920 ق جنگ سختي در چالدران روي داد كه به شكست شاه اسماعيل صفوي انجاميد و تبريز به دست عثماني افتاد. هرچند بر اثر مقاومت مردمي شاه عثماني مجبور به تخليه‏ي آذربايجان شد ولي اثر اين شكست تا آخر عمرِ شاهِ صفوي، او را مي‏آزُرد.

تولد "مايكل فارادِي" دانشمند شهير انگليسي و مخترع دينام (1791م)

تولد "مايكل فارادِي" دانشمند شهير انگليسي و مخترع دينام (1791م)
ميشل يا مايْكِل فارادِي، شيمي‏دان برجسته انگليسي در 22 سپتامبر 1791م در انگلستان به دنيا آمد. وي هر چند داراي تحصيلات رسمي نبود اما به سبب مطالعه مستمر و حضور در درس‏هاي برخي از اساتيد، گنجينه‏اي از اطلاعات علمي اندوخت تا اين‏كه در سال 1824م به عضويت انجمن سلطنتي انگليس پذيرفته شد و در سال بعد به مديريت آزمايشگاه اين انجمن دست يافت. فارادِي با تلاش خود چنان پيشرفت كرد كه به مقام استادي شيمي دست يافت. با اين حال، كار بزرگ او، در رشته برق بود. وي پس از تجارب فراوان دريافت كه يك آهن‏ربا قادر به توليد برق است و بر اين اساس، نخستين دينام برق را كه پيشرو دينام‏ها و مولّدهاي كنوني است اختراع نمود. فارادِي هم‏چنين قوانين الكتروليز مبني بر تجزيه عناصر شيميايى يك ماده به كمك جريان برق را تدوين كرد و براي اولين بار توانست همه گازها را به مايع تبديل كند. فارادِي در سال 1821م براي نخستين بار در تاريخ علم توانست انرژي الكتريكي را به انرژي مكانيكي تبديل كند. اين امر سر و صداي فراواني را به پا كرد و فارادِي را در شمار پيش‏گامان علم قرار داد. وي علاوه بر مطالعه درباره الكتريسيته، در رشته‏هاي علمي ديگر نيز تحقيق مي‏نمود. فارادِي هيچ گاه از اختراعاتش در جهت تجارت و سودجويى استفاده نكرد. او تنها به پژوهش‏هاي علمي علاقه‏مند بود و جنبه‏هاي ديگر براي فارادِي اهميت نداشت. مايكل فارادِي را به دليل اختراع و كشف اصول كلي مولدهاي برقي و مطالعه فراوان در زمينه الكتريسيته، پدر موتور الكتريكي و مولد برق لقب داده‏اند. مي‏توان ادعا كرد كه كليه صنايع برقي جهان، امروزه براساس قوانين فارادِي بنا شده‏اند. به پاس خدمات اين دانشمند بزرگ، يكي از واحدهاي مهم اندازه‏گيري الكتريسيته را فاراد نام‏گذاري كرده‏اند. تحقيقات تجربي در برق در 3 جلد و تحقيقات تجربي در شيمي و فيزيك از جمله آثار اوست. اين دانشمند انگليسي سرانجام در 25 اوت سال 1867م در 76 سالگي درگذشت.


نوشته شده در   يکشنبه 31 شهريور 1398  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode