ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 6 ارديبهشت 1403
پنجشنبه 6 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 31 ارديبهشت 1398     |     کد : 187932

روز شمار تاريخ

سه شنبه31اردیبهشت1398-15رمضان1440-21می 2019

زادروز افلاطون ،عالم بزرگ یونان باستان

آغاز عمليات حضرت مهدي(عج) توسط رزمندگان اسلام (1360 ش)

آغاز عمليات حضرت مهدي(عج) توسط رزمندگان اسلام (1360 ش)
عمليات حضرت مهدي (عج) به منظور تصرف تپه اللَّه اكبر با همكاري مشترك ارتش و سپاه و با فرماندهي شهيد سرلشكر فلاحي و دكتر چمران انجام شد. در اين عمليات شش روزه علاوه بر كشته و زخمي و اسارت صدها نفر از نيروهاي دشمن بعثي، تعداد زيادي سلاح سبك و سنگين منهدم و نيز به غنيمت گرفته شدند. پس از اين عمليات، شهر سوسنگرد از تيررس سلاح‏هاي سنگين دشمن خارج شد. عمليات حضرت مهدي(عج) پس از گذشت تقريباً هشت ماه از آغاز جنگ، فتح بابي براي رزمندگان اسلام گرديد و سدّ دفاعي دشمن را كه روز به روز مستحكم‏تر مي‏شد، شكست.

شهادت سردار "محمد مهدي خادم‏الشريعة" اولين فرمانده تيپ 21 امام رضا(ع) (1361ش)

شهادت سردار "محمد مهدي خادم‏الشريعة" اولين فرمانده تيپ 21 امام رضا(ع) (1361ش)
خردادماه سال 1337 بود كه محمد مهدي در شهرستان سرخس چشم به جهان هستي گشود. پدرش به دليل علاقه فراواني كه با ساحت مقدس امام رضا(ع) داشت، به همراه خانواده به شهر مشهد عزيمت نمود و از آن پس محمد مهدي در سايه ملكوتي امام رضا (ع) زندگي را تجربه كرد. دوران تحصيل با موفقيت به پايان رسيد و آغاز جواني با قيام و مبارزه مردم همزمان شد.ساواك بارها براي دستگيري مهدي نقشه كشيد اما هر بار با زيركي او مواجه و در اجراي نقشه هايش موفق نشد. پس از پيروزي انقلاب، نظم و مديريت تشكيلاتي اش باعث شد تا مسؤوليت دفتر فرماندهي سپاه پاسداران خراسان را به او واگذار كنند. پس از آن، دوره فشرده خلباني را در تهران طي كرد و راهي جبهه هاي جنوب شد. در آنجا نيروهاي خراساني را در تيپ 21 امام رضا (ع) سازماندهي كرده، خود به عنوان اولين فرمانده، مسؤوليت رهبري اين تيپ را به عهده گرفت. حماسه آفريني هاي او و يارانش در چزابه چنان بود كه پير جماران در وصفشان فرمود: «كار رزمندگان ما در چزابه در حد اعجاز بود و اين اعجاز به حول و قوه الهي از بازوان پرتوان رزمندگان به خصوص رزمندگان تيپ 21 امام رضا (ع) به فرماندهي اين سردار شهيد نمايان شد.» محمد مهدي در عمليات بيت المقدس در تاريخ سي و يكم ارديبهشت ماه سال 1361 به دست باغبان هستي گلچين شده و به ياران كربلايي اش پيوست. پيكر مطهرش را در حرم با صفاي امام رضا (ع) به خاك سپردند.

تجليل از مقام علمي استاد علامه آيت ‏اللَّه "حسن حسن ‏زاده آملي" در دانشگاه تهران (1374ش)

تجليل از مقام علمي استاد علامه آيت ‏اللَّه "حسن حسن ‏زاده آملي" در دانشگاه تهران (1374ش)
آيت‏اللَّه حسن حسن زاده آملي در سال 1307 ش در يكي از روستاهاي توابع آمل به دنيا آمد. پس از فراگيري دروس مقدماتي، راهي تهران شد و از استاداني همچون محمدتقي آملي، ميرزا ابوالحسن شعراني، ميرزا احمد آشتياني و سيد ابوالحسن رفيعي قزويني در علوم عقلي و نقلي بهره برد. سپس راهي قم گرديد و خوشه‏چين درس آيت‏اللَّه ميرزا هاشم آملي و ديگران شد و به درجه والايي در علم دست يافت. اين دانشمند نامدار بيش از يكصد و ده عنوان كتاب در موضوعات عرفان، فلسفه، كلام، روايت، رجال، فقه، رياضي، نجوم و ادبيات و... به رشته تحرير درآورده است. از جهت پاسداشت خدمات علمي و فرهنگي استاد حسن‏زاده آملي، دانشگاه تهران در پايان ارديبهشت 1374 ش، مجلس بزرگداشتي براي تجليل از اين استاد فرزانه برپا داشت.

ولادت سبط اكبر، امام حسن مجتبي(ع)(3 ق)

ولادت سبط اكبر، امام حسن مجتبي(ع)(3 ق)
سيد جوانان اهل بهشت، سبط اكبر، ريحانة الرسول حضرت امام حسن مجتبي(ع) در 15 رمضان سال سوم (و به روايتي سال دوم) هجري قمري در مدينه‏ي منوره به دنيا آمد. كنيه‏ي آن حضرت، ابومحمد و القاب ايشان، تقي، زكي و السبط مي‏باشد. امام حسن مجتبي(ع) پس از شهادت پدر بزرگوار خويش، مدتي امور خلافت مسلمانان را عهده دار گرديد و مهياي جنگ با معاوية بن ابي سفيان شد. اما آن حضرت در پي خيانت گروه زيادي از ياران و لشكريانِ خود، تن به صلح با معاويه داد و از آن پس خلافت را رها كرد. امام حسن مجتبي(ع) پس از مدتي از كوفه به مدينه بازگشت و به ارشاد، هدايت و امامت جامعه‏ي اسلامي پرداخت.

حركت مسلم ابن ‏عقيل(ع) از مكه به سوی كوفه(60 ق)

حركت مسلم ابن ‏عقيل(ع) از مكه به سوی كوفه(60 ق)
اعزام حضرت مسلم(ع) از سوي امام حسين(ع) به جانب كوفه پس از نامه‏هاي پي‏در پي و دسته‏جمعي كوفيان به امام حسين(ع) و دعوت از آن حضرت جهت برپا نمودن حكومت اسلامي و مبارزه با يزيد بن معاويه بود. مردم كوفه گرچه در ابتدا استقبال شاياني از مسلم بن عقيل(ع) به عمل آوردند وليكن با تطميع و تهديد حكومت عبيداللَّه بن زياد، سرانجام نماينده‏ي امام را تنها گذاشته و پس از مدتي حضرت مسلم بن عقيل به دست ابن‏زياد به شهادت رسيد.

ولادت "شيخ طوسي" دانشمند بزرگ اسلام و مؤسس حوزه‏ي علميه‏ي نجف(385 ق)

ولادت "شيخ طوسي" دانشمند بزرگ اسلام و مؤسس حوزه‏ي علميه‏ي نجف(385 ق)
محمدبن حسن طوسي معروف به شيخ طوسي در 23 سالگي براي كسب علوم روز راهي بغداد گرديد و در حوزه‏ي درس شيخ مفيد و سيد مرتضي جاي گرفت. پس از رحلت سيد مرتضي در سال 436 ق، شيخ طوسي پيشواي مذهب تشيُّع گرديد و دوازده سال بعد از سيد مرتضي، در بغداد زعامت شيعيان را برعهده گرفت. حلقه‏ي درسي شيخ طوسي پذيراي صدها عالم فاضل شيعه و سني بود و دانشوران بزرگي در حلقه‏ي درس او پرورش يافتند. آثار مكتوب شيخ طوسي، جزو مهم‏ترين و معتبرترين كتب شيعه مي‏باشند كه كتب "تهذيب" و "استبصارِ" ايشان از اركان حديث شيعه هستند. شيخ طوسي را تدوين كننده‏ي اساسنامه‏ي مكتب تشيع در فرهنگ و تمدن اسلامي مي‏شناسند. شيخ طوسي در اواسط قرن پنجم هجري، حوزه‏ي عظيم نجف اشرف را بنيان نهاد و اولين دانشگاه شيعه را تاسيس كرد. سرانجام اين عالم نامدار پس از عمري تلاش و خدمت، در محرم سال 460 ق در 76 سالگي به لقاي معبود شتافت و در منزل مسكوني‏اش در نجف اشرف به خاك سپرده شد.

زادروز افلاطون ،عالم بزرگ یونان باستان

زادروز افلاطون ،عالم بزرگ یونان باستان
افلاطون، اندیشمند بزرگ یونان باستان در چنین روزی از ‌سال ۴۲۷ پیش از میلاد متولد شد. اندیشه ‏های افلاطون به‏ویژه در زمینه‏ دمکراسی، بیش از هر فیلسوف عهد باستان در شکل گرفتن افکار اندیشمندان قرون جدید و معاصر نفوذ داشته است. گرچه نتیجه‏ انتخابات چند دهه‏ اخیر در کشورهای مختلف، اندیشمندان معاصر را بر آن داشته است که بگویند مشارکت و شناخت، اراده و آزادی عمل رأی‏دهندگان در تمرین دمکراسی اصیل (حکومت مردم) و درنتیجه تحقق آن به‏معنای واقعی کلمه، حتی در کشورهای بسیار پیشرفته هم آن‏طور که باید عملی نشده است. افلاطون، شاگرد سقراط و معلم ارسطو و بنیادگذار آکادمی - مدرسه‏ علوم، فلسفه و ادبیات - بود. آثار او به‏صورت گفت و شنود (مناظره) می‏باشند که از میان معروف‏ترینشان به‏ترتیب می‏توان به «جمهوری»، «پوزش» و هم‏چنین «ذات عدالت» اشاره کرد. افلاطون در سال ۳۹۹ق.م شاهد خودکشی آموزگارش سقراط به حکم دادگاه آتن - محکمه‏ خلق - بود و در این باره نوشته است: «سقراط پیشنهاد فرار از آتن را رد کرد و به حکم دادگاه که می‌‏دانست درست نبوده، تسلیم شد و جام زهر را نوشید تا احترام به قوه‏ قضایی که حفظ حقوق مردم و امنیت و آرامش آنان بر عهده‏ آن است، محفوظ بماند.» این نظر افلاطون که سران دولت‏‌ها باید فیلسوف باشند و یا فلسفه بدانند و نیز نخبگان باید دارای یکی از این سه خصلت؛ هوشمندی (آگاه)، دلیری (شجاع) و زور بازو (نیروی جسمانی، هدف: آگاه از فنون رزمی) باشند تاکنون در هیچ تفسیری رد نشده‏ است. وی برجستگان یک ملت را دو گروه کرده است: مردان (افراد) عمل و مردان فکر، که جامعه باید از هر فرد در جای خود استفاده کند و اگر هر دو شرط در یک و یا چندین فرد یک جامعه جمع باشد، که خوشا به حال آن جامعه. افلاطون روی مدیریت شایسته و استفاده‏ بهینه‏ یک جامعه از دانش، استعداد، لیاقت و مهارت اعضای خود تأکید و سفارش بسیار کرده است. مرگ افلاطون، سرانجام در سال ۳۴۷ پیش از میلاد، در سن هفتاد و چهار سالگی به وقوع پیوست.


نوشته شده در   سه شنبه 31 ارديبهشت 1398  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode