ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 10 فروردين 1403
جمعه 10 فروردين 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 22 خرداد 1398     |     کد : 188213

روز شمار تاريخ

چهار شنبه22خرداد1398-8شوال1440-12 ژوئن 2019

درگذشت عالم مبارز آيت ‏اللَّه "ميرزا كاظم دينوري" (1374 ش)

درگذشت عالم مبارز آيت ‏اللَّه "ميرزا كاظم دينوري" (1374 ش)

درگذشت عالم مبارز آيت ‏اللَّه "ميرزا كاظم دينوري" (1374 ش)
آيت‏اللَّه حاج ميرزا كاظم دينوري در سال 1281 ش (1320 ق) در خانداني كه همگي از علماي مبارز و مراجع تبريز و از علماي بزرگ آذربايجان بودند به دنيا آمد. وي پس از فراگيري مقدمات علوم، به نجف اشرف رفت و از محضر آيات عظام سيد ابوالحسن اصفهاني، آقاضياءالدين‏عراقي، ميرزاي نائيني و محمد حسين غروي اصفهاني و ديگران استفاده نموده و به مدارج بالاي علمي دست يافت. آيت‏اللَّه دينوري سپس به وطن مراجعت كرد و به انجام وظائف ديني، اقامه جماعت و تدريس و ترويج دين پرداخت. از آثار ايشان مي‏توان به تقريرات درس فقه و اصولِ استادان خويش و نيز رساله توضيح المسائل اشاره كرد. سرانجام آن مرد بزرگ پس از عمري تلاش در راه اعلاي كلمه توحيد در 23 خرداد 1374 ش برابر با 14 محرم 1416 ق در 93 سالگي بدرود حيات گفت و در تبريز به خاك سپرده شد.

وقوع غزوه‏ ی احد دومين جنگ صدر اسلام به فرماندهي پيامبر اكرم(ص)(3 ق)

وقوع غزوه‏ ی احد دومين جنگ صدر اسلام به فرماندهي پيامبر اكرم(ص)(3 ق)
پس از شكست مشركان در جنگ بدر در سال دوم هجري، آنان لشكري سه هزارنفري مهيا كرده و به سمت مدينه به راه افتادند. مسلمانان به تعداد هزار نفر به رهبري پيامبر اسلام(ص) در هفتم شوال از مدينه خارج شده و به سمت اُحُد به راه افتادند. در اين ميان منافقاني كه با جنگ در خارج از مدينه مخالف بودند با تحريك ديگران، سيصد نفر را از همراهي با لشكر مسلمانان منصرف كرده و سپاه اسلام با هفتصد نفر رو در روي مشركان قرار گرفت. پيروزي در ابتداي جنگ از آنِ مسلمانان بود ولي با سرپيچي عده‏اي از فرمان اكيد پيامبر مبني بر حراست از موضع استراتژيك اُحد، سپاهيان قريش با طي كردن اين تنگه‏ي مهم، پشت سَرِ قواي اسلام قرار گرفت و تعداد زيادي از مسلمانان را به شهادت رساندند. در اين جنگ، حمزه عموي پيامبر و هفتاد تن از ياران آن حضرت نيز به شهادت رسيدند.

رحلت "علامه ميرزا ابوالحسن شعراني" فقيه، مفسر و عارف نامي(1393 ق)

ميرزا ابوالحسن شعراني در سال 1320 ق در تهران به دنيا آمد. مقدمات را در مدرسه‏ي مروي تهران گذراند. وي مدتي در محضر درس آيت اللَّه شيخ عبدالكريم حائري يزدي بود و سپس آهنگ نجف نمود و از اساتيد آن ديار بهره برد. علامه شعراني در حالي به وطن مراجعت كرد كه اوج استبداد رضاخاني، خفقان را بركشور حاكم كرده بود و در اين حال به تبليغ و تدريس و تحقيق پرداخت. علامه، علاوه بر مهارت در فقه، اصول، تفسير، حديث، فلسفه، رياضي، عرفان، كلام و... به زبان‏هاي عربي، فرانسه، تركي، انگليسي و عبري نيز آشنايى كافي داشت. فاضلان زيادي در محضر او پرورش يافتند كه حضرات آيات ميرزاهاشم آملي، عبداللَّه جوادي آملي، حسنِ حسن‏زاده آملي، و... از آن جمله‏اند. همچنين از علامه شعراني آثار قلمي متعددي از جمله تفسير مَنهَجُ‏الصادقين به جاي مانده است. سرانجام، اين عالم عامل و دانشمند كم نظير پس از هفتاد و سه سال زندگي پر افتخار در هفتم شوال 1393 ق جان به جان آفرين تسليم كرد و در جوار حرم حضرت عبدالعظيم حسني(ع) در خاك آرميد.

اولين آزمايش براي مهار و به كارگيري انرژي حرارتي خورشيد (1914م)

اولين آزمايش براي مهار و به كارگيري انرژي حرارتي خورشيد (1914م)
در دوازدهم ژوئن 1914م اولين آزمايش براي مهار و به كارگيري انرژي حرارتي خورشيد در ناحيه‏اي در حومه قاهره در مصر انجام شد. مبتكر و مجري اين طرح يك فيزيك دان آلماني به نام شومان بود كه توانست با تمركز اشعه خورشيد يك ماشين بخار را كه 50 اسب بخار نيرو داشت به كار بياندازد. اين آزمايش، اساس موتورها و محركه‏هاي آفتابي شد كه امروزه در صنعت، كاربرد زيادي يافته‏اند.

 


نوشته شده در   چهارشنبه 22 خرداد 1398  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
 
Refresh
SecurityCode