ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 10 فروردين 1403
جمعه 10 فروردين 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 26 خرداد 1398     |     کد : 188274

روز شمار تاريخ

یکشنبه26خرداد1398-12شوال1440-16 ژوئن 2019

رحلت عالم ديني و فقيه اصولي آيت‏ اللَّه "ميرزا مصطفي مجتهد تبريزي" (1298ش)

رحلت عالم ديني و فقيه اصولي آيت‏ اللَّه "ميرزا مصطفي مجتهد تبريزي" (1298ش)

رحلت عالم ديني و فقيه اصولي آيت‏ اللَّه "ميرزا مصطفي مجتهد تبريزي" (1298ش)
آيت ‏اللَّه ميرزا مصطفي مجتهد تبريزي در سال 1258ش (1297ق) در خانداني عالم در تبريز به دنيا آمد. وي دروس مقدمات و فقه و اصول را در زادگاهش و در محضر پدر و استادان ديگر فرا گرفت و پس از آن رهسپار نجف گرديد. آيت‏اللَّه مجتهد تبريزي در نجف در محضر عالمان نامداري همچون آخوند ملامحمد كاظم خراساني، شيخ الشريعه اصفهاني، سيدمحمدكاظم يزدي، ميرزا ابوالقاسم اردوبادي و محقق نهاوندي و ديگران حاضر شد و پس از سالياني به عالمي برجسته و فاضلي فرهيخته تبديل گرديد. وي با نشان دادن استعداد فوق‏العاده خويش، در بين بيش از هزار نفر از شاگردان فقه و اصول آخوند خراساني، نظرِ شريف استاد را به خود جلب كرد و مورد عنايت خاص آخوند قرار گرفت. او همچنين در اين مدت علاوه بر فقه و اصول، در نجوم، رياضيات و شعر و ادب به مدارج بالايي دست يافت. آيت‏اللَّه مجتهد پس از چندي راهي مكه منوره گرديد كه در اثناي سفر به بيماري دچار گرديد و در اواخر عمر به بيماري فلج مبتلا شد. وي در طول حيات علمي خويش از تاليف نيز باز نماند و آثار گرانبهايي به يادگار نهاد كه اُرجوزه در عروض و قافيه، حاشيه بر كفايةُالاصول و حاشيه بر لسانُ الخواص، از آن جمله‏اند. اين فقيه جليل سرانجام در بيست و ششم خرداد 1298ش برابر با نيمه رمضان 1337 ق در چهل سالگي در تبريز به لقاءاللَّه رسيد و در نجف اشرف به خاك سپرده شد.

عضويت ايران در سازمان خوار و بار جهاني (1336 ش)

عضويت ايران در سازمان خوار و بار جهاني (1336 ش)
فائو یا سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد از سازمان‌های بین‌المللی است که در زمینهٔ توسعهٔ کشاورزی فعالیت دارد. سازمان فائو در سال ۱۹۴۵ توسط ۴۴ کشور عضو سازمان ملل متحد تأسیس شد.این سازمان از مرکز فائو و از طریق شبکه جهانی بالغ بر حدود نود اداره برای گسترش و مدرنیزه کردن کشاورزی، جنگلداری، شیلات و تامین غذای مناسب برای همگان، به کشورهای در حال توسعه کمک می کند. هدف این سازمان، بالا بردن سطح زندگی و بهبود تغذیه مردم جهان، توزیع مناسب مواد غذایی در مناطق مختلف جهان و ایجاد امنیت غذایی است. مبارزه با سوء‌تغذیه با ارائه اطلاعات لازم به کشورهای مختلف؛ از دیگر اهداف فائو است که بازدهی کشاورزی و سطح تغذیه در جهان را افزایش داده است. مقر این سازمان واقع در شهر رم در کشور ایتالیا است. فائو به اعضایش شامل اتحادیه ارو‍پا و۱۸۳ کشور خدماتی ارئه می دهد و در این راه با هزاران همراه در سرتاسر جهان، از سازمان‌های جامعه مدنی مانند گروه‌های کشاورزان و سازمان‌های بشر دوستانه تا دیگر موسسات ملل متحد، بانک‌های توسعه و بخش خصوصی، همکاری می کند.

آزاد شدن منطقه "دهلاويه" از لوث وجود مزدوران بعثي عراق (1360ش)

آزاد شدن منطقه "دهلاويه" از لوث وجود مزدوران بعثي عراق (1360ش)
شهيد چمران به عنوان فرمانده ستاد جنگ‏هاي نامنظم كه از ركود حاكم بر جبهه‏ها به سبب وجود پاره‏اي از خيانت‏ها و كارشكني‏هاي بني صدر و وابستگانش به شدت رنج مي‏بُرد، درصدد تحرك بخشيدن به جبهه‏ها و عملياتي كردن نيروها بود. وي پس از عزل بني‏صدر از رياست جمهوري، طرح حمله به ارتفاعات اللَّه اكبر و بستان را ريخت و تصميم گرفت تا ارتباط شمالي و جنوبي نيروهاي دشمن را قطع كند. چون در اين حمله، امكان آزادي بستان فراهم نشد، لذا شهيد چمران، طرح آزادسازي دهلاويه را بررسي كرد. فتح دهلاويه در نوع خود عملي جسورانه، خطرناك و غرورآفرين بود. براي اين كار، نيروهاي مؤمن ستاد جنگ‏هاي نامنظم با نصب پل بر روي رودخانه كرخه و عبور از آن، به دشمن بعثي حمله برده و منطقه دهلاويه را آزاد كردند. اين عمليات، اولين پيروزي بعد از عزل بني صدر بود كه طليعه پيروزي‏هاي ديگر به حساب آمد و باعث شادي مردم مسلمان ايران گرديد.

درگذشت آیت الله حاج سید یوسف مدنی تبریزی، از اساتید دروس خارج حوزه علمیه قم(1392ش)

درگذشت آیت الله حاج سید یوسف مدنی تبریزی، از اساتید دروس خارج حوزه علمیه قم(1392ش)
آیت الله حاج سید یوسف مدنی تبریزی(ره)، صبحگاه روز یکشنبه هفتم شعبان المعظم ۱۴۳۴قمری (26 خرداد) پس از عمری تلاش و مجاهدت در ترویج و تبلیغ معارف اهل بیت(ع)، به علت بیماری به دیار باقی شتافت. در این خصوص رئیس دفتر آیت الله مدنی تبریزی ، گفت: وی20 روز قبل دچار حمله قلبی و مغزی شد که شش روز در قم بستری و سپس برای مداوا به تهران منتقل شد و با بهبودی نسبی دو روز قبل به منزل برگشت، اما متاسفانه صبح امروز 26خرداد بر اثر سکته مغزی دارفانی را وداع گفت.

عزيمت پيامبر اكرم(ص) به شهر "طائف" جهت تبليغ دينِ اسلام(3 سال قبل از هجرت)

عزيمت پيامبر اكرم(ص) به شهر "طائف" جهت تبليغ دينِ اسلام(3 سال قبل از هجرت)
سفر تبليغي پيامبر اسلام به شهر طائف در نزديكي مكه در حالي صورت گرفت كه به تازگي ابوطالب، ياور و حامي بزرگ آن حضرت، وفات يافته و به همين دليل، مشركان قريش بر آزار و اذيت خود عليه پيامبر، افزوده بودند. بنابراين اگر اهالي طائف به اسلام مي‏گرويدند، اين شهر پايگاه و محل امني براي مسلمانان تحت ستم مكه مي‏شد.اما سران قبيله‏ي ثقيف در طائف، نه تنها به خداي يكتا و رسالت حضرت محمد(ص) ايمان نياوردند، بلكه به تحريك آن‏ها برخي مردم نادان، پيامبر اكرم(ص) را مورد آزار و اذيت قرار دادند و ايشان را مجروح كردند.

مرگ "غازان خان" ايلخانِ مغول، پس از 9 سال سلطنت در ايران(703 ق)

مرگ "غازان خان" ايلخانِ مغول، پس از 9 سال سلطنت در ايران(703 ق)
غازان، نخستين پادشاه مغول است كه رسماً به دين اسلام درآمد. او سرداران و سپاه مغولِ خود را وادار به قبول اسلام كرد و خود را محمود ناميد. وي در دهم ذيقعده‏ي سال 694 ق در تبريز به پادشاهي دست يافت و دين اسلام را مذهب رسميِ دولت ايلخاني اعلام كرد. غازان، سپس فرمان داد كه همه‏ي كليساها و معابد يهود و بودايى و زرتشتي را ويران سازند و آنها را تبديل به مسجد نمايند. او دستوراتي با نام ياساهاي غازاني وضع كرد و اوضاع مملكت را به كنترل خود درآورد. غازان دوبار به شام و مصر لشكر كشيد ولي در بار دوم از پادشاه مصر، شكست سختي خورد و آنقدر از اين شكست اندوهگين شد كه در شوال سال 703 ق در سي و سه سالگي در نزديكي قزوين درگذشت. غازان از سال‏ها قبل از مرگش، دستور داده بود كه در بيرون شهر تبريز و در مغرب آن، مقبره‏ي عظيمي كه داراي گنبد رفيعي بود براي او برپا كردند و در زير همين قُبّه بود كه جسد غازانِ مغول را به خاك سپردند.

مرگ دكتر "كراوْفوْرْدْ لانْگْ" پزشك امريكايي و كاشف اِتِر (1878م)

مرگ دكتر "كراوْفوْرْدْ لانْگْ" پزشك امريكايي و كاشف اِتِر (1878م)
دكتر كراوفْورْدْ لانْگْ پزشك امريكايى، در 1 نوامبر 1815م در ايالت جورجياي امريكا به دنيا آمد. وي با پشتوانه پدر كه او نيز پزشك بود، در رشته پزشكي به تحصيل پرداخت و از دانشگاه پنسيلوانيا و نيويورك با اخذ درجه دكتري در پزشكي فارغ التحصيل شد. تا سال 1842، هر كس احتياج به عمل جراحي داشت بدون بي‏هوشي مجبور بود تن به اين كار بدهد. هرچند كه به كمك الكل يا ترياك، بدن بيمار را تا اندازه‏اي بي‏حس مي‏كردند. اما دراين زمان بود كه دكتر لانگ براي اولين بار، از اِتِر به عنوان داروي بي‏هوشي در عمل جراحي استفاده كرد و غُدّه گردن يكي از بيماران خود را با موفقيت تمام و بدون آن كه مريض احساس درد كند عمل نمود. اين ماده، مايعي بي‏رنگ و قابل اشتعال بود كه اثري بي‏هوش كننده دارد و در طب به عنوان حلال مواد چربي و روغن به كار مي‏رود. دكتر لانگ براي چنين ابداع وابتكاري درصدد طلب شهرت و افتخار برنيامد، زيرا او هنوز نتوانسته بود تشخيص دهد كه چه كشف مهمي نموده است. ولي پس از اين كه در سال‏هاي بعد، اشخاص ديگري هر كدام ادعاي چنين ابداعي داشتند، لانگ وارد ميدان شد و كار خود را به نمايش گذاشت. هرچند پس از مدتي داروي بي‏هوشي ديگري در عمل‏هاي جراحي مورد استفاده قرار گرفت ولي اين مسئله از ارزش كشف لانگ نمي‏كاهد. دكتر كراوفورد لانگ سرانجام در 16 ژوئن 1878م در 53 سالگي درگذشت.

آغاز بمباران هوايي شهرهاي ژاپن توسط امريكا در جريان جنگ جهاني دوم (1944م)

آغاز بمباران هوايي شهرهاي ژاپن توسط امريكا در جريان جنگ جهاني دوم (1944م)
در جريان جنگ جهاني دوم، نيروي هوايى امريكا در 16 ژوئن 1944م، حمله به شهرهاي ژاپن را با بمباران شهر فوكولا در جنوب ژاپن آغاز كرد. اين بمباران‏ها به منظور وادار نمودن توكيو به تسليم شدن انجام مي‏شد. در جريان حمله‏هاي هواپيماهاي امريكايي به شهرهاي ژاپن، ده‏ها هزار تن از غير نظاميان اين كشور كشته و كارخانه‏ها و مزارع آن نابود شدند. اين حملات، در نهايت، با بمباران هسته‏اي دو شهر ناكازاكي و هيروشيما در ماه اوت 1945 و تسليم ژاپن، خاتمه يافت.


نوشته شده در   يکشنبه 26 خرداد 1398  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
 
Refresh
SecurityCode