ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 31 فروردين 1403
جمعه 31 فروردين 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 26 مرداد 1398     |     کد : 188927

روز شمار تاريخ

شنبه26مرداد1398-15ذی الحجه1440-17آگوست 2019

آغاز بازگشت آزادگان سلحشور از بند رژيم بعثي پس از سال‏ها اسارت (1369 ش)

آغاز بازگشت آزادگان سلحشور از بند رژيم بعثي پس از سال‏ها اسارت (1369 ش)

آغاز بازگشت آزادگان سلحشور از بند رژيم بعثي پس از سال‏ها اسارت (1369 ش)
روز 26 مرداد سال 1369، ميهن اسلامي شاهد حضور آزادگان سرافرازي بود كه پس از سال‏ها اسارت در زندان‏ها و اسارتگاه‏هاي مخوفِ رژيم بعث عراق، قدم به خاك پاك ميهن اسلامي خود گذاشتند. در اين ميان ستاد رسيدگي به امور آزادگان كه در 22 مرداد 69 تشكيل شده بود به تبادل انبوه اسرا پرداخت. اين ستاد با مساعدت و همراهي ديگر دستگاه‏ها، تبادل حدود چهل هزار آزاده را با همين تعداد اسير عراقي انجام داد. آزادگان، با ايمان راسخ خود در برابر همه فشارهاي جسمي و روحي دشمنان ايستادند و روابط اجتماعي جامعه كوچك اردوگاهي خود را بر پايه اخلاق حسنه بنا نهادند و از شكنجه‏هاي مزدوران بعث هراسي به خود راه ندادند. آزادگان، صبورتر از سنگ صبور و راضي‏ترين كسان به قضاي الهي بودند. اينان سينه‏هايي فراخ‏تر از اقيانوس داشتند كه از همه جا و همه كس بريده و به خدا پيوسته بودند. آزاده ناميده شدند چون از قيد نفس و نفسانيات رهايي يافته بودند.

آغاز نهضت عباسيان با قيام "ابومسلم خراساني" عليه حكومت اُمَوي(129 ق)

آغاز نهضت عباسيان با قيام "ابومسلم خراساني" عليه حكومت اُمَوي(129 ق)
نهضت عباسي به سال 129 ه‍ . ق در خراسان توسط ابو مسلم رسماً اعلام موجوديت كرد. قبل از اين فعاليت‌هاي آنان از سال 118 توسط امام محمّد به طور كاملاً مخفيانه رهبري مي‌شد، ابو مسلم توانست همكاري اقوام يمني و ربيعه و نيز خوارج حروريه را جلب كند و به زودي بر سرزمين شرق تسلط يابد.

ولادت پيشواي دهم حضرت امام علي ‏النقي الهادي(ع) در مدينه(212 ق)

ولادت پيشواي دهم حضرت امام علي ‏النقي الهادي(ع) در مدينه(212 ق)
حضرت امام هادي(ع) دهمين چراغ فروزان هدايت، در نيمه‏ي ذي حجّه‏ي سال 212 ق در قريه‏اي در نزديكي مدينه به دنيا آمد. مادرش سَمانه معروف به سيّده مي‏باشد. ابوالحسن ثالث كنيه‏ي حضرت و هادي، نقي، مرتضي، فقيه، امين و متوكل، از القاب آن امام هستند. مُعتَصِم، واثق، متوكل، مُنتَصَر، مُستَعين و مُعتزّ از خلفاي دوران حيات امام هادي(ع) بوده‏اند. پنج فرزند براي آن حضرت ذكر شده است. امام هادي(ع) پس از شهادت پدر بزرگوار خود، در سن هشت سالگي به امامت رسيده و عهده‏دار ولايت مسلمانان گرديد. آن حضرت در همان دوران خردسالي، آن چنان از علم و هوشياري و كمالات فوق العاده‏اي برخوردار بود كه اطرافيان را حيران مي‏نمود. امام دهم، همچنين در راستاي انتشار مكتب تشيع به تربيت شاگردان متعددي پرداخت كه حضرت عبدالعظيم حَسَني، ابن سِكّيت اهوازي، ابوهاشم جعفري، جعفر بن سهيل و اسماعيل بن مهران از آن جمله‏اند. آن حضرت در تحكيم و استواري فقه و عقايد و فرهنگ تشيع، همت جدي و وسيع نمود و در اين راستا، كتاب‏هايي نوشت كه رساله‏هايي در ردّ جَبْر و تَفويض، اثبات عدل، احكام دين و نيز تفسير صَحَّةُالخِلقَه و... از آن جمله ‏اند.

كشف دومين قمر مريخ با نام "ديموس" توسط "آزاف هال" امريكايي (1877م)

كشف دومين قمر مريخ با نام "ديموس" توسط "آزاف هال" امريكايي (1877م)
قمر مریخی دیموس یا وسعتی برابر 15 کیلومتر علاوه بر اینکه کوچکترین قمر سیاره مریخ به شمار می رود عنوان کوچکترین قمر منظومه خورشیدی را نیز به خود اختصاص داده است. سیاره مریخ دارای دو قمر کوچک به نامهای فوبوس و دیموس است که تصویر قمر دیموس به تصویر روز نجوم 16 ماچ 2009 اختصاص یافته است. این تصویر که توسط دوربین مدارگرد مریخی MRO به ثبت رسیده است کوچکترین قمر مریخ را با 15 کیلومتر وسعت نشان می دهد که در عین حال یکی از کوچکترین قمرهای منظومه خورشیدی نیز به شمار می رود. قمر مریخی دیموس در سال 1877 توسط اخترشناسی آمریکایی به نام هال کشف شد. در عین حال احتمال وجود دو قمر مریخی در سال 1610 توسط ژوهانس کپلر اخترشناسی که قانون حرکات سیاره ای را کشف کرد، اعلام شده بود. با وجود اینکه احتمالات کپلر مبنای علمی نداشته است اما تاثیر آن به اندازه ای بود که این دو قمر 150 سال قبل از کشف در داستان تخیلی سفرهای گالیور در سال 1726 به خوبی تفسیر و مصور شده اند.
 


نوشته شده در   شنبه 26 مرداد 1398  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode