ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : شنبه 1 ارديبهشت 1403
شنبه 1 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 3 شهريور 1398     |     کد : 189040

تلسکوپ "جیمز وب" چگونه کهکشان‌های دور را رصد می‌کند؟

ناسا در جدیدترین اظهار نظر خود در مورد تلسکوپ فوق‌العاده "جیمز وب" به نحوه رصد کهکشان‌های بسیار دور توسط این تلسکوپ پرداخته است.

ناسا در جدیدترین اظهار نظر خود در مورد تلسکوپ فوق‌العاده "جیمز وب" به نحوه رصد کهکشان‌های بسیار دور توسط این تلسکوپ پرداخته است.

به گزارش ایسنا و به نقل از ناسا، دانشمندان چگونه می‌توانند کهکشان‌های بسیار دور را که از دید قدرتمندترین تلسکوپ‌های فضایی نیز فراتر هستند، مورد مطالعه قرار دهند؟ آنها از تلسکوپ‌های کیهانی طبیعی به نام "لنزهای گرانشی" بهره می‌گیرند که در فیلم جدید که در زیر منتشر شده نشان داده شده است.

ستاره شناسان با استفاده از تلسکوپ فضایی "جیمز وب" مانند یک ماشین زمان، قادر خواهند بود میلیاردها سال به عقب بازگردند تا بدانند چگونه ستاره‌هایی مانند خورشید ما در جهان اولیه شکل گرفته‌اند.

اخترشناسان نور ذره بینی و بزرگ شده از کهکشان‌های بسیار دور که در اوج شکل گیری ستارگان منتشر شده است را بررسی می‌کنند.

تلسکوپ فضایی جیمز وب(James Webb-JWST) یک تلسکوپ فضایی است که قرار است جانشین تلسکوپ فضایی هابل شود. این تلسکوپ وضوح و حساسیت بسیار بالایی را در مقایسه با هابل فراهم خواهد کرد و گستره وسیعی از تحقیقات در زمینه‌های نجوم و کیهان‌شناسی را از جمله مشاهده برخی از وقایع و اجرام دوردست در جهان مانند شکل‌گیری و تکامل اولین کهکشان‌ها فراهم می‌کند.

اهداف دیگر این تلسکوپ عبارتند از فهم چگونگی شکل‌گیری ستارگان و سیاره‌ها و تصویربرداری مستقیم از سیاره‌های فراخورشیدی و نواخترها.

آینه اصلی JWST که عنصر بصری این تلسکوپ است از ۱۸ قسمت آینه شش ضلعی تشکیل شده که آینه‌ای با قطر ۶٫۵ متر را تشکیل می‌دهند. این آینه بسیار بزرگتر از آینه هابل با قطر ۲٫۴ متر است.

بر خلاف هابل که طیف‌های اشعه فرابنفش، طیف مرئی و مادون قرمز (۰٫۱ تا ۱ میکرومتر) را مشاهده می‌کند، JWST در محدوده فرکانس پایین‌تری از نور مرئی با طول موج بلند از طریق مادون قرمز (۰٫۶ تا ۲۷ میکرومتر) رصد خواهد کرد که به آن اجازه می‌دهد اجرام بزرگ انتقال به سرخ را مشاهده کند که برای هابل بیش از حد دور و بسیار قدیمی هستند.

این تلسکوپ باید بسیار سرد نگه داشته شود تا بتواند اشعه مادون قرمز را بدون تداخل دریافت کند، بدین منظور تلسکوپ در فضا در نزدیکی نقطه لاگرانژی خورشید قرار خواهد گرفت و یک آفتابگیر بزرگ آینه و دیگر قطعات تلسکوپ را در دمای زیر ۲۲۳/۲- درجه سانتی‌گراد نگه می‌دارد.

تلسکوپ جیمز وب توسط ناسا با مشارکت آژانس فضایی کانادا و آژانس فضایی اروپا توسعه داده شده است و به افتخار "جیمز ای. وب" که از سال ۱۹۶۱ تا ۱۹۶۸ به عنوان مدیر ناسا مشغول به کار بوده و نقش مهمی در برنامه فضایی آپولو داشته، نامگذاری شده است.

توسعه تلسکوپ جیمز وب در سال ۱۹۹۶ برای پرتاب در سال ۲۰۰۷ آغاز شد، اما پروژه تاخیرهای زیاد و هزینه‌های گزافی داشت و در سال ۲۰۰۵ طراحی دوباره شد. ساخت JWST در اواخر سال ۲۰۱۶ تکمیل شد و پس از آن مرحله آزمایش‌های گسترده روی آن آغاز شد.

ناسا در ماه مارس ۲۰۱۸ پس از انفجار آفتابگیر تلسکوپ در زمان شبیه‌سازی پرتاب، ارسال را به تأخیر انداخت. پرتاب در ژوئن ۲۰۱۸ پس از توصیه‌های یک هیئت بررسی مستقل دوباره به تعویق افتاد و در حال حاضر برای ماه مارس ۲۰۲۱ برنامه‌ریزی شده است.


برچسب ها
نوشته شده در   يکشنبه 3 شهريور 1398  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode