ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 10 فروردين 1403
جمعه 10 فروردين 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : جمعه 29 شهريور 1398     |     کد : 189358

بزرگترین آتشفشان قمر"آیو" مشتری به زودی فوران می‌کند

گزارش‌ها نشان می‌دهد "لوکی" (Loki) که بزرگترین آتشفشان قمر"آیو" مشتری است به زودی فوران خواهد کرد.

گزارش‌ها نشان می‌دهد "لوکی" (Loki) که بزرگترین آتشفشان قمر"آیو" مشتری است به زودی فوران خواهد کرد.

به گزارش ایسنا، آیو (Io) نام یکی از قمرهای سیاره مشتری و یکی از اقمار گالیله‌ای است. آیو نزدیکترین قمر از اقمار گالیله‌ای مشتری به این سیاره است. آیو سیزدهمین جسم در سامانه خورشیدی بر پایه‌ی جرم و حجم است. این قمر از نظر اندازه اندکی بزرگتر از ماه است و با ۴۰۰ آتشفشان فعال، آیو فعال‌ترین جرم از نظر زمین‌شناختی در سامانهٔ خورشیدی محسوب می‌شود. علت فعالیت آتشفشانی بیش از حد آیو انرژی و اثر جزر و مدی مشتری و سایر اقمار گالیله‌ای این سیاره بر این قمر است.

لوکی بزرگترین آتشفشانی قمر آیو است و مشاهدات طی چند دهه اخیر به ما نشان داده است که لوکی در یک چرخه تناوبی فوران می‌کند. دانشمندان می‌گویند بر اساس مشاهدات قبلی ، این آتشفشان در طی چند روز آینده فوران خواهد کرد و احتمالاً از حالا از درون فعالیت فورانی آن شروع شده است. پژوهشگران چندی پیش نیز اعلام کرده بودند که احتمالا این آتشفشان در ماه سپتامبر سال جاری فوران خواهد کرد.

برخی از فوران‌های آتشفشانی آیو آنقدر شدید هستند که توده عظیمی از گاز و خاکستر را به ارتفاع ۵۰۰ کیلومتر به داخل فضا پرتاب می‌کنند. این اتفاق وقتی رخ می‌دهد که یک جریان مواد مذاب، لایه‌های سطحی دی‌اکسید گوگرد منجمد را تبخیر کند؛ یا گاز محلول موجود در ماگما با تشکیل حباب، توده‌های پرسرعت مواد مذاب را از سطح سیاره به خارج پرتاب کند.

آخرین فوران لوکی بین ۲۳ مه و ۶ ژوئن سال ۲۰۱۸ رخ داده است و این بدان معنی است که اگر چرخه فوران آن را ۴۷۵ روزه در نظر بگیریم احتمالا این فوران از ۹ سپتامبر  از درون آتشفشان شروع شده و ممکن است ۲۴ سپتامبر رخ دهد.


برچسب ها
نوشته شده در   جمعه 29 شهريور 1398  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
 
Refresh
SecurityCode