ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 9 فروردين 1403
پنجشنبه 9 فروردين 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 5 خرداد 1398     |     کد : 188017

آیا رها کردن والدین نیازمند، از نگاه قانون جرم است؟

دادستان کرمانشاه گفت: رها کردن والدین نیازمند و عدم تأمین هزینه‌ها و مخارج زندگی آن‌ها ازسوی فرزندان دارای تمکن مالی جرم است و مشمول کیفر قانونی بزه ترک انفاق است.

دادستان کرمانشاه گفت: رها کردن والدین نیازمند و عدم تأمین هزینه‌ها و مخارج زندگی آن‌ها ازسوی فرزندان دارای تمکن مالی جرم است و مشمول کیفر قانونی بزه ترک انفاق است.

به گزارش «تابناک» به نقل از فارس، محمدحسین صادقی با بیان اینکه مطابق ماده ۱۲۰۰ قانون مدنی نفقه پدر و مادر بر عهده فرزندان است، اظهار داشت: با در نظر گرفتن این ماده قانون، فرزندانی که توانایی مالی دارند، نمی‌توانند از پرداخت نفقه والدین سرباز بزنند.

وی افزود: براین مبنا، رها کردن والدین نیازمند و عدم تأمین هزینه‌ها و مخارج زندگی آن‌ها ازسوی فرزندان دارای تمکن مالی جرم است و مشمول کیفر قانونی «بزه ترک انفاق» است.

دادستان کرمانشاه اعلام کرد: حسب ماده ۵۳ قانون حمایت خانواده اگر کسی با داشتن استطاعت مالی از تأدیه نفقه اشخاص واجب النفقه امتناع کند به حبس تعزیری ۶ ماه تا ۲ سال محکوم می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به احدایث معصومین علیه السلام، عنوان کرد: حسب نصوص روایی وارده از حضرات معصومین علیهم السلام فرمان برداری از والدین نشانه‌ی ایمان، نگاه کردن به چهره ایشان عبادت، نیک رفتاری با آنان از محبوب‌ترین اعمال نزد خداوند شمرده شده است؛ همچنین رضایت ایشان شرط جهاد در راه خدا (در غیر موارد وجوب عینی) است و رضا و غضب الهی در خشنودی یا ناخشنودی والدین از فرزندانشان است و در کوتاهی کردن نسبت به رعایت حقوق ایشان عذری پذیرفته نیست.

صادقی به بیان حدیثی از پیامبر اکرم (ص) در خصوص لزوم نیکی فرزندان به والدین اشاره کرد و گفت: در این حدیث در تبیین آثار عمل نیکی به والدین از عوامل فضیلت فرد بر دیگران شمرده شده است، که مرگ انسان را به تاخیر می‌اندازد و موجب طول عمر و بسیاری رزق می‌شود و سختی جان سپردن را آسان می‌گرداند.


نوشته شده در   يکشنبه 5 خرداد 1398  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
 
Refresh
SecurityCode