ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 28 فروردين 1403
سه شنبه 28 فروردين 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : جمعه 27 ارديبهشت 1398     |     کد : 187899

مهر بررسی کرد؛

اختلاف با آمریکا سر ایران/ رمز تحرکات اروپا در خاورمیانه چیست؟

اروپایی‌ها از زمان سفر سرزده وزیر خارجه آمریکا به بروکسل، اظهارات و رفتارهایی متناقض داشته‌اند که تلاش واشنگتن برای ناامن جلوه دادن خاورمیانه از سوی ایران را به چالش می‌کشد.

اروپایی‌ها از زمان سفر سرزده وزیر خارجه آمریکا به بروکسل، اظهارات و رفتارهایی متناقض داشته‌اند که تلاش واشنگتن برای ناامن جلوه دادن خاورمیانه از سوی ایران را به چالش می‌کشد.

خبرگزاری مهر، گروه بین‌الملل- مریم خرمائی: سفر سرزده مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا به بروکسل آن هم در شرایطی که وزرای خارجه ۳ کشور اروپایی طرف برجام درباره نحوه برخورد با تصمیم اخیر ایران مبنی بر تعلیق برخی اقدامات برجامی تشکیل جلسه داده بودند؛ با استقبال سرد فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روبرو شد.

موگرینی اگرچه در نهایت با پمپئو دیدار کرد؛ اما اظهارات اولیه نشان می‌داد که از نظر وی وزیر خارجه آمریکا مهمانی ناخوانده است که در میانه انجام کاری مهم، قصد مزاحمت دارد.

وی برای آنکه حق مطلب را ادا کند، گفته بود: دیشب دیروقت به ما خبر دادند که پمپئو قصد دارد برنامه سفر خود به روسیه را تغییر بدهد و به بروکسل بیاید؛ اما ما تمام روز اینجا خواهیم بود. دستور روز ما خیلی فشرده است اما اگر او بیاید باید ببینیم چطور می‌توانیم دیدار با او را هماهنگ کنیم، اما اکنون برنامه مشخصی در این خصوص نداریم.

این نخستین نشانه از سردی رابطه میان اروپا و آمریکا بعد از واکنش برجامی ایران به بدعهدی‌های مکرر واشنگتن بود حال آنکه نشانه‌های بعدی به مرور تظاهر پیدا کرد.

روز دوشنبه بود که «گریس گیکا» ژنرال انگلیسی که معاونت فرماندهی ائتلاف به اصطلاح مبارزه با داعش را بر عهده دارد؛ گروه تروریستی سنتکام را به دردسر انداخت و در اظهاراتی متناقض با ادعای این روزهای واشنگتن، اعلام کرد: هیچ‌گونه افزایش تهدیدی از سوی نیروهای هم‌پیمان ایران در سطح منطقه به‌ویژه در عراق و سوریه مشاهده نشده است.

گفتنی است آمریکایی‌ها اخیراً مدعی شده‌اند که اطلاعاتی موثق (!) مبنی بر قصد ایران یا نیروهای تحت حمایت آن برای ضربه زدن به منافع آمریکایی‌ها در سطح منطقه به دست آورده‌اند.

اما روز سه‌شنبه، اسپانیا اعلام کرد که ناو «مندز نونیز» خود را موقتاً از گروه ضربت دریایی آمریکا خارج خواهد کرد.

مندز نانز به همراه ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن عازم خلیج فارس بود تا به اصطلاح نمایشی باشد از عزم واشنگتن و متحدانش برای مقابله با تهدیدهای به قول آنها فزاینده ایران در سطح منطقه.

وزارت دفاع اسپانیا در بیانیه‌ای بدون بیان جزئیات بیشتر اعلام کرد: مادرید تنها به توافقاتی که در چهارچوب اتحادیه اروپا و ناتو حاصل شده است، پایبند خواهد بود حال آنکه به اذعان رسانه‌های خارجی، اسپانیا به دلیل اختلافات موجود میان اروپا و آمریکا بر سر ایران، تصمیم به اتخاذ چنین اقدامی گرفته است.

اما اوج خبرها دیروز چهارشنبه بود، در حالیکه آمریکا در ادامه جنگ روانی برای ناامن جلوه دادن منطقه از سوی ایران، به اتباع خود برای سفر به عراق هشدار داد و از کاهش پرسنل و دیپلمات‌های سفارت خود در بغداد خبر داد؛ اخباری نیز منتشر شد مبنی بر اینکه آلمان و هلند نیز اقدام مشابهی را درخصوص مراکز دیپلماتیک خود اتخاذ کرده‌اند حال آنکه این ۲ کشور بلافاصله با صدور بیانیه‌هایی صحت چنین موضوعی را تکذیب کردند.

با این حال، آلمان و هلند همزمان اقدام دیگری را انجام دادند که می‌تواند تناقض موضع اروپا-آمریکا در قبال دغدغه‌های امنیتی در سطح خاورمیانه را به رخ بکشد.

وزارت دفاع آلمان روز چهارشنبه برنامه‌های آموزش نظامی خود در عراق را به حال تعلیق درآورد حال آنکه همزمان تاکید کرد: تا چند روز آینده باز آنها را از سر می‌گیریم چراکه در حال حاضر هم «تهدید ملموسی حس نمی‌شود»!

گفتنی است آلمان ۶۰ نیروی نظامی در شمال بغداد و حدود ۱۰۰ نیرو نیز در مناطق کردنشین شمال عراق دارد.

هلند هم ساعاتی پس از آلمان اعلام کرد مأموریت گروهی از نیروهای نظامی خود در عراق را به حالت تعلیق در آورده است.

این در حالی است که فرانسه رویه‌ای متفاوت اتخاذ و اعلام کرد که آموزش به نیروهای عراقی کماکان ادامه خواهد داشت.

برخی رسانه‌های خارجی از جمله یورونیوز تحلیل جالبی از این همه تناقض‌گویی و رفتارهای متضاد میان اروپا و آمریکا ارائه داده‌اند.

به گفته آنها، همه این اتفاقات بعد از دیدار روز دوشنبه پمپئو با وزرای خارجه E۳ و موگرینی روی داده است. وزرای خارجه کشورهای اروپایی پس از آن دیدار بر لزوم دفاع از برجام و پرهیز از افزایش تنش‌ها با ایران در منطقه تاکید کردند و به نظر می‌رسد کشورهای اروپایی در حال ارسال این پیام به واشنگتن هستند که خواهان افزایش تنش با ایران و در سطح خاورمیانه نیستند.

مریم خرمایی

 


نوشته شده در   جمعه 27 ارديبهشت 1398  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
 
Refresh
SecurityCode