ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 5 ارديبهشت 1403
چهارشنبه 5 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 15 مرداد 1398     |     کد : 188856

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی:

نظارت مردم، برای حرکت کشور در مسیر عدالت لازم است/مشروطه را باید جزو نقاط عطف تاریخ بدانیم

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی گفت: باید نظارت و آگاهی مردم باشد تا بتوانیم در مسیر عدالت و در راستای بیانیه گام دوم انقلاب حرکت کنیم.


نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی گفت: باید نظارت و آگاهی مردم باشد تا بتوانیم در مسیر عدالت و در راستای بیانیه گام دوم انقلاب حرکت کنیم.
 
به گزارش ایسنا، منطقه آذربایجان شرقی، حجت‌الاسلام محمد علی آل هاشم در همایش از نهضت مشروطه تا گام دوم انقلاب اسلامی با بیان اینکه تاریخ سر تا پا افتخار مردم آذربایجان نقاط اوجی دارد که انقلاب مشروطه یکی از آن‌هاست، اظهار کرد: مردم تبریز در طول تاریخ معاصر و در حوادث بزرگ و گوناگون از قبیل مشروطه تا به امروز همیشه شروع کننده بوده و ابتکار عمل را در دست گرفتند.
 
وی با بیان اینکه استبداد حکومت قاجار مردم را به ستوه آورده بود، افزود: در نتیجه این استبداد، مردم و دلسوزان جامعه که علمای دین همچون آیت الله آخوند خراسانی در نجف، شیخ فضل الله نوری در تهران، سید عبدالله بهبهانی و سید محمد طباطبایی پیشرو آنان بودند، قیام کردند و پشتوانه این حرکت نیز دستگاه حوزه علمیه در نجف اشرف بود که می‌خواستند عدالت در ایران برقرار شده و استبداد از بین برود.
 
وی اضافه کرد: وقتی جوش و خروش مردم دیده شد، دولت انگلستان به عنوان عامل نفوذی که از عواملی همچون روشنفکران بهره می‎برد، نسخه‌اش را به آن‌ها القا کرد، هر چند در بین دلسوزان هم روشنفکرانی بودند، اما عده‎ای مزدور و خود فروخته و از عوامل انگلیس محسوب می‌شدند.
 
امام جمعه تبریز بیان کرد: می‌دانیم که بیگانگان، مشروطیت انگلیسی و مشروطیت زیر پرچم بیگانه را می‌خواستند، اما ستار خان در سخنرانی و بیانیه‌اش بیان کرد که که می‌خواهد زیر پرچم ابولفضل‌العباس (ع) حرکت کند، همان‌ها بودند که ستار خان را در باغ اتابک تهران از بین بردند.
 
وی تاکید کرد: مشروطه قالب و ترکیب حکومتی انگلیس بود و روشنفکران به جای اینکه به دنبال عدالت و فرمول ایرانی برای ایجاد آن باشند، مشروطیت را سر کار آوردند و باعث شدند تا این نهضت عظیم که در آن علما پشت مردم بودند و بعد از مدت بسیار کوتاهی منجر به دار آویخته شدن شیخ فضل الله نوری در تهران،  ترور سید عبدالله بهبهانی در خانه‌اش و منزوی شدن سید محمد طباطبایی شود.
 
وی با تاکید بر اینکه باید مشروطه را جزو نقاط عطف تاریخ بدانیم و به آن افتخار کنیم، گفت: این محور که خواست علما از مشروطه چه بود، نیز باید در همایش‌های مربوط به مشروطه مورد توجه قرار گیرد.
 
نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی با اشاره به خواسته‌ها و انتظارات علما از حکومت مشروطه بیان کرد: عدالتی که علما می‌خواستند دقیقا در زمینه حکومتی بود و آن‌ها وجود یک بنیاد تامین کننده عدالت و نهادی عملی را از حکومت مشروطه مطالبه می‌کردند. علما می‌خواستند یک دستگاه قانونی وجود داشته باشد که بتواند پادشاه و همه سلسله مراتب حکومتی را تحت کنترل و نظارت خودش داشته باشد تا ظلم نکنند و عدالت برقرار شود.
 
وی در ادامه در خصوص پیوند عدالت با گام دوم انقلاب اسلامی در همایش مشروطیت، گفت: وجود قوانین عادلانه از مهمترین الزامات تحقق عدالت و حرکت به سوی گام دوم انقلاب بوده، از نظر رهبر دور اندیش و فرزانه انقلاب، عدالت اجتماعی باید در جامعه ما حاکم باشد و این نیازمند ساختاری عادلانه و مجریانی عادل و باتقوا است.
 
امام جمعه تبریز با تاکید بر  اهمیت گفتمان سازی در نگاه رهبری تصریح کرد: قدم اول در تحقق خواسته‌ای، پذیرفتن آن خواسته در قالب گفتمان و سپس عملیاتی کردن آن در جامعه و مجاهدت، مبارزه و ایستادگی در راه اهداف انقلاب اسلامی است.

بر اساس این گزارش، در پایان این همایش از کتاب مجموعه مقالات همایش ملی از نهضت مشروطه تا گام دوم انقلاب اسلامی رونمایی شد.

 


نوشته شده در   سه شنبه 15 مرداد 1398  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode