ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 31 فروردين 1403
جمعه 31 فروردين 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 23 تير 1398     |     کد : 188598

روز شمار تاريخ

یکشنبه23تیر1398-11ذی القعده1440-14جولای 2019

ورود "اورل هريمن" براي ميانجيگري بين ايران و شركت نفت انگلستان (1330 ش)

ورود "اورل هريمن" براي ميانجيگري بين ايران و شركت نفت انگلستان (1330 ش)

ورود "اورل هريمن" براي ميانجيگري بين ايران و شركت نفت انگلستان (1330 ش)
پس از تصويب لايحه ملي شدن صنعت نفت ايران در 29 اسفند 1329 ش در مجلس سنا، دكتر مصدق به عنوان نخست‏وزير ايران درصدد اجراي اين قانون برآمد. دولت ايران در اين زمان، آمادگي داشت كه خود مستقيماً نفت را صادر نمايد. از آن طرف با خلع‏يد از شركت نفت انگلستان كه از سال‏ها قبل بر چاه‏هاي نفت ايران خيمه زده بود، دولت اين كشور را به عكس العمل واداشت و كشتي جنگي به خليج فارس اعزام نمود. در نتيجه صادرات نفت ايران نيز متوقف شد. در ادامه، شركت نفت انگليس به ديوان بين المللي دادگستري شكايت برد ولي دولت ايران رسيدگي به اختلاف يك شركت با يك دولت را در صلاحيت ديوان نمي‏دانست. چون كار اختلاف بالا گرفت، در بيست و سوم تير ماه 1330ش، اورل هريمن مشاور مخصوص هاري ترومن رييس‏جمهور وقت آمريكا براي ميانجيگري بين شركت نفت انگليس و دولت ايران وارد تهران شد. به دعوت هريمن هيئتي از انگلستان به ايران آمد و مذاكراتي طولاني به مدت سه هفته بين دو طرف انجام گرفت. انگليسي‏ها در حقيقت خواهان سهمي برابر با ايران و به مدت 25 سال بودند كه بيش از پيش نفت كشور را به قيمت ارزان به يغما برند. اما هيئت ايراني مذاكره‏كننده با انگليسي‏ها اين مساله را نپذيرفت و مذاكرات دو جانبه با ميانجيگري نماينده آمريكا بي‏نتيجه ماند. در نهايت اورل هريمن پس از شكست در ماموريتش، در اول شهريور آن سال بدون دستيابي به نتيجه‏اي به كشورش بازگشت. مداخله آمريكا در اين مسأله هر چند به عنوان نقش ميانجي صورت گرفت ولي زمينه‏اي براي حضور بيشتر آمريكائيان در ايران گرديد. به طوري كه پس از كودتاي 28 مرداد 1332 در دو سال بعد از آن، آمريكائيان بر تمامي منابع حياتي كشور دست يافتند و تا زمان پيروزي انقلاب اسلامي در سال 1357ش، به مدت 25 سال به چپاول ثروت‏هاي خدادادي اين مرز و بوم مشغول بودند.

آغاز عمليات بزرگ رمضان، در منطقه جنوب در شرق بصره (1361 ش)

آغاز عمليات بزرگ رمضان، در منطقه جنوب در شرق بصره (1361 ش)
پس از عمليات بيت‏المقدس و عقب راندن دشمن از قسمت وسيعي از خاك ايران و نيز آزاد سازي خرمشهر، مدتي در جبهه‏ها تحركي جدي از ايران صورت نگرفت. اما به دلايلي قرار بر اين شد كه عملياتي برون مرزي طرح ريزي و به اجرا درآيد. برخي ازاين دلايل عبارت بودند از: در هجوم به شهرهاي ايران، ادعاي دشمن مبني بر داشتن حسن نيت، دروغ از آب درآمد چرا كه اين شهرها با خاك يكسان شده بود و اين جنايات قطعاً نبايدبدون پاسخ مي‏ماند؛ در حالي كه صدام از سويي سخن از صلح و آتش‏بس مي‏كرد، از طرف ديگر به شدت سرگرم فعاليت و ايجاد مواضع و موانع از قبيل ميادين مين، كانال و سيم خاردار بود؛ هم‏چنين شهرهاي ايران در تيررس موشك‏ها و توپ خانه‏هاي دشمن قرار داشت كه چاره‏اي جز عقب راندن دشمن و دور نگه داشتن شهرها از آتش آن نبود. از اين رو، تدارك عملياتي برون مرزي ديده شد تا اينكه عمليات بزرگ رمضان در تاريخ 23 تيرماه 1361 در منطقه‏اي به وسعت 1600 كيلومتر مربع در شرق بصره آغاز گرديد و تا هفتم مرداد ماه همان سال به مدت 15 روز و طي چهار مرحله ادامه يافت. در اين عمليات كه با هدف دفاع از انقلاب اسلامي در مقابل توطئه‏هاي دشمن، دفع تجاوز و توطئه‏هاي امپرياليزم، دور كردن آتش دشمن از شهرهاي جنوبي كشور و انهدام ماشين جنگي دشمن صورت گرفت، رزمندگان اسلام متشكل از سپاه، بسيج و ارتش از سه محور هجوم خود را آغاز كردند و علي‏رغم وجود استحكامات بسيار سنگين و پيشروي كم در يكي از محورها، در نهايت، قواي اسلام موفق شدند با عبور از ميادين وسيع مين و تله‏هاي انفجاري و ديگر موانع، مواضع دشمن را درهم كوبيده و راه پيشروي را باز نمايند. نتايج عمليات بزرگ رمضان عبارتند: از 1315 نفر اسير، 7400 نفر كشته و زخمي، به تصرف درآمدن منطقه عمومي زيد در خاك عراق و انهدام ادواتِ سنگين دشمن؛ تانك و نفربر: 1097 دستگاه انهدامي و 100 دستگاه اغتنامي؛ خودروهاي نظامي و مهندسي: چندصد دستگاه انهدامي و ده‏ها دستگاه اغتنامي؛ هواپيما: 5 فروند انهدامي، انواع سلاح‏هاي سنگين و سبك: به مقدار زياد انهدامي و مقدار زياد ديگري، اغتنامي. در عمليات رمضان، براي اولين بار، جنگ به داخل عراق كشيده شد و انقلاب اسلامي، حضور و قدرت خود را در خاك عراق به نمايش گذاشت. در اين عمليات هم چنين، قدرت نفوذ رزمندگان اسلام به سخت‏ترين مواضع پدافندي دشمن، آشكار شد و با انهدام 1097 دستگاه تانك و نفربر، درخشان‏ترين كارنامه جنگ ضد زرهي را نصيب سربازان اسلام ساخت. عمليات رمضان، ضربه‏پذيري بعثيان را حتي در داخل خاك عراق نشان داد و ثابت كرد كه ايجاد انگيزه كاذب ناسيوناليستي نمي‏تواند ديواري جدي مقابل رزمندگان ظلم‏ستيز اسلام ايجاد كند.

ولادت پيشواي هشتم مسلمانان، حضرت امام رضا(ع)(148 ق)

ولادت پيشواي هشتم مسلمانان، حضرت امام رضا(ع)(148 ق)
حضرت امام علي بن موسي الرضا(ع) در مدينه‏ي منوره به دنيا آمد. ابوالحسن كنيه و رضا، صابر، رضي و وفيّ از القاب آن حضرت مي‏باشند. مادرش ام‏البنين كه تكتم، نجمه و طاهره‏اش نيز مي‏خوانند. هارون الرشيد، محمد امين و عبداللَّه مأمون در زمان امام رضا(ع) خلافت كردند. تنها فرزند امام رضا(ع) حضرت جوادالائمه(ع) مي‏باشد. آن حضرت در اواخر عمر، به درخواست مامون عباسي، به مرو رفته و به اصرار خليفه، ولايتعهدي او را مي‏پذيرد. با پذيرش ولايتعهدي، مامون قصد داشت هم امام را تحت نظرِ خود داشته باشد و هم خود را دوستدار اهل بيت عنوان كرده و از محبوبيت برخوردار گردد. اما سرانجام مامون، خود، امام را به شهادت رساند.

تاسيس سلسله ‏ي "آل ‏بويه" خاندان مشهور شيعي ايراني(321 ق)

تاسيس سلسله ‏ي "آل ‏بويه" خاندان مشهور شيعي ايراني(321 ق)
خاندان آل‏بويه كه به ديالمه و ديلميان نيز معروف بودند، در ايران و عراق حكمراني مي‏كردند. بنيانگذاران سلسله‏ي آل‏بويه، سه برادر به نام‏هاي علي، حسن و احمد بودند. پادشاهان اين خاندان در زمان حكومت خود، سرزمين‏هاي بسياري را تصرف كردند و حتي احمد، بغداد را به تصرف خود درآورد. زمامداران آل بويه خدمات ارزنده‏اي به علم و فرهنگ اسلامي كردند و از نويسندگان و دانشمندانِ زمان خود، تجليل به عمل مي‏آوردند. آن‏ها به اقامه و احياء مراسم و شعائر دين اسلام و مذهب شيعه اهتمام داشتند. از اين خاندان، آثار بسياري در ايران و عراق بر جاي مانده كه بيمارستان عَضُدي بغداد، از آن جمله است.

تولد عالم جليل القدر "شيخ مفيد" فقيه و متكلم نامدار شيعه(336 ق)

تولد عالم جليل القدر "شيخ مفيد" فقيه و متكلم نامدار شيعه(336 ق)
محمد بن محمد بن نُعْمان معروف به شيخ مفيد در روستاي عُكبَرا در نزديكي بغداد متولدشد. پدر مفيد شغل معلمي داشت و بدين جهت فرزندش به لقب ابن معلم مشهور بوده است. در كودكي به همراه پدر به بغداد آمد و فراگيري علم را نزد ابوعبداللَّه حسين بن علي معروف به جُعَل، آغاز كرد. سپس نزد ابوسَريا به علم‏آموزي پرداخت. ابن‏شهرآشوب لقب مفيد را به اشاره‏ي امام عصر(عج) مي‏داند. هرچند برخي براين‏باورند كه اين لقب توسط اهل‏سنت به او داده شده است. او كلام را درنزد مظفر بن محمد ابوالجيش خراساني و حسين بن علي بصري و علي بن عيسي رماني از مشايخ معتزله آموخته است. سيدمرتضي و سيد رضي از شاگردان مشهور شيخ مفيد مي‏باشند. همچنين ده‏ها اثر ارزشمند در رشته‏هاي كلام و عقايد، فقه، اخلاق اسلامي، امامت و فلسفه‏ي سياسي در اسلام از شيخ مفيد به جاي مانده است. شيخ مفيد در سال 413 ق در هفتاد و هفت سالگي در بغداد درگذشت.
 

تولد "ژوزف گوبينو" نويسنده و فيلسوف نژادپرست فرانسوي (1816م)

تولد "ژوزف گوبينو" نويسنده و فيلسوف نژادپرست فرانسوي (1816م)
ژوزف آرتور كنت دو گوبينو نويسنده و فيلسوف فرانسوي در 14 ژوئيه 1816م در نزديكي پاريس به دنيا آمد و تحصيلات خود را در فرانسه، آلمان و سوئيس پشت سر نهاد. وي در اين زمان به روزنامه‏نگاري و نگارش رمان‏هاي پرماجرا پرداخت و پس از انتشار آثاري از خود، شهرت يافت. گوبينو ضمن علاقه به ادبيات و صنايع آلمان، با شيفتگي تمام به اين نتيجه رسيد كه اقوام آريايى، در قدرت، جمال و هوش، سرآمد ديگرانند، پس بايد آنها را برتر از ساير نژادهاي بشر دانست. گوبينو براي خود رسالتي الهي قائل بود، اما چون در كشور خودش، به او اعتنايى نكردند به آلمان رفت و به اثبات برتري آلمان‏ها بر اقوام ديگر پرداخت. او انديشه‏هاي خود را در كتابي به نام مقاله درباره نابرابري نژادهاي انسان در چهار جلد بيان داشت. اين كتاب، در سال‏هاي بعد به شعله‏هاي تفوق نژاد آريايى در آلمان بسيار دامن زد و ده‏ها سال پس از مرگ گوبينو، به عنوان يكي از الگوهاي آدولف هيتلر رهبر آلمان نازي درآمد. به نظر گوبينو، مسئله نژادي نه تنها بر همه مسائل ديگر تاريخ برتري دارد، بلكه محور اصلي آن به شمار مي‏آيد. گوناگوني نژادها كه ملت‏ها را مي‏سازد، خود مبيّن سرنوشت مختلف اين ملت‏هاست. گوبينو كه به نژاد قوي و ضعيف معتقد است، انحطاط نژادهاي قوي را بر اثر اختلاط با ملت‏هاي ضعيفي مي‏داند كه در جنگ مغلوبشان گشته‏اند. گوبينو در اين راستا، منظومه بلند آماديس را در سه جلد و شامل دو هزار بيت سرود. اين منظومه بلند و استعاري، فرضيه نژادي شاعر را عرضه مي‏كند. با اين حال گوبينو در كنار اين امور، به كارهاي سياسي و علمي نيز مشغول بود و پس از آنكه به سمت دبير اول و سپس وزيرمختار فرانسه در دربار ايران منصوب شد، زبان‏هاي شرقي از جمله فارسي، عربي و نيز خطوط ميخي را فراگرفت. او ضمن حضور در ميان مردم، با عقايد، آداب، رسوم، تاريخ، مذهب و متون فكري طبقات مختلف مردم آشنا گرديد. گوبينو در اين زمينه، به تاليف آثاري پرداخت كه كتب سه سال در آسيا، تاريخ ايران و اديان و فلسفه‏هاي آسياي مركزي، نتيجه اين حضور و دقت در متن جامعه است. وي سرانجام پس از 66 سال زندگي در 13 اكتبر 1882م درگذشت.

درگذشت آلفونس موشا ( 1939 م)

درگذشت آلفونس موشا ( 1939 م)
آلفونس موشا یکی از هنرمندان آرت نوو و ملهم از هنر شرق و بیزانس بود. او در طراحی های خود علاوه بر فرم های اسلیمی موجود در هنر شرقی از روح سمبولیتی این هنرها نیز بهره فراوان برد.
 


نوشته شده در   يکشنبه 23 تير 1398  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode