ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 31 فروردين 1403
جمعه 31 فروردين 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 29 ارديبهشت 1398     |     کد : 187925

نکات عجیب و جالب در مورد قهوه که شاید نمی‌دانستید!

قهوه ، خوش‌عطرترین نوشیدنی جهان رازهای بسیار زیادی دارد که احتمالا از آنها بی‌اطلاع هستید.

قهوه ، خوش‌عطرترین نوشیدنی جهان رازهای بسیار زیادی دارد که احتمالا از آنها بی‌اطلاع هستید. این دانه‌های قهوه‌ای رنگ که پس از بو دادن و آسیاب کردن، محبوب‌ترین نوشیدنی‌های جهان را می‌سازند، علاوه بر مصرف خوراکی، مصارف دارویی و غیر خوراکی نیز دارند. برای اینکه با دانستنی‌های جالب قهوه بیشتر آشنا شوید از شما دعوت می‌کنیم تا انتهای این مطلب با روزیاتو همراه باشید.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ قهوه یکی از منابع اصلی کافئین است: کافئین یکی از پرمصرف‌ترین و رایج‌ترین داروهای روان‌درمانی در جهان بشمار می‌رود. به طوری که مردم پس از مصرف کافئین، هوشیاری و تمرکز بیشتری پیدا می‌کنند و به همین خاطر است که علاقه بسیاری به مصرف این عنصر از خود نشان می‌دهند. در سال های اخیر، تحقیقات متعددی به اثبات فواید کافئین پرداخته‌اند که از جمله می‌توان به تقویت حافظه، بهبود عملکرد بدن ورزشکاران، تقویت کبد و پیشگیری از پارکینسون اشاره کرد. حتی در مواردی مشخص شده که کافئین می‌تواند حس گرسنگی را تا حدی از بین ببرد. از این رو می توان از آن به عنوان عنصر کمکی برای رژیم تناسب اندام هم نام برد.

محدودیت مصرف کافئین در اشخاص بزرگسال ۴۰۰ میلی‌گرم در هر روز است. این مقدار معادل ۴ فنجان ۲۴۰ میلی‌لیتری (با ۷۵ تا ۱۶۵ میلی‌گرم کافئین) قهوه‌ است. زنان باردار مجاز به مصرف ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلی‌گرم کافئین در هر روز هستند. کودکان و بزرگسالان نباید بیشتر از ۲٫۵ میلی‌گرم کافئین بر اساس هر کیلوگرم از وزن خود مصرف کنند. به طور مثال، کودکی که ۲۵ کیلوگرم وزن دارد، مجاز نیست بیشتر از ۶۲٫۵ میلی‌گرم کافئین در روز مصرف کند. به این دلیل که میزان تحمل افراد در برابر کافئین با هم متفاوت است. مثلا یک نفر با مصرف مداوم آن هیچ مشکلی پیدا نمی کند، اما فردی دیگر پس از مصرف مقدار غیرمجاز از این عنصر دچار برخی عوارض و بیماری ها می شود. این موضوع به سوخت‌وساز و سایز بدن و چگونگی هضم قهوه در بدن اشخاص مربوط است. به همین خاطر، ژنتیک نقش موثری در ایجاد این تفاوت ایفا می کند.

قهوه به داروی معجزه گر مشهور است: مصرف روزانه ۳ تا ۵ فنجان قهوه باعث کاهش مرگ و میر، کم شدن خطر ابتلا به دیابت نوع دو و کاهش خطر بروز بیماری های پارکینسون، زوال عقل، التهاب شدید کبدی (سیروز کبدی) و برخی سرطان ها مثل کبد و رحم می شود. به دلیل خاصیت معجزه آسای قهوه در جلوگیری از چنین بیماری هایی به آن «داروی معجزه گر» می گویند.

علاقه به قهوه ارثی است: به گفته دانشمندان، نحوه ی سوخت و ساز کافئین در بدن می تواند از طریق ژنتیک به ارث برسد. طی تحقیقی، پژوهشگران با مقایسه  افرادی از ایتالیا و هلند که قهوه مصرف می کردند، دریافتند کسانی که ژن PDSS2 در آن ها قوی تر بود، کمتر قهوه می نوشیدند. محققان این تئوری را مطرح می کنند که سرعت سوخت و ساز کافئین در بدن این افراد کمتر است و در نتیجه آن ها برای بیدار ماندن و تجربه ی احساس شادی به کافئین کمتری نیاز دارند.


برچسب ها
نوشته شده در   يکشنبه 29 ارديبهشت 1398  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
 
Refresh
SecurityCode