ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 9 فروردين 1403
پنجشنبه 9 فروردين 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 5 خرداد 1398     |     کد : 188019

برجی که فقط با نیروی اصطکاک سرپا می ماند

یک فیزیکدان گرجستانی با استفاده از توپ های تنیس برجی ساخته که بدون هیچ چسبی و فقط با کمک نیروی اصطکاک سرپا باقی می ماند.

یک فیزیکدان گرجستانی با استفاده از توپ های تنیس برجی ساخته که بدون هیچ چسبی و فقط با کمک نیروی اصطکاک سرپا باقی می ماند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دیلی میل، یک فیزیکدان برجی از توپ‌های تنیس ساخته که بخش‌های مختلف آن بدون هیچ نوع چسبی و فقط با اصطکاک رویهم قرار گرفته اند.

«آندریا روگاوا» یکی از استادان دانشگاه در گرجستان در دفتر کار خود این برج‌ها را ساخته است. او هنگام ساخت آنها متوجه شد نیروهای اصطکاک و توازن می‌توانند اشکال عجیب و غریبی را به حالت ایستاده حفظ کنند.

او تاکنون برجی باریک و ۹ طبقه ساخته که از ۲۵ توپ تنیس تشکیل شده است. به گفته او می‌توان ارتفاع چنین برجی را افزود.

او در مصاحبه با نشریه Physics World خود را یک تنیس باز ماهر معرفی کرد. او برای این منظور نخست یک هرم ۴ طبقه از توپ‌ها ساخت که در طبقه زیرین آن ۱۰ توپ، در طبقه دوم ۶ توپ و در طبقه سوم ۳ توپ وجود داشت. در طبقه چهارم نیز فقط یک توپ قرار گرفت.

هنگامیکه توپ‌ها هر گوشه از هرم را حذف کرد، با یک ساختار متقارن شامل ۱۶ توپ مواجه شد. جالب آنکه این توپ‌ها در جای خود باقی می‌مانند زیرا توپ‌های لایه بالایی، مستقیماً به آنها و دو توپ نزدیک به لایه زیرین فشار می‌آورند. در نتیجه نیرویی واکنشی برای تعادل وزن تولید می‌کنند.

روگاوا متوجه شد با قرار دادن توپ تنیش در قسمت بالای ساختار، می‌تواند سه توپی که در گوشه‌ها قرار دارندرا بدون خراب کردن ساختار از طبقه دوم بردارد. درواقع نکته اصلی این برج توپی است که در بالاترین نقطه آن قرار دارد. این توپ برج را ثابت نگه می‌دارد و به لایه‌های زیرین فشار می‌آورد.

با ایجاد ساختار پایه‌ای برج می‌توان توپ‌های بیشتری را افزود و ارتفاع آن را بلندتر کرد.


نوشته شده در   يکشنبه 5 خرداد 1398  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
 
Refresh
SecurityCode