ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 31 فروردين 1403
جمعه 31 فروردين 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 25 تير 1398     |     کد : 188628

اختلال ترس چیست؟ نشانه‌های آن

اختلالات ترس یا حملات پانیک از جمله اختلالات روانشناختی هستند که زندگی افراد زیادی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

اختلالات ترس یا حملات پانیک از جمله اختلالات روانشناختی هستند که زندگی افراد زیادی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. در این مطلب به مهم‌ترین نشانه‌های اختلالات ترس، علل و روش‌های درمانی آن می‌پردازیم.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ اختلالات ترس یا حمله پانیک که به وحشت‌زدگی هم معروف است، می‌تواند در هر زمان و هر مکانی رخ بدهد. در زمان وقوع حمله پانیک ممکن است حتی در شرایطی که اصلا در معرض خطر نیستید، احساس ترس و اضطراب شدید داشته باشید. اگر شما به طور متداوم احساس نگرانی و اضطراب دارید و برای رفع این موضوع روال عادی زندگی خود را تغییر داده‌اید، احتمالا یک نوع اختلال اضطرابی دارید که باید آن را بشناسید و درمان کنید.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که در ایالات متحده آمریکا از هر ۱۰ نفر بزرگسال، یک نفر درگیر حملات پانیک یا اختلالات ترس است. در حدود یک سوم آدم‌ها حداقل یک بار در زندگی خود اختلالات ترس را تجربه می‌کنند، اما آن‌ها به این اختلال مبتلا نیستند. تنها در حدود ۳ درصد افراد بزرگسال به این اختلال مبتلا هستند. باید بدانید که احتمال رخ دادن حملات پانیک و ابتلا به اختلالات ترس در زنان بیشتر از مردان است.

نشانه‌های اختلالات ترس

فرد مبتلا به اختلالات ترس یا حملات پانیک، تجربه احساس ترس و اضطراب و وحشت‌زدگی شدید به طور ناگهانی را دارد. حملات پانیک معمولا به مدت ۵ الی ۱۰ دقیقه به طول می‌انجامد، اما در حالات وخیم‌تر ممکن است تا چند ساعت نیز طول بکشد. در حملات پانیک ممکن است شما احساس کنید که دچار حمله‌ی قلبی یا سکته‌ی مغزی شده‌اید. به همین خاطر افراد در زمان حملات پانیک، برای ارزیابی سلامتی به اورژانس منتقل می‌شوند. اگر حملات پانیک یا اختلالات ترس درمان نشوند، ممکن است به آگورافوبیا یا همان ترس شدید از مکان‌های باز منجر شود. اگر شما به اختلالات ترس مبتلا باشید، حداقل ۴ مورد از علائم زیر را خواهید داشت:

۱. تپش قلب شدید

۲. تعریق

۳. لرزش و رعشه

۴. احساس خفگی و تنگی نفس

۵. بند آمدن زبان

۶. احساس درد در قفسه سینه

۷. داشتن حالت تهوع یا معده درد

۸. احساس سرگیجه و ضعف بدن

۹. گر گرفتگی

۱۰. بی‌حسی بدن یا احساس سوزن سوزن شدن اندام‌ها

۱۱. ترس از دست دادن کنترل خود یا دیوانه شدن

۱۲. ترس از مرگ خود یا اطرافیان

علت بروز اختلالات ترس

پزشکان هنوز نمی‌توانند علت دقیق بروز اختلالات ترس و حملات پانیک را تشخیص بدهند؛ اما علت‌هایی که می‌توانند در این زمینه تاثیرگذار باشند، عبارتند از:

۱. تاثیر ژنتیک و ارث

محققان در پژوهش‌های خود دریافته‌اند که این اختلالات می‌توانند به صورت ارثی هم در خانواده‌ها وجود داشته باشند؛ اما هنوز شخص نیست که چقدر از این اختلالات ترس ارثی می‌تواند به ژن‌های شما مربوط باشد و چه میزانی از آن به محیطی که شما در آن رشد کرده‌اید، مرتبط باشد. مغز افراد مبتلا به اختلالات ترس ممکن است در پاسخ به ترس، بسیار حساس رفتار کند.

۲. تاثیر الکل و مواد مخدر

استفاده از الکل و مواد مخدر برای مقابله با اختلالات ترس، این علائم را در افراد بدتر و بیشتر می‌کند. افراد مبتلا به اختلالات ترس اغلب دچار افسردگی شدید هستند. البته هیچ مدرکی گواه بر این امر نیست که یکی از این اختلالات منجر به بروز اختلالات دیگری می‌شود.

روش تشخیص اختلالات ترس

هیچ نوع آزمایش آزمایشگاهی برای تشخیص حملات پانیک وجود ندارد. پزشک شما احتمالا با معاینه شما احتمال وجود بیماری‌ها و اختلالات دیگر را رد می‌کند. اگر به صورت ناخواسته دچار یک یا چند حمله پانیک شده‌اید و می‌ترسید که مجددا این حمله را تجربه کنید، احتمالا به اختلالات ترس مبتلا شده‌اید.

روش درمان اختلالات ترس

برای درمان اختلالات ترس از دو روش درمان جسمانی و روانشناسی استفاده می‌شود.

۱. روان درمانی

پزشک شما ممکن است که برای درمان اختلالات ترس، از شما بخواهد که به یک روانپزشک مراجعه کنید. همچنین ممکن است که یک نوع درمان گفتاری موثر که رفتار درمانی شناختی نام دارد، برای شما توصیه کند. در این روش درمانی یاد می‌گیرید که چگونه افکار و رفتار‌های ناسالم را که باعث رخ دادن حملات پانیک یا وحشت‌زدگی می‌شوند، شناسایی کرده و تغییر بدهید.

۲. دارو درمانی

ممکن است پزشک برای درمان اختلالات ترس تصمیم بگیرد که از دارو درمانی و استفاده از دارو‌های ضد افسردگی کمک بگیرد. در صورت تشخیص پزشک ممکن است لازم باشد که از این دارو‌های ضدافسردگی به مدت چندین سال استفاده کنید. البته دارو‌های ضد اضطراب هم می‌توانند در کوتاه‌مدت برای درمان تاثیرگذار باشند.

۳. تغییر در سبک زندگی

سبک زندگی هم می‌تواند در بروز اختلالات ترس اثرگذار باشند. گاهی تغییر در سبک زندگی می‌تواند در درمان اختلالات ترس موثر باشد. تغییراتی مانند کاهش مصرف کافئی، انجام تمرینات ورزشی و تمرینات تنفس عمیق از جمله عوامل مهمی هستند که برای تغییر در سبک زندگی توصیه می‌شوند./گجت نیوز


برچسب ها
نوشته شده در   سه شنبه 25 تير 1398  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode