ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 31 فروردين 1403
جمعه 31 فروردين 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 30 خرداد 1398     |     کد : 188338

افزایش هزار برابری قدرت تلسکوپ های اشعه ایکس

محققان سوئدی از تولید تلسکوپ های قدرتمند و کوچک اشعه ایکس با استفاده از آینه های کشویی در منشورهای پلاستیکی خبر داده اند که قدرتشان هزار برابر تلسکوپ های فعلی اشعه ایکس است.

محققان سوئدی از تولید تلسکوپ های قدرتمند و کوچک اشعه ایکس با استفاده از آینه های کشویی در منشورهای پلاستیکی خبر داده اند که قدرتشان هزار برابر تلسکوپ های فعلی اشعه ایکس است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از نیواطلس، این فناوری جدید می‌تواند جایگزین آینه‌های بزرگ و شکستنی شود و به استفاده از شبکه ای از منشورهای کوچک و ارزان پلاستیکی در تلسکو پ های اشعه ایکس بینجامد.

امروزه تلسکوپ‌های اشعه ایکس به طور گسترده در جهان برای مطالعه جهان هستی مورد استفاده قرار می‌گیرند که از جمله آنها می‌توان به تلسکوپ چاندرا متعلق به ناسا اشاره کرد. این تلسکوپ تا به حال اطلاعات ارزشمندی را در مورد سیاه چاله‌ها و ابرنواخترها جمع آوری کرده است. از این طریق می‌توان اطلاعات گسترده‌ای را هم در مورد شکل گیری ستاره‌ها و کهکشان‌ها به دست آورد.

اما تلسکوپ‌های اشعه ایکس اشکالاتی هم دارند. مهم‌ترین اشکال این تلسکوپ‌ها عدم امکان گذر این اشعه از جو کره زمین است. لذا تلسکوپ‌های یادشده باید در فضا نصب شوند و البته حفظ دقت و تعیین فاصله کانونی آنها هم با مشکلاتی مواجه است. برای حل این مشکلات از شبکه ای از آینه‌های تو در تو و استوانه‌ای شکل استفاده می‌شود که هر یک با زاویه‌ای خاص نصب می‌شوند.

اما استفاده از این روش باعث کاهش دقت تصاویر نهایی و صرف زمان طولانی برای تعیین فاصله کانونی با سوژه می‌شود. از همین رو پژوهشگران سوئدی از مجموعه‌ای از منشورهای پلاستیکی کوچک برای ایجاد خمیدگی بیشتر در اشعه ایکس و حل مشکلات مذکور استفاده کرده اند.

تلسکوپ اشعه ایکس جدید در مقایسه با نمونه‌های متعارف هزار برابر بیشتر نور از فضای اطراف جمع آوری می‌کند و با دقت بالایی که دارد می‌تواند تصاویر بسیار باکیفیت تری از برخی پدیده‌های مرموز و جذاب مانند ابرنواخترها و سیاه چاله‌ها تهیه کند. این تلسکوپ‌ها همچنین ارزان‌تر، سبک تر و کوچک‌تر خواهند بود و با استفاده از آنها می‌توان به بسیاری از سوالات در مورد نحوه تشکیل جهان پاسخ داد.


نوشته شده در   پنجشنبه 30 خرداد 1398  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode