ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 6 ارديبهشت 1403
پنجشنبه 6 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 4 شهريور 1398     |     کد : 189044

روز شمار تاريخ

دوشنبه4شهریور1398-24ذی الحجه1440-26آگوست 2019

افتتاح راه آهن سراسری ايران (1317 ش)

افتتاح راه آهن سراسری ايران (1317 ش)

افتتاح راه آهن سراسری ايران (1317 ش) 
اولين راه آهن ايران در حدود سال 1267 ش بين تهران و شهر ري به طول هشت كيلومتر توسط يك شركت بلژيكي احداث شد. در ساليان بعد نيز در نقاطي از كشور خطوط آهن نصب گرديد. اما اين ميزان راه آهن پاسخ گوي نيازهاي كشور پهناوري همچون ايران نبود. تا اين كه ساختمان راه آهن سراسري ايران در 23 مهر سال 1306 ش آغاز گرديد و در سوم شهريور سال 1317 به بهره‏برداري رسيد. طول راه آهن سراسري ايران در سال 1317 ش، 1392 كيلومتر بود كه بندر امام خميني(ره) (شاهپور سابق) را در جنوب از طريق اهواز، دزفول، اراك، قم، تهران، گرمسار، فيروزكوه، قائم‏شهر و بهشهر به بندر تركمن در شمال متصل مي‏كرد. طول خطوط آهن كشور در مرداد 1367 در حدود ده هزار كيلومتر بوده است.

درگذشت "مهدی اخوان ثالث" شاعر معاصر (1369 ش)

درگذشت "مهدی اخوان ثالث" شاعر معاصر (1369 ش)
مهدي اخوان ثالث كه "م.اميد" تخلص مي‏نمود در سال 1307 در مشهد به دنيا آمد. از 16 سالگي به شاعري پرداخت و بر اثر تشويق استادش، شوق بيشتري به شعر پيدا كرد. نخستين شعر او درباره توحيد و يكتايي خدا بود كه همان نيز باعث راهيابي او به انجمن ادبي مشهد گرديد. از 1327 ساكن تهران شد و به دبيري در مدارس پرداخت. او در سرودن شعر به سبك كلاسيك، در قصيده سرايي و غزل سرايي و سبك نو، طبع آزمايي كرده است. مهدي اخوان ثالث در اواخر عمر خود به عنوان استاد زبان و ادبيات فارسي در دانشگاه‏هاي تهران تدريس مي‏كرد. ارغنون، آخر شاهنامه، برگزيده شعرها و حريم سايه‏هاي سبز از جمله آثار اوست. مهدي اخوان ثالث از پيش كسوتان شعر امروز فارسي و به ويژه شعر حماسي و اجتماعي است. شعر اخوان ريشه در ادبيات گذشته ايران دارد كه هم از نظر زبان و هم از نظر مضمون، قوي و پربار است. او در شعرش كلمات زبان محاوره را به راحتي در كنار كلمات ادبي فاخر مي‏نشاند و از اين حيث، زبانِ غني و خاص خود را داراست كه در ميان شاعران معاصر، كاملاً مشخص است. در مجموع وي شاعري است داراي طبع و قريحه توانا كه به واسطه بهره‏گيري از فرهنگ ايران و ادب فارسي و آفرينش تركيبات تازه در شعر، اشعار زيبا و دلپذير فراواني خلق كرده است. مهدي اخوان ثالث سرانجام در 62 سالگي در تهران درگذشت و پيكرش در جوار آرامگاه حكيم ابوالقاسم فردوسي در طوس به خاك سپرده شد.

روز كارمند

روز كارمند
انگيزه نامگذاري چنين روزي ، قدرداني از كارمندان ارجمنديست كه كار را گرامي ميدارند و در سايه اين تفكر مي توانند محل كار خود را از اعتبار و احترام بيشتري برخوردار سازند .

روز قدس

روز قدس
روزقدس به عنوان ابتکار بزرگ حضرت امام خمینی همواره بر تارک تاریخ انقلاب باقی خواهد ماند و بر درخشش آن افزوده خواهد شد؛ زیرا این ابتکار بزرگ موجب شد که بار دیگر مسلمانان احساس کنند که می توانند بر معادلات جهانی تاثیر گذار باشند . بنیانگذاری روز قدس موجب شد، رژیم اشغالگر قدس و تمام حامیان آن بار دیگر احساس ترس کنند. زیرا از ابتدای تاسیس این دولت منحوس ، هیچگاه کسی در برابر آنها قد علم نکرده بود اما نامیدن آخرین جمعه ماه رمضان با نام روز قدس سبب شد که این دولت بداند که تمام مسلمانان یک پارچه در برابر آن قد علم کرده اند و حاضر نیستند از مواضع خود که همانا محو شدن این رژیم از صحنه روزگار است ،عقب نشینی کنند . این دولت منحوس از ابتدای تاسیس برای تمام ملت های مسلمان دستاوردی جز بدبختی وآوارگی را به دنبال نداشته است بنابراین تمام دولت های مسلمان باید تلاش کنند تا این دولت هرچه زودتر ازعرصه گیتی حذف شود و برای تحقق این هدف بهتر است که تمام مسلمین به صورت یکپارچه در این روزعلیه رژیم صهیونیستی شعار بدهند . مسلمانان در کنار محکومیت این دولت غاصب باید فجایع حقوق بشری که توسط این دولت رخ می دهد را برجسته کنند تا دنیا بفهمد که علت مخالفت مسلمانان با این دولت غاصب که سرزمین فلسطینی ها را به ناحق گرفته است چیست؟ بنابراین رسالت مسلمانان در این روز دوچندان می شود . مسلمانان ضمن شرکت در راهپیمایی روز قدس باید شعارهای ضد اسراییلی سر بدهند و تمام مسلمین فارغ از جناح بندی سیاسی در این روز شرکت کنند زیرا این روز نماد وحدت مسلمین است . این روز نباید به ابزاری برای نیل به اهداف سیاسی تبدیل شود یا اینکه افرادی تلاش کنند آن را به نفع خود مصادره کنند بنابراین از هر تلاشی که بخواهد صفوف به هم پیوسته مسلمانان را در هم شکند باید جلوگیری کرد .

روز مباهله‏ ي پيامبر اسلام(ص) با مسيحيان نجران(10 ق)

روز مباهله‏ ي پيامبر اسلام(ص) با مسيحيان نجران(10 ق)
در اين روز، رسول بزرگوار اسلام حضرت محمد(ص) تصميم گرفت تا با بزرگان مسيحيان نجران به مباهله بپردازد. در مباهله، طرفين، همديگر را نفرين مي‏كنند و براي طرفي كه راستگو نيست درخواست عذاب مي‏نمايند. هنگامي كه سران هيأت نمايندگي مسيحيان نجران، پيامبر اسلام را به همراهِ تنها چهار نفر از اهلِ بيتش شامل امام علي(ع) حضرت زهرا(س) و امام حسن و امام حسين(ع) مشاهده كردند، باتعجب دريافتند كه پيامبر به استجابت دعاي خود و همراهانش، اعتقاد راسخ دارد، از اين رو اسقُف نجران از رسول اكرم تقاضاي مصالحه و بخشش كرد و اين جريان، حقانيت اسلام و منزلت اهل‏بيت پيامبر را به روشني آشكار ساخت.

انگشتر بخشي حضرت اميرالمؤمنين(ع) در حال ركوع نماز

انگشتر بخشي حضرت اميرالمؤمنين(ع) در حال ركوع نماز
روز بیست و چهارم ذی الحجه در تاریخ اسلام، روزی بسیار مهم و سرنوشت ساز است، روزی است که بر اثر یک حادثه کوچک، ولی بسیار عظیم و دارای اهمیت، یکی از آیات الهی بر پیامبر صلی الله علیه و آله نازل شد. در اثر نزول همین آیه، پیامبر صلی الله علیه و آله پرده از یک مسئله بسیار مهم برداشت و جریان خاتم بخشی علی علیه السلام را به اطلاع مردم رساند. آیه ای که نازل شد، آیه ولایت بود و خبر مهم، اعلام ولایت و جانشینی امیرمؤمنان علیه السلام بود، که پیامبر صلی الله علیه و آله از سوی پروردگار، از این واقعیت خبر داد و پرده برداشت. خاتم بخشی امیرمؤمنان علیه السلام «انما ولیکم الله و رسوله و الذین آمنوا الذین یقیمون الصلاة و یؤتون الزکاة و هم راکعون»(1)؛ ولیّ شما تنها خدا و پیامبر اوست و کسانی که ایمان آورده اند ؛ همان کسانی که نماز را بر پا می دارند و در حال رکوع، زکات می دهند.

قیام سربداران خراسان به رهبری "شیخ حسن جوری" در نیشابور(737 ق)

قیام سربداران خراسان به رهبری "شیخ حسن جوری" در نیشابور(737 ق)
همزمان با حکومت مغول و پس از قتل عام‏های وسیعِ چنگیز و هلاکو، مردی روحانی به نام شیخ خلیفه مازندرانی، درصدد سازماندهی مردمی علیه مغولان برآمد. او در مسجد جامع سبزوار خانه کرده و در آن جا به وعظ و ارشاد پرداخت. رفته رفته، مردم به دورش گرد آمده و نسبت به اوضاع مسلمین آگاه گردیدند. روحانی نماهای درباری به واهمه افتاده و فتوا به قتل وی دادند. سرانجام سعید مغول دستور قتل او را صادر کرد و او را در مسجد، شهید کردند. شیخ حسن جوری شاگرد وی، راه شیخ خلیفه را دنبال کرد. او با اعلام بسیج عمومی، مردم مسلمان را سازماندهی کرده و مبارزه‏ی مخفی را آغاز نمود. یک بار فریاد برآورد: حاکم مغول زنانتان را می‏طلبد چه پاسخی می‏دهید؟ مردم گفتند: ما سربردار می‏نهیم و این ننگ را نمی‏پذیریم. و از این زمان بود که این قیام به سربداران مشهور شد. سرانجام برای نخستین بار، نهضتی در سراسر خراسان بر بنیاد تشیع علوی علیه استعمار خارجی و استبداد داخلی صورت گرفت و به پیروزی رسید.

استفاده از سلاح "توپ" براي اولين بار در جنگ بين انگلستان و فرانسه (1346م)

استفاده از سلاح "توپ" براي اولين بار در جنگ بين انگلستان و فرانسه (1346م)
در 26 اوت 1346م براي اولين بار در تاريخ، نيروهاي ارتش انگليس، جنگ‏افزار توپخانه را در جنگ كرسي كه با ارتش فرانسه روي داد به ميدان آوردند. در اين جنگ به دليل به كارگيري اين اسلحه سنگين توسط ارتش انگليس، فيليپ ششم پادشاه فرانسه با وجود برتري كمّي نيروهايش نسبت به انگليسي‏ها، در حالي كه در آستانه پيروزي بر دشمن بود، به سختي شكست خورد.

درگذشت "آنتوان فان ليونهوك" دانشمند هلندی و مخترع ميكروسكوپ (1723م)

درگذشت "آنتوان فان ليونهوك" دانشمند هلندی و مخترع ميكروسكوپ (1723م)
آنتوان فان ليونْهوك، دانشمند و محقق هلندي، در 24 اكتبر 1632م در خانواده‏اي تهي‏دست در هلند به دنيا آمد. وي از زمان كودكي، علاقه زيادي به كارهاي فني داشت و بيشتر اوقات، عدسي و آينه مي‏ساخت، تا اينكه با اين ذره‏بين‏هاي ساخته و پرداخته دست خود، ميكروسكوپ ساده‏اي ساخت و به وسيله آن، اشياء ريز را مورد مطالعه قرار داد. ليونهوك در اين زمان، علي رغم اينكه براي امرار معاش به سرايداري و خشكبارفروشي مشغول بود، با اين حال ميكروسكوپ را متوجه جهان موجودات ذره‏بيني كرد و آزمايش‏هاي گوناگوني با آن انجام داد. او براي اولين بار آب را در زير ميكروسكوپ آزمايش كرد و به وجود موجودات ريز ذره‏بيني در آب آلوده پي برد. او نه تنها موجودات ذره‏بيني را كشف كرد، بلكه به تجربيات با ارزش ديگري دست زد كه در تاريخ علم، بي‏سابقه بود كه مشاهده گلبول‏هاي قرمز خون و كشف اسپرماتوزوئيد يا سلول‏هاي جنسي مردان از آن جمله‏اند. در اين زمان بود كه انجمن سلطنتي لندن آنتوان ليونهوك را با اينكه تحصيلات مشخص و منظمي نداشت، به عضويت رسمي خود درآورد. او در سال 1674م به عنوان بزرگ‏ترين كشف، ميكروب‏ها را مشاهده نمود و يكي از اكتشافات مهم بشري را رقم زد. او انواع مختلف باكتري‏ها و جانوران تك‏سلولي را تشريح كرد و ابعاد آنها را محاسبه نمود. ليونهوك هم‏چنين براي نخستين بار در سال 1683م، تصويري از باكتري‏ها را روي كاغذ آورد و مراحل زندگي و توليد مثل آنان را مطرح واثبات نمود. در اين هنگام، آوازه شهرت ليونهوك عالم گير شد و مورد ستايش بسياري از بزرگان قرار گرفت. او تا آخرين روز حياتش، دست از كار و فعاليت نكشيد تا اينكه در 26 اوت 1723م در 91 سالگي درگذشت. كشف بزرگ ليونهوك تا زمان لويى پاستور، پزشك و ميكروب‏شناسي معروف فرانسوي، يعني تقريباً دو قرن بعد كاربردي نداشت و عملاً مسكوت باقي مانده بود. ميكروسكوپ آنتوان ليونهوك هرچند دستگاه ساده‏اي بود كه عدسي بسيار كوچكي داشت، ولي اين اختراع گامي بود براي آيندگان. به طوري كه با كوشش دانشمندان و پيشرفت تكنولوژي، ميكروسكوپ‏هاي الكترونيكي كنوني توانايي بزرگ‏نمايي چند صد هزار برابري اجسام ريز را دارا مي‏باشند.

تولد "آنْتوان لاوازيه" شيمي‏دان معروف فرانسوي (1723م)

تولد "آنْتوان لاوازيه" شيمي‏دان معروف فرانسوي (1723م)
آنتوان لاوازيه كاشف و دانشمند شهير فرانسوي و از بنيان‏گذاران علم شيمي نوين، در 26 اوت سال 1743م در پاريس به دنيا آمد. وي در ابتدا رشته حقوق را به پايان رساند ولي به دليل علاقه زياد به علوم پايه، وارد اين عرصه گرديد. از اين رو از جواني زير نظر استاداني ماهر، نجوم، گياه‏شناسي و شيمي و زمين‏شناسي را به خوبي فراگرفت و در 25 سالگي به عضويت فرهنگستان سلطنتي علوم برگزيده شد. از اين زمان بود كه تحقيقات خود را بر روي شيمي و فيزيولوژي متمركز نمود و به اكتشافات مهمي نائل آمد. لاوازيه در ضمن تحقيقات خود، هوا را تجزيه كرد و عناصر تشكيل دهنده آن را شناخت. او بدين ترتيب گاز اكسيژن و اهميت آن را در عمل احتراق كشف نمود و هم‏چنين موفق شد، هوا را از تركيب عناصر اوليه آن بسازد. او اولين كسي بود كه ثابت كرد حرارتي كه بدن دارد نتيجه احتراق كندي است كه به طور مداوم در بدن ايجاد مي‏شود. به مناسبت همين تحقيقات، او را بنيان‏گذار علم فيزيولوژي و بيوشيمي مي‏دانند. وي پژوهش‏ها و آزمايش‏هاي گسترده‏اي در علم شيمي انجام داد آزمايش‏ها، قانون بقا و پايندگي ماده را به اثبات رسانيد. به موجب اين اصل، هيچ چيز نه به خودي خود به وجود مي‏آيد و نه از بين مي‏رود. اين قانون پايه و اساس فرمول‏هاي مهم شيمي امروز است و طبق آن اگر دو يا چند عنصر با هم تركيب شوند، عناصر ديگري به وجود مي‏آيد كه وزنشان با وزن عناصر اوليه يكي است. لاوازيه نقش اكسيژن را در تنفس جانوران و گياهان بيان كرد و حرارت بدن را نيز اندازه‏گيري نمود. او تأليفات زيادي از خود بر جاي نهاده كه مي‏توان به آثاري هم‏چون ثروت‏هاي زيرزميني امپراتوري فرانسه، درباره منابع طبيعي و آب و هم‏چنين احتراق فسفر و گوگرد اشاره كرد. فعاليت‏هاي علمي لاوازيه گاه بر اثر اشتغالات فني و سياسي كه از طرف دولت به او ارجاع مي‏شد وقفه و ركود پيدا مي‏كرد. يكي از اين ماموريت‏ها، مسئوليت جمع‏آوري ماليات مردم فرانسه بود كه به او داده شد. اما پس از انقلاب كبير فرانسه، بر اثر جو سازي‏هايى كه عليه اين دستگاه صورت گرفت، مسئولان آن به صورت افرادي خون‏خوار و منفور معرفي شدند كه هم‏چون زالوهاي خون‏خوار خون مردم را مي‏مكيده‏اند و از آنها ماليات مي‏گرفته‏اند. لذا همگي را دستگير و محاكمه كردند. لاوازيه هم كه نتوانسته بود بي‏گناهي خود را در اين محاكمه جنجالي ثابت كند، محكوم به اعدام شد و سرانجام در روز هشتم مه 1794م، در 51 سالگي به زير تيغ گيوتين رفت.يكي از دانشمندانِ فرانسه، پس ازمرگ لاوازيه گفت: تنها يك لحظه وقت براي بريدن لاوازيه صرف شد و شايد تايك‏صد سال، زمان نتواند سر ديگري همانندش به وجود آورد.


نوشته شده در   دوشنبه 4 شهريور 1398  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode