ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 31 فروردين 1403
جمعه 31 فروردين 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 29 تير 1398     |     کد : 188656

روز شمار تاريخ

شنبه 29تیر1398-17ذی القعده1440-20جولای 2019

تصويب قطعنامه 598 شوراي امنيت سازمان ملل متحد درباره لزوم پايان جنگ ايران و عراق (1366ش)

تصويب قطعنامه 598 شوراي امنيت سازمان ملل متحد درباره لزوم پايان جنگ ايران و عراق (1366ش)

تصويب قطعنامه 598 شوراي امنيت سازمان ملل متحد درباره لزوم پايان جنگ ايران و عراق (1366ش)
قطعنامه 598 شامل 10 ماده بود كه به اتفاق آراي 15 عضو شوراي امنيت به تصويب رسيد. اين قطعنامه يكي از معدود موارد مورد اتفاق پنج عضو دايمي شوراي امنيت در تاريخ چهل ساله سازمان ملل تا آن روز به شمار مي‏رود. رژيم بعثي عراق بلافاصله موافقت بدون قيد و شرط خود را با مفاد آن، مشروط به متابعت ايران از آن اعلام نمود. از آنجا كه در قطعنامه 598، برخلاف قطعنامه‏هاي قبلي اين سازمان، تا حدودي نسبت به حقوق ملت ايران توجه شده و نكات مثبت در آن آمده بود، دولت ايران آن را رد نكرد و تنها شرط تحقق آن را تعيين متجاوز اعلام نمود. پا فشاري ايران براي شناسايي متجاوز، بار ديگر بر دشمنان ايران گران آمد و آنان را وارد ميدان كرد كه در اين ميان آمريكا با حضور بيش از 43 رزمناو در خليج فارس و ديگر متحدان نيز با اهداي سلاح‏هاي گوناگون، اوج اتحاد خود را با رژيم عراق به نمايش گذاشتند. از آن پس، دشمن بعثي با حمايت همه جانبه و به كارگيري گسترده سلاح‏هاي شيميايي، غيرانساني‏ترين اعمال را در جنگ انجام داد و حتي از كشتار مردم كشور خود نيز كه به رزمندگان اسلام پناه داده بودند، ابا نكرد. سرانجام با وقوع حوادث متعدد، رهبر كبير انقلاب اسلامي، با درك توطئه غرب و نيز در نظر گرفتن منافع و مصالح نظام، قطعنامه 598 شوراي امنيت را يك سال بعد در 27 تيرماه 1367 پذيرفتند.

آغاز عمليات والفجر 2(1362ش)

آغاز عمليات والفجر 2(1362ش)
عمليات والفجر ۲ در چنين روزي از سال ۱۳۶۲ هجري شمسي به‏عنوان نخستين‌ عمليات‌ منظم‌ در جبهه‏ي‌ شمالي‌ جنگ آغاز کرد. عمليات والفجر ۲ از سلسله‌ عمليات‌هاي والفجر، در ۲۹ تيرماه ‌۱۳۶۲ش در منطقه‏ي‌ مرزي‌ پيرانشهر و بلندي‌هاي‌ حاج‌عمران در شمال‌ غربي‌ ايران، توسط‌ يگان‌هاي‌ سپاه‌ پاسداران‌ و ارتش‌ جمهوري‌ اسلامي‌ ايران‌ به‌ اجرا درآمد. حمله‌ در ساعت ‌۲۴ با رمز "يا الله‌ يا الله‌ يا الله" آغاز شد. هدف‌ نيروهاي‌ خودي‌ تجزيه‌ و انهدام‌ نيروي‌ دشمن‌ و فتح‌ چندين‌ ارتفاع‌ مهم‌ منطقه‌ به‏منظور خارج‌ ساختن‌ شهرهاي‌ مرزي‌ از آتش‌ سنگين‌ توپخانه‌ و ديد دشمن‌ بود. به‌ اين‌ ترتيب، پادگان‌ حاج‏عمران آزاد و نيروهاي‌ ايراني‌ بر شهر "چومان‌‏مصطفي" عراق‌ مسلط‌ شدند. در اين‌ عمليات‌ هم‏چنين‌ تردد افراد ضد انقلاب‌ و نفوذ آن‏ها از سوي‌ خاك‌ عراق‌ به‌ ايران‌ محدودتر و زمينه‌ براي‌ اجراي‌ عمليات‌ نفوذي‌ به‌ قلب‌ دشمن‌ فراهم‌ شد. به‏ويژه‌ آن‏كه‌ شهر "اربيل" و "كركوك" عراق‌ و تأسيسات‌ نفتي‌ شهر كركوك‌ به‌ محل‌ استقرار نيروهاي‌ خودي‌ نزديك‌ بود. در اين‌ عمليات، ‌۱۶ گردان‌ از سپاه‌ پاسداران‌ و ۶ گردان‌ پياده‌ و يك‌ گردان‌ مكانيزه‌ از ارتش‌ شركت‌ داشتند و هوانيروز كار پشتيباني‌ را انجام‌ مي‌داد. طي‌ اين‌ عمليات‌ و در همان‌ ساعات‌ نخستين، ضمن‌ آزادسازي‌ چندين‌ روستاي‌ منطقه، گمرك‌ پيرانشهر به‌ دست‌ نيروهاي‌ ايراني‌ افتاد و تا پايان‌ دو هفته‌ نبرد و درگيري‌؛ چندين‌ تنگه‏ي‌ مهم‌ و ارتفاعات‌ معروف‌ منطقه‌ و در مجموع ‌۲۰۰ كيلومتر مربع‌ از خاك‌ ايران‌ و عراق‌ آزاد شد. هم‏چنين ‌۵ فروند هواپيماي روسي عراق، ۱۰ فروند چرخ‏بال، ۴۰ دستگاه‌ تانك‌ و نفربر زرهي، ۴۵ دستگاه‌ خودروي‌ مهمات‌ و خودروهاي‌ ديگر و چندين‌ قبضه‌ سلاح‌ سنگين‌ و نيمه‌سنگين‌ از ارتش‌ عراق‌ منهدم‌ و شماري‌ از يگان‏هاي‌ كماندويي، مكانيزه‌ و پياده‏ي‌ آن‏ها متلاشي‌ و بيش‌ از ۴۲۰۰ تن‌ از نيروهاي‌ بعثي‌ عراقي‌ كشته، زخمي‌ يا اسير شدند. در ميان‌ غنائم‌ به‌ دست‌ آمده‌ از ماشين‌ جنگي‌ صدام، ۲۰ دستگاه‌ تانك‌ و نفربر، ۱۲ قبضه‌ انواع‌ توپ،۵۰ دستگاه‌ خودروي‌ نظامي، چندين‌ دستگاه‌ خودروي‌ مهندسي، صدها قبضه‌ سلاح‌ سبك‌ و نيمه‏سنگين‌ و تيربار و خمپاره‏انداز به‌ چشم‌ مي‌خورد. از جمله‏ي‌ اتفاقات‌ مهم‌ در اين‌ عمليات، شهادت‌ محمد بروجردي‌ قبل‌ از عمليات، شهادت‌ حجت‌الاسلام‌ والمسلمين مصطفي‌ رداني‌پور فرمانده‏ي‌ لشكر ۱۴ امام‌ حسين (ع) در حين‌ عمليات‌ و شهادت‌ شهيد ذبيح‌الله‌ عاصي‌زاده‌ فرمانده‏ي‌ تيپ ‌۱۸ الغدير مي‌باشد.

تبعيد حضرت امام موسي كاظم(ع) از مدينه به عراق(179 ق)

تبعيد حضرت امام موسي كاظم(ع) از مدينه به عراق(179 ق)
حضرت امام موسي كاظم(ع) هفتمين پيشواي معصوم، به دستور هارون الرشيد، خليفه‏ي ستمكار عباسي درمدينه دستگير و به بصره تبعيد شد. گويند آن حضرت در هفتم ذيحجّه‏ي سال 179 ق وارد آن شهر گرديد و به زندان فرستاده شد. امام، مدتي در زندان عيسي بن جعفر، حاكم بصره، بود؛ اما وي به هارون نامه‏اي نوشت و درخواست كرد كه امام رابه فردي ديگر بسپارد، زيرادر تمام اين مدت، سَنَدي بر ضد او نيافته است. هارون نيز امام را به بغداد تبعيد كرد و از وزير خود فضل بن ربيع خواست كه آن حضرت را به شهادت برساند، اما او نپذيرفت. سرانجام سِنْدي بن شاهِك به دستور يحيي بن خالد برمكي، وزير دربار عباسي و به خواست هارون، امام كاظم(ع) را به شهادت رساند.

شهادت حاج "ملامحمد تقي شهيد ثالث" فقيه بزرگوار شيعه(1264 ق)

شهادت حاج "ملامحمد تقي شهيد ثالث" فقيه بزرگوار شيعه(1264 ق)
ملامحمد تقي بن محمد، معروف به شهيد ثالث، از بزرگان علماي شيعه مي‏باشد. او در برغان به دنيا آمد و در قزوين به تحصيل پرداخت. سپس در قم و اصفهان به ادامه‏ي دروس خود روي آورد و پس از آن راهي عتبات گرديد. در محضر عالم بزرگ، شيخ جعفر كاشف الغطاء و نيز سيد مجاهد كسب علم كرد و به مقامي رفيع در دانش رسيد. اوقات عمر وي در ترويج احكام دين و ريشه كنيِ اساسِ بدعت گذاران در دين گذشت. عيون الاصول، مجالس المؤمنين و منهج الاجتهاد از آثار اوست. در سال 1264 ق كه اوايل ظهور مذهب بابيه بود، بر اثر افشاگري‏هايش در ردّ اين فرقه، از طرف هواداران اين گروه زخمي شد و به همان زخم‏ها درگذشت.

مرگ "امريكو وسْپوس" دريانورد ايتاليايي و يكي از كاشفان امريكا (1512م)

مرگ "امريكو وسْپوس" دريانورد ايتاليايي و يكي از كاشفان امريكا (1512م)
امريكو وسپوس، دريانورد ايتاليايى در نهم مه 1451م در شهر فلورانس در ايتاليا به دنيا آمد. وي در جواني به نيروي دريايى پيوست و پس از چندي، در سفر دوم كريستف كلمب كاشف اوليه امريكا، به قاره جديد پاي گذاشت. وسپوس پس از چندي در سال 1497م به طور مستقل عازم سفرهاي اكتشافي در امريكا گرديد و پس از مدتي مصب و محل ريزش رودخانه عظيم آمازون در امريكاي جنوبي به اقيانوس اطلس را كشف كرد. وي چهار بار به سرزمين ناشناخته‏اي كه تصور مي‏شد به قسمت شرق آسيا متصل است سفر نمود و در نهايت به اين كشف دست يافت كه اين قاره ارتباطي با آسيا ندارد. از اين رو، عده‏اي او را كاشف واقعي امريكا مي‏دانند. بعدها با الهام از نام امريكو اين سرزمين را امريكا ناميدند. وسپوس در سفرهاي آخر خود، نقشه‏هايي از مناطقي كه سفر كرده بود تهيه نمود و براي جهانيان به يادگار نهاد. امريكو وسپوس سرانجام در 20 ژوئيه 1512م در 61 سالگي درگذشت.
 
 


نوشته شده در   شنبه 29 تير 1398  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode