ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 10 فروردين 1403
جمعه 10 فروردين 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 21 شهريور 1398     |     کد : 189263

آیت الله جوادی آملی در عاشورای حسینی:

کسی که حسینی می‌اندیشد زیر بار ظلم نمی‌رود

آیت الله جوادی آملی گفت: بیان نورانی علی بن ابیطالب این است که «ستم را جز ملت فرومایه، تحمل نمی‌کند»، کسی که حسینی می ‌اندیشد زیر بار ظلم نمی رود.

آیت الله جوادی آملی گفت: بیان نورانی علی بن ابیطالب این است که «ستم را جز ملت فرومایه، تحمل نمی‌کند»، کسی که حسینی می ‌اندیشد زیر بار ظلم نمی رود.

به گزارش خبرگزاری مهر، آیت الله جوادی آملی در آغاز سخنانشان در عاشورای حسینی در بیان جهانی بودن دین اسلام، اظهار کرد: قرآن کریم همگانی و همیشگی است وحی و نبوّت خاندان عصمت و طهارت، کلّی و دائم است؛ یعنی برای همه در هر زمان و در هر زمین، اگر کتابی جهانی شد یعنی قلمرو زمانش الی یوم القیامه بود و قلمرو مکانش کلّ منطقه جهان بود حرف او باید جهانی باشد رهاورد او نه اختصاصی به یک ملت و مملکت داشته باشد و نه از شمولش اِبا داشته باشد. آن امری که می‌تواند جهانی باشد، اگر با گروه خاصی ساخته بود و با ملت دیگری هماهنگ نبود این کلی و دائم نیست همگانی و جهانی نیست، چون آنچه مشترک بین همه انسان‌هاست در نهاد همه نهادینه شده است ذات اقدس الهی انسان را بی‌سرمایه خلق نکرد لوح نانوشته به کسی نداد، کتاب مدوّنی در درون همه با قلم قدرت نوشت.

وی ادامه داد: این دین آمده تا همه مکتب‌ها را تعدیل کند آنچه حق است امضا کند آنچه باطل است طرد کند، جهانی فکر بکنیم. در سوره مدّثر دو جا ذات اقدس الهی دارد این حقوق بشر است این تکلیف بشر است، این تعلیم بشر است، این اختصاصی به یک قوم و نِحله و ملّت ندارد، بنابراین از همگانی و همیشگی بودن وحی قرآن از یک سو، از تصریح خدا در این سه سوره که این بر همه مکتب‌ها فائق است از سوی دیگر، معلوم می‌شود این کتاب، کتاب جهانی است.

این استاد برجسته حوزه علمیه قم به بیان وظیفه مسلمانان جهان اسلام چه حوزوی و چه دانشگاهی در قبال جهانی بودن این دین اشاره کردند و تصریح کردند: اینکه ذات اقدس اله، قرآن را به جهانی بودن معرفی می‌کند وظیفه ما را تبیین می‌کند؛ یعنی بکوشید هم جهانی فکر کنید، هم جهانی عمل کنید، هم تحمل افکار جهانی داشته باشید، هم بدانید در جهان چه خبر است، اگر این دین باید بر همه مکتب‌ها فائق باشد هم حوزه‌های ما موظف‌اند که مکتب‌های متنوّع غرب را به خوبی بشناسند، هم دانشگاه‌های ما عهده‌دارند که تمام مکاتب زنده غرب را بشناسند و بر قرآن عرضه کنند و با قرآن بسنجند و ضعف آنها را برطرف کنند و قوّت آنها را امضا کنند. این جمله خبری است که به داعی انشا القا کردند، یعنی اینکه، اگر خدا می‌فرماید این کتاب جهانی است یعنی جهانی فکر بکنید، یعنی بدانید که در جهان چه خبر است، چندین مکتب است و آنها را ارزیابی کنید. یکی از برجسته‌ترین کارهای جهانی، کار حسین بن علی است تنها مخالفت با اموی و مروانی نبود تنها مبارزه با سرزمین حجاز نبود.

وی ادامه داد: سالار شهیدان فرمود هر کس مثل من فکر می‌کند زیر بار ظلم نمی‌رود «مثلی لا یبایع مثل یزید بن معاویه» نفرمود من با یزید بیعت نمی‌کنم او با یزید بیعت نکرد یک چیز روشنی بود، شخصی بود، اما فرمود کسی که حسینی می‌اندیشد زیر بار ظلم نمی‌رود. بیان نورانی علی بن ابیطالب این است «ستم را جز ملت فرومایه، تحمل نمی‌کند» اینکه می‌بینید محرم چه در هند چه در غیر هند، چه در شرق چه در غرب همه جا نفوذ پیدا کرده برای اینکه حرف، حرف جهانی است. سالار شهیدان هم با خواندن آیات قرآن، نهضتش را اقامه کرده می‌بینید حرفی که حسین بن علی می‌زند حرف ملی و محلّی نیست، حرف منطقه‌ای نیست حرف بین‌المللی است.

آیت الله جوادی آملی در عاشورای حسینی با اشاره به آیاتی از قرآن کریم که سیدالشهدا(ع) در کربلا به آن استدلال کرده، به لزوم بکارگیری نیروهای متخصّص و متعهّد در نظام اسلامی اشاره و اظهار کرد: یک آیه‌ای را سالار شهیدان به آن استدلال کرده که این آیه فقط گفتهٴ خداست با زیرمجموعه کار الهی. خدا فرمود در کارگاه من از عرش تا فرش یک آدم بی‌عُرضه وجود ندارد، آن‌که من به او سِمت دادم چه در آسمان‌ها، چه در زمین، چه در بین‌الأرض و السماء من به کسی سِمت دادم و صنع دادم و مأموریت دادم که این دو عنصر محوری اداره را خوب بلد است: یکی تخصّص، یکی تعهّد؛در کارگاه من حتی مأموران جهنم هم متخصّص و متعهّدند که به احدی در جهنم ظلم نشود به همان اندازه که بد کردند. آسمانی‌ها را کسانی اداره می‌کنند که نه اهل اختلاس‌اند نه اهل نجومی؛ یعنی هم متدین‌اند، هم متخصّص‌اند، هم متعهّد. کسی که بیراهه می‌رود یا راه کسی را می‌بندد من او را مأمور جهنم نمی‌کنم چه رسد به مأمور بهشت، چه رسد به مأمور دنیا، چه رسد به مأمور حسابرسی، هیچ کس! این سخن خداست این سخن را سالار شهیدان استدلال می‌کند. کسی پیشنهاد داد من فلان کار را فلان خدمت را به شما می‌کنم حضرت این آیه را استدلال کرد فرمود: ﴿وَمَا کُنتُ مُتَّخِذَ المُضِلِّینَ عَضُداً﴾ من کربلایی می‌خواهم که هم متخصّص باشد در جهادشناسی و هم متعهّد باشد تا آخرین قطره خون. این استدلال، استدلال یک آدم معمولی نیست این استدلال یک حاکم نیست و هر کسی هم مجاز نیست که این‌طور استدلال کند این کلام خداست که در کارگاه من هر که هست متخصّص و متعهّد است.

این مفسر قرآن کریم بیان کرد: حسین بن علی (سلام الله علیه) هم می‌گوید در کربلای من هر که هست متخصّص و متعهّد است. قرآن کریم یک چوپان را ذکر می‌کند وظیفه چوپانی را و یک وزیر را ذکر می‌کند وظیفه وزارت را؛می‌گوید اگر چوپان است باید متخصّص و متعهّد در دامداری باشد، اگر وزیر است متخصّص و متعهّد در آن سِمت وزارت باشد. به شعیبِ پیغمبر گفت چوپان باید در دامداری نیرومند و در کار خودش امین و پاک، دستش پاک، چشمش پاک، قلبش پاک، قدمش پاک باشد این چوبانی «إِنَّ خَیرَ مَنِ اسْتَأْجَرْتَ القَوِی الأَمِینُ» القوی، الأمین یعنی متخصّص، متعهّد. اما در وزارت، وجود مبارک یوسف صدیق وقتی در دوران قحطی مصر خواست وزارت اقتصاد را به عهده بگیرد گفت مرا وزیر اقتصاد قرار بدهید «اجْعَلْنِی عَلَی خَزَائِنِ الأَرْضِ إِنِّی حَفِیظٌ عَلِیمٌ» متخصّصم، متعهّدم، دستم پاک، مغزم متفکّر. اگر دین بخواهد جهانی باشد باید هر کسی در هر زمان، در هر زمین، سِمتی دارد باید این دوتا کار را داشته باشد هم آن مسئول باید به چنین افراد سِمت بدهد، هم افراد با داشتن این دو ویژگی سِمت بگیرند تا کشور بشود.

وی در پایان به ذکر گوشه‌ای از مصائب سالار شهیدان و اهل بیت آن حضرت (علیهم السلام) در کربلا اشاره کرده و به ذکر مصیبت پرداخت.


نوشته شده در   پنجشنبه 21 شهريور 1398  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
 
Refresh
SecurityCode