ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 7 ارديبهشت 1403
جمعه 7 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 16 شهريور 1398     |     کد : 189204

آموزه‌های عزاداری؛

نسخه گره گشای آسیب‌های فرهنگی اجتماعی

برافراشته شدن پرچم‌های ماه محرم در شهر، حال و هوای خاصی را در قلوب مردم ایجاد کرده و آنها را در دوشادوش یکدیگر برای سینه زنی قرار داده است.

برافراشته شدن پرچم‌های ماه محرم در شهر، حال و هوای خاصی را در قلوب مردم ایجاد کرده و آنها را در دوشادوش یکدیگر برای سینه زنی قرار داده است.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها - بیت اله احمدی؛ پرچم‌های عزای حسینی این روزها در هر کوی و برزن و خانه‌ای برافراشته شده است، با نزدیک شدن به اذان مغرب، در گوشه و کنار هر شهر و روستا، زمزمه‌های «یا حسین» به گوش می‌رسد، شیفتگان مکتب سالار شهیدان با حضور در پای منبرهای سخنرانی و مجالس روضه خوانی به یاد مصیبت‌های کوفه تا شام کاروان مصیبت دیده اهل بیت (ع) اشک می‌ریزند.

به گفته شهید آوینی «عجب رازی در رمز کربلا نهفته است؛ کربلا آمیزه کرب است و بلا و اگر پیروان سرور آزادگان جهان باور دارند که «کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا» پس باید هر روز را عاشورا بدانند و گامی برای رفع مشکلات اجتماعی و نابرابری‌ها بردارند و چه سنگین است در این میان مسئولیت عزاداران حسینی و پیروان عاشورایی و منتظران ظهور».

۸۰ درصد هیئات آذربایجان شرقی آداب عزاداری را رعایت می‌کنند

براساس پیمایش انجام شده از فعالیت هیأت‌های مذهبی، نشان می‌دهد هیأت‌های مذهبی تشکلی کارآمد در کاهش و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی هستند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی آذربایجان شرقی، در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به این موضوع، ابراز داشت: باید هم به محتوا و هم به شکل عزاداری امام حسین (ع) توجه کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین حسن شعبانی نسبت به سو استفاده دشمنان از آسیب‌های عزاداری هشدار داد و افزود: ما امروز در اتاق شیشه‌ای زندگی می‌کنیم و حرکات شیعیان در مقابل چشم تمامی انسانهاست و عزاداری برای حضرت سیدالشهدا در رصد دشمنان قرار دارد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان آذربایجان شرقی با بیان اینکه بیش از ۸۰ درصد هیئات مذهبی استان آداب عزاداری را رعایت می‌کنند، تاکید کرد: سنت‌های محلی در عزاداری بسیار محترم است اما تا جایی که موجب ایجاد مزاحمت برای عموم مردم نشود.

حجت الاسلام شعبانی گفت: برخی مداحان جوان، طوری مرثیه سرایی می‌کنند که شنونده متوجه حرف ایشان نمی‌شود، یا طبل و سنج‌هایی که در برخی هیئات مذهبی و دسته‌های عزاداری نواخته می‌شود، موجب می‌شود اصل شعر فهمیده نشود.

وی ضمن هشدار به هیئات های متخلف اذعان داشت: در جلسه‌های مختلف، موارد و آسیب‌های عزاداری به متولیان هیئات مذهبی و عزاداری بیان شده است و اگر مجوز برخی هیئات ابطال شد، گلایه مند نباشند.

به گفته مدیرکل تبلیغات اسلامی استان آذربایجان شرقی، اطلاعات هیئات مذهبی در سامانه اینترنتی طوبی ثبت می‌شود و این مجوز، دائمی نیست و در صورت عدم رعایت قوانین، مجوز آنها باطل می‌شود.

مسئولین هیئات مذهبی و مداحان و مبلغین باید هوشیار باشند چرا که سرمایه عظیم هیئات و عزاداری حسینی، امروز مورد طمع دشمن قرار گرفته است
حجت الاسلام شعبانی در بخش دیگری با بیان اینکه برخی رژیم‌های جعلی در عصر کنونی به مساله کربلا و انتظار متمرکز شده‌اند، گفت: آنها معتقدند اگر می‌خواهند مکتب اهل بیت (ع) را بی اثر کنند باید روی مساله محرم و انتظار تمرکز کنند و در ابتدا با ایجاد شبهه وارد شدند اما امروز با پرچم امام حسین (ع) وارد شده و سبک عزاداری انحرافی را ترویج می‌دهند.

وی با اشاره به اینکه برخی افراد با حمایت مادی از هیئات مذهبی برای تغییر محتوا تلاش می‌کنند، افزود: نقش طلاب و روحانیون که در هیئات مذهبی حضور پیدا می‌کنند بسیار مؤثر است تا آسیب‌های عزاداری را برای مردم تبیین کنند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی آذربایجان شرقی ادامه داد: مسئولین هیئات مذهبی و مداحان و مبلغین باید هوشیار باشند چرا که سرمایه عظیم هیئات و عزاداری حسینی، امروز مورد طمع دشمن قرار گرفته است.

مداحی رسانه اثرگذاری است

توانمندسازی هیأت‌های مذهبی، گسترش سواد رسانه‌ای و فرهنگی در بین هیأت‌های مذهبی، می‌تواند در رفع آسیب‌های اجتماعی مؤثر باشد، البته حضور کودکان و نوجوانان و نسل جوان در مجال عزاداری بهترین راهکار برای دور نگهداشتن آنها از آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی است.

مسئول بسیج مداحان سپاه عاشورا، در این باره به خبرنگار مهر گفت: مجالسی که برای ائمه اطهار (ع) در شهرها و روستاها برگزار می‌شود برای این است تا کودکان و نوجوانان برای حضور در این مجالس ترغیب شوند.

حسین قربانی افزود: عشق به اهل بیت (ع) و اباعبدالله الحسین (ع) در دل همه شیعیان زنده است و کودکان در آغوش والدین خود با لبیک یا حسین انس گرفته‌اند.

وی تاکید کرد: همایش شیرخوارگان حسینی که در اولین جمعه ماه محرم هرسال در اقصی نقاط دنیا برگزار می‌شود، تاسی گرفته از سرباز ۶ ماهه امام حسین (ع) است که بگوئیم خردسالان و فرزندان ما فدای مکتب حضرت سیدالشهدا هستند.

مسئول بسیج مداحان سپاه عاشورا در بخش دیگری با اشاره به اینکه عرصه مداحی به یک رسانه تبدیل شده است، اذعان داشت: امروز مداحی اهل بیت عصمت و طهارت یکی از بزرگترین رسانه‌های اثرگذار و چهره به چهره و رسانه‌ای زنده و اثرگذار است.

قربانی افزود: باید به جامعه مداحی و مداح در تراز انقلاب کمک کرد تا پیامشان گستره بزرگ‌تری را در بر بگیرد.

مسئول بسیج مداحان استان همچنین تصریح کرد: امروز نیازمند به عزاداری در مساجد و تکایا و حتی خیابان‌ها هستیم، اما رهبر انقلاب در توصیه به مداحان و هیئات، بر جایگاه خانواده تاکید کردند چرا که دشمن به دنبال تضعیف این نهاد است.

وی تاکید کرد: ماه محرم امسال با شعار «خودم و خانواده ام فدای امام حسین (ع)» برگزار می‌شود و این نشانگر این است که روضه و عزاداری حضرت سیدالشهدا باید از درون خانواده آغاز شود.

مسئول بسیج مداحان سپاه عاشورا گفت: گرچه فرهنگ ما به آپارتمانی در حال تغییر است اما جلسه‌های روضه خونی خانگی باید تقویت شود.

قربانی بر ضرورت نظارت بر جلسه‌های خانگی تاکید کرد و ادامه داد: برخی بانوان مداح در جلسه‌های خانگی، اقدام به بیان برخی نقاط کارشناسی نشده می‌کنند که باید نظارت دقیقی بر آنها صورت بگیرد.

وی اذعان داشت: هیئت‌ها نباید خالی از مبلغ باشد و هیئات مذهبی و عزاداری برای تقویت محتوا، از کارشناسان مذهبی و روحانیون بهره مند شوند.

به گفته مسئول بسیج مداحان استان آذربایجان شرقی روحیه حسینی باید در بین مردم تقویت شود، همانطور که در سیل برخی استان‌ها شاهد بودیم که بسیاری از هیئات مذهبی، اقدام به برپایی ایستگاه و کمپ کمک‌های مردمی کردند.

قربانی همچنین با اشاره به تلاش شبانه روزی دشمنان برای تضعیف فرهنگ حسینی گفت: یزیدیان زمان در تلاش هستند تا پرچم‌های حسینی را سرنگون کنند، تشیع لندنی و یا اسلام آمریکایی از اهداف دشمنان است که برای نفوذ به هیئات تلاش می‌کنند.

تدابیر انتظامی برای برقراری نظم عزاداری

همچنین معاون اجتماعی نیروی انتظامی استان آذربایجان شرقی، در گفتگو با خبرنگار مهر ابراز داشت: نیروی انتظامی در برقراری نظم و انضباط دسته جات حسینی در تمام ساعت‌های شبانه روزی در خدمت شهروندان است.

هاشم شعفی افزود: تدابیری برای ایام محرم اتخاذ شده که نیازمند مشارکت عمومی مردم است، در بخش برقراری امنیت، ایمنی دسته جات حسینی در اولویت برنامه‌های ما قرار دارد و همچنین جلوگیری از هرگونه راهبندان باید مورد توجه هیئات قرار بگیرد.

وی با ابراز رضایت از همکاری دسته جات حسینی با نیروی انتظامی تاکید کر: هرگونه عکس برداری هوایی باید با مجوز قبلی صورت بگیرد و با عوامل نیروی انتظامی همکاری تنگاتنگ داشته باشند.

اما گریه بر مصیبت‌های حضرت سیدالشهدا (ع) و یاران و خاندان آن حضرت در درگاه الهی، با حساب و کتاب‌های دنیوی قابل محاسبه نیست، باید توجه داشت این اشک‌ها و گریه‌ها زمانی تأثیرگذار خواهد بود که با امام شناسی و معرفت جویانه همراه باشد.

اگر عاشورا و کربلا در ۸ سال دفاع مقدس، پشتوانه‌ای بزرگ برای رشادت‌های رزمندگان و ایثارگری‌های جوانان بود، امروز نیز آموزه‌های عزاداری‌های ماه محرم می‌تواند گره گشای بسیاری از مشکلات اجتماعی و فرهنگی جامعه باشد.


نوشته شده در   شنبه 16 شهريور 1398  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode