ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 9 فروردين 1403
پنجشنبه 9 فروردين 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 17 ارديبهشت 1398     |     کد : 187759

رابطه ماه رمضان بامیزان بروز تصادفات و دیگر آسیب‌ها

نتایج یک پژوهش نشان می‌دهد آسیب‌های حوادث در ماه رمضان کمتر از ماه‌های دیگر است.

نتایج یک پژوهش نشان می‌دهد آسیب‌های حوادث در ماه رمضان کمتر از ماه‌های دیگر است.

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، در سال‌های اخیر تحقیقات گسترده‌ای با هدف مطالعه ارتباط بین معنویت، مذهب و سلامت روان در انسان‌ها انجام شده است. نتایج این پژوهش‌ها نشان داده که رخدادها، زمان‌های مذهبی و موقعیت‌های معنوی مانند ماه مبارک رمضان بر رفتار افراد مذهبی و حتی غیرمذهبی مؤثر است. پژوهشگران در پژوهشی که در سال ۱۳۹۶ انجام شده به بررسی رابطه ماه مبارک رمضان با میزان بروز تصادفات و دیگر آسیب‌ها و مقایسه آن در زنان و مردان پذیرش شده در اورژانس بیمارستان‌های شهر کرمانشاه از سال ۱۳۸۰ تا ۱۳۸۷ پرداخته‌اند.

این پژوهش که غلامرضا محسنی، از گروه بیهوشی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم‌پزشکی شهید بهشتی و راضیه یوسفیان ملأ از بیمارستان شهدای تجریش دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی آن را انجام داده‌اند از نوع گذشته‌نگر و نیمه‌تجربی است و جامعه آماری آن را ۱۶۸ هزار و ۷۵۳ بیمار مراجعه‌کننده به بخش اورژانس بیمارستان‌های طالقانی و امام رضای شهر کرمانشاه، در طول ماه مبارک رمضان و دیگر ماه‌های سال ۱۳۸۰ تا ۱۳۸۷ تشکیل می‌دهند.

تعداد ۱۳۰۴۸ نفر از بیماران زن و مرد ۱۵ تا ۴۵ ساله‌ای که در ماه رمضان به علت تصادفات رانندگی و سه نوع حادثه دیگر شامل نزاع و زدوخورد، پرتاب از ارتفاع و درگیری با سلاح گرم دچار آسیب شده بودند و ۱۵۵ هزار و ۷۰۵ نفری که در ماه‌های غیر رمضان دچار همین آسیب‌ها شده بودند، به صورت نمونه‌گیری در دسترس در این پژوهش شرکت کردند.

در این پژوهش آمده است: «این بیماران به چهار گروه تقسیم شدند: ۱- بیماران زن پذیرش شونده در طول ماه رمضان در این هشت سال، ۲- بیماران زن پذیرش‌شونده در طول ماه‌های غیر رمضان در این هشت سال، ۳- بیماران مرد پذیرش‌شونده در طول ماه‌های رمضان در این هشت سال و ۴- بیماران مرد پذیرش‌شونده در طول ماه‌های غیر رمضان در طول این هشت سال.»

محققان در این مقاله می‌گویند: «نتایج مقایسه میزان بروز آسیب‌ها بین دو گروه زنان و مردان در ماه رمضان و دیگر ماه‌ها بر اساس روش تحلیل واریانس، از این حکایت می‌کند که تفاوت میزان آسیب‌های همراه با درگیری با سلاح گرم، نزاع و زدوخورد و تصادف‌ها در ماه‌های رمضان و نیز میزان بروز نزاع و زدوخورد و تصادف‌ها در دیگر ماه‌های سال بین زنان و مردان معنادار بوده، اما در تمامی موارد میانگین میزان بروز آسیب‌ها در مردان بالاتر از زنان است.»

در بخش دیگری از این پژوهش آمده است: «اگرچه میانگین میزان بروز تصادفات و دیگر آسیب‌ها و حوادث بین زنان و مردان در ماه‌های رمضان و غیر رمضان دارای تفاوت معناداری نیست اما در نهایت این آسیب‌ها در ماه‌های غیر رمضان بیشتر از ماه‌های رمضان است. هم‌چنین میزان بروز آسیب‌ها در زنان نسبت به مردان هم در ماه مبارک رمضان و هم در ماه‌های غیر رمضان کمتر است. به دلیل محدودیت‌هایی که در این تحقیق وجود دارد مانند بررسی بیماران پذیرش‌شونده در بیمارستان‌های شهر کرمانشاه و این که احتمال بروز خطای انسانی را در شمارش و ثبت تعداد مراجعه کنندگان نمی‌توان نادیده گرفت، نیاز به مطالعات بیشتر در زمینه مربوط به این پژوهش مشهود است.»

این پژوهش در اولین شماره دوره چهارم مجله "پژوهش در دین و سلامت" منتشر شده است.


برچسب ها
نوشته شده در   سه شنبه 17 ارديبهشت 1398  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
 
Refresh
SecurityCode