ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 10 فروردين 1403
جمعه 10 فروردين 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 18 شهريور 1398     |     کد : 189229

قمه زنی، نتیجه‌ای جز وهن مذهب ندارد/باید اصالت عزاداری‌هایمان را حفظ کنیم

یک کارشناس مسائل مذهبی با تاکید بر حفظ اصالت عزاداری‌ها، گفت: قمه زنی، نتیجه‌ای غیر از وهن مذهب نداشته و جز ضربه زدن به مکتب عاشورا و دستگاه امام حسین(ع) نتیجه دیگری ندارد.

یک کارشناس مسائل مذهبی با تاکید بر حفظ اصالت عزاداری‌ها، گفت: قمه زنی، نتیجه‌ای غیر از وهن مذهب نداشته و جز ضربه زدن به مکتب عاشورا و دستگاه امام حسین(ع) نتیجه دیگری ندارد.
 
حجت‌الاسلام رسول برگی در گفت‌وگو با ایسنا، منطقه آذربایجان شرقی، با بیان این‌که باید اصالت عزاداری حفظ شده و طبق سنت ائمه(ع) برگزار شود، افزود: سوگواری برای حضرت سیدالشهدا از ابتدای خلقت شروع شده و حضرت آدم و سپس باقی پیامبران و ائمه اطهار(ع) برای مصیبت امام حسین(ع) سوگواری کرده‌اند.
 
وی با تاکید بر این‌که تاریخ و سابقه بسیاری در رابطه با سینه زنی و عزاداری داریم، گفت: نقل شده که بعد از وفات پیامبر(ص)، مردم بر سینه‌هایشان کوبیده و سوگواری ‌کردند، از این‌رو سینه‌‌زنی‌ها و سوگواری‌ها و مراسم‌های عزاداری از اهل بیت(ع) برایمان مانده است که باید اصالت آن را حفظ کرده و طبق سنت انجام دهیم.
 
وی با تاکید بر این‌که هیچ مطلب و روایت مستندی در مورد قمه زنی از اهل بیت(ع) وجود ندارد، گفت: تنهاترین مسئله‌ای که در این رابطه نقل می‌کنند بر این اساس است که حضرت زینب با دیدن سر بریده برادرش، از شدت تأثر سر خود را به چوب محمل کوبید و خون از زیر مقنعه اش جاری شد؛ این نقل نیز مستند نبوده و بعد از 350 الی 400 سال بعد از شهادت امام حسین(ع) مطرح شده و تا 400 سال بعد از شهادت امام حسین(ع) نقلی از این‌که حضرت زینب سرش را به محمل کوبیده نبود.
 
این کارشناس مسائل مذهبی با تاکید بر این‌که باید امروز توجه کنیم که نتیجه اعمالی چون قمه زنی چیست؟ افزود: زمانی که یک جوان اروپایی تشنه مرام و معرفت امام حسین(ع) شده و می‌خواهد در این رابطه تحقیق کند، با جست‌وجوی کلمه عاشورا به زبان لاتین(Ashura)، فقط تصاویری از قمه زنی و خون‌ریزی‌ را مشاهده کرده و دلزده می‌شود.
 
وی در این خصوص خاطرنشان کرد: دشمنان و به ویژه وهابیت که نهضت عاشورا را خطری برای خود می‌دانند، از این صحنه‌ها بهره‌برداری‌های بسیاری می‌کنند.
 
وی ادامه داد: در روزهای اخیر به مناسبت روز جهانی علی‌اصغر، در دانشگاه محمد بن صعود کنگره‌ای برگزار کرده و عنوان کردند که «ایاکم و العالمیة علی الاصغر»؛ بترسید از اینکه علی اصغر جهانی شود، در این رابطه نیز راهکارهایی ارائه داده و تاکید کردند که باید آنقدر تحریف، بدعت و خرافات به عزاداری‌های محرم وارد کنیم تا کسانی که می‌خواهند عاشورا و علی اصغر را بشناساند، با دیدن ان بدعت‌ها و خرافات از مکتب عاشورا دلزده شوند.
 
حجت‌الاسلام برگی وی به برخی تحریف‌های دشمنان در رابطه با عزاداری‌های محرم اشاره کرد و افزود: جالب است که در لندن، تف انداختن بر زمین مشمول جریمه است، اما همه ساله در عاشورا یکی از خیابان‌های شلوغ لندن را می‌بندند و آمبولانس‌ها نیز در خیابان حاضر می‌شوند و اجازه می‌دهند یک عده به نام اباعبدالله الحسین(ع) قمه زنی کرده و خون ریزی کنند و سپس اینان را پانسمان می‌کنند!
 
وی تصریح کرد: دشمن می‌داند که برای بدبین کردن جوانی که هیچ شناختی از عاشورا و مکتب امام حسین(ع) ندارد، بهترین راه تحریف حقایق و معرفی شیعه با قمه زنی و خون‌ریزی است. در شبکه‌های وهابی برای تخریب چهره شیعه، تصویری از قمه زنی در محرم را منتشر کرده و زیر آن می‌نویسند: «یا اخی این عقلک؟ ای برادر عقلت را چه شده؟».
 
وی با بیان این‌که قمه زنی در محرم، بهترین خوراک برای شیعه لندنی بوده و این چنین موارد را با هیجان و شور بدون شعور برجسته می‌کنند، گفت: شبکه‌های معاند نیز در عاشورا تمامی صحنه‌های زیبا و معنوی آن را رها کرده و فقط قمه زنی بین الحرمین را منعکس خواهند کرد. حتی در تجمع میلیونی اربعین آن شکوه و عظمت و صحنه‌های زیبا را پنهان کرده و یک یا دو مورد قمه زنی پیدا کرده و با عنوان «زوار اربعین» منعکس می‌کنند.
 
رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان با تاکید بر این‌که این اقدام تقریبا از زمان صفویه به عزاداری‌ها وارد شد و پیش از دوران صفویه چیزی به نام قمه زنی در عزاداری‌ها وجود نداشت، افزود: به یقین دست‌هایی در آن زمان پشت پرده بوده و این عمل وهن‌آمیز را وارد عزاداری‌ها کرده است، استعمار پیر انگلیس نیز همواره در تلاش برای وهن مذهب بوده و این موضوع را در ایجاد فرقه وهابیت به دست مستر همفر (جاسوس انگلیس) و در کنار آن، ضربه زدن به مذهب شیعه می‌توان دید.
 
وی در رابطه با نذر به قمه زنی کردن نیز تاکید کرد: نذر به حرام، عملی حرام بوده و قابل قبول نیست، قمه زنی نیز با عقل در تضاد بوده و عملی حرام است، به جای چنین اعمالی، چقدر زیباست که خون خود را به بیماران نیازمند اهدا کرده و موجبات شادی یک انسان را فراهم کنیم و یا این خون‌ها را برای مبارزه با شمر زمان "صهیونیسم" نگه‌داریم.
 
دشمنان بصورت کارشناسی شده به دنبال منحرف کردن مکتب حسینی از ریل اصلی آن هستند
یک کارشناس مسائل مذهبی نیز در این رابطه به ایسنا گفت: عزاداری‌ها نباید موجب اذیت همسایه‌ها شود و همچنین نباید عزاداری‌ها به حدی طول دهیم که موجب آزار و اذیت بیماران و همسایه‌ها شود.
 
حجت‌الاسلام عزالدین تقی‌زاده با تاکید بر این‌که دشمنان بصورت کارشناسی شده تلاش می‌کنند که مکتب حسینی و عاشورا از ریل اصلی آن منحرف کنند، افزود: در این رابطه باید بسیار هوشیار و مراقب باشیم و در کنار حفظ اصالت عزاداری‌ها، اجازه ندهیم که عزاداری‌هایمان به انحرافات و آسیب‌های جبران ناپذیر آلوده شود.
 
وی با بیان این‌که باید عزاداری‌هایمان شور همراه با شعور بوده و در این رابطه به بحث امام زمان شناسی و تبعیت از ولی امر مسلمین توجه کنیم، متذکر شد: با تامل در ماجرای عاشورا نیز در می‌یابیم که عدم بصیرت مردم و عدم پاسداشت ولایت‌مداری علت اصلی شهادت امام حسین(ع) بود.
 
رئیس اداره اوقاف شهرستان شبستر در این خصوص تاکید کرد: باید در این عصر نیز مراقب باشیم و ولایت مداری را به صورت عملی و نه شعاری، در زندگی و امور خود جاری کنیم.


برچسب ها
نوشته شده در   دوشنبه 18 شهريور 1398  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
 
Refresh
SecurityCode