ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 10 فروردين 1403
جمعه 10 فروردين 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 2 خرداد 1398     |     کد : 187979

در حاشیه افتتاح کلینیک تخصصی فشار خون در مرکز آموزشی درمانی امام رضا (ع) تبریز مطرح شد

75 درصد فشار خون بالا ناشی از اضافه وزن است

کلینیک تخصصی فشار خون در مرکز آموزشی درمانی امام رضا (ع) تبریز با هدف ارائه خدمات سطح سه به بیماران مبتلا به فشار خون افتتاح شد.


کلینیک تخصصی فشار خون در مرکز آموزشی درمانی امام رضا (ع) تبریز با هدف ارائه خدمات سطح سه به بیماران مبتلا به فشار خون افتتاح شد.

محمد حسین صومی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز درگفت‌وگو با ایسنا، منطقه آذربایجان شرقی گفت: مقرر بود این کلینیک بعد از اتمام غربالگری مبتلایان به فشار خون و پانزدهم تیر ماه افتتاح شود، اما ما این کار را زودتر شروع کردیم و تلاش‌ها برای راه‌اندازی آن طی دو هفته آینده است.
 
وی افزود: فشار خون تعدادی از افراد در مراکز بهداشتی درمانی نزدیک به محل سکونتشان کنترل می‎شود، اما تعدادی نیاز به دریافت خدمات تخصصی‌تر دارند که این کار با راه‌اندازی کلینیک‌های تخصصی فشار خون در تمامی بیمارستان‌های جنرال آذربایجان شرقی انجام می‎شود.
 
وی اضافه کرد: خدمات ارائه شده در این کلینیک‌ها سطح سه و مختص کسانی است که فشار خونشان برای چندمین بار، کنترل نشده و پاسخگوی مجموعه نیازهای مبتلایان به فشار خون بالا است.
 
محمد علیزاده، رئیس مرکز آموزشی درمانی امام رضا (ع) نیز در ادامه در گفت‌وگو با ایسنا با بیان این که این بیمارستان، مرکز فوق تخصصی شمالغرب کشور است، گفت: کلینیک تخصصی فشار خون برای اولین بار در شمالغرب کشور در راستای اجرای طرح بسیج ملی کنترل فشار خون راه‌اندازی شد.
 
وی ادامه داد: در این طرح از متخصصان نفرولوژی، مشاوران و تغذیه استفاده می‎شود، آموزش مراجعان و آگاهی بخشی در مورد بیماری فشار خون بالا، پذیرش ارجاعات سایر مراکز و ارائه خدمات سطح سه، بخشی از خدمات ارائه شده در این کلینیک است.
 
دکتر بهرام نیک نفس، فوقب تخصص بیماری‌های کلیه نیز در ادامه با بیان اینکه بر اساس آخرین یافته های علمی، فشار خون طبیعی، فشار کم‌تر از 120 و 80 است، اظهار کرد: افرادی با فشار خون 129 و 89 در معرض خطر بوده و افرادی با فشار خون 139-130 و 89-80 استیج اول و بالاتر از 140 و 90 استیج دو شناخته می‏‎شوند.
 
وی افزود: مهم‎ترین و خطرناک‎ترین عارضه فشار خون، عوارض کلیوی، قلبی و مغزی است و فشار خون در طولانی مدت باعث بزرگ شدن قلب و انسداد عروق قلب، کوچک شدن و نارسایی کلیه می‎شود، از طرفی نیز شایع‌ترین علت سکته‌های مغزی، فشار خون بالا است.
 
وی تاکید کرد: با صرف وقت و هزینه اندک می‎توان از عارضه‎های بزرگ و پرهزینه جلوگیری کرد، معمولا فشار خون بدون علامت بوده، اما شایع‌ترین علامت آن درد در ناحیه پشت سر است، اما در مجموع می‌توان گفت که شایع‎ترین علامت این بیماری بی‌علامتی است.
 
نیک نفس بیان کرد: حدود یک سوم از افراد بالای 18 سال در جامعه ما به فشار خون بالا مبتلا و از این بیماری بی‎اطلاع هستند، فشار خون بالا در صورت کنترل نشدن، بالاتر رفته و بی‌علامت‌تر می‎شود.
 
دکتر مریم موثق، متخصص تغذیه نیز در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: مطالعات نشان می‎دهد 75 درصد فشار خون بالا از اضافه وزن و چاقی به ویژه چاقی شکمی ناشی می‎شود.
 
وی متذکر شد: استفاده از حبوبات بیشتر، لبنیات کم چرب حداقل سه الی چهار واحد در روز، مصرف گوشت‎های سفید (ماهی، مرغ، بوقلمون)، غلات کامل و سبوس‌دار و افزایش مصرف میوه و سبزیجات برای مبتلایان به فشار خون توصیه می‎شود.
 
طرح بسیج ملی کنترل فشار خون از هجدهم خرداد الی پانزدهم تیر ماه در مراکز بهداشتی و درمانی و کلینیک‌های تخصصی فشار خون بیمارستان‌های جنرال آذربایجان شرقی اجرایی می‎شود و زنان باردار، بیماران کلیوی و مبتلایان به فشار خون جامعه هدف این طرح هستند.

گزارش از نسرین سوار خبرنگار ایسنا در آذربایجان شرقی

 


برچسب ها
نوشته شده در   پنجشنبه 2 خرداد 1398  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
 
Refresh
SecurityCode